Vad ska man läsa, och i vilken ordning?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
gullefjun-
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 april 2004, 22:25
Ort: Örebro

Vad ska man läsa, och i vilken ordning?

Inlägg av gullefjun- » 30 april 2004, 22:30

Har läst de fyra vanligare böckerna, Ring-trilogin samt Bilbo, och funderar nu på att kasta mig djupare ner i Middle Earths värld. Nu undrar jag vad ska jag läsa och i vilken ordning för att få full förståelse i det stora hela.

Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 1 maj 2004, 12:31

Om är att läsa dom var i tidsordning så här skulle jag rekomendera så här:
Silmarilion
Bilbo
Trilogin
Ringens värld

Sagor från midgråd kan man läsa när man kommer dit till dom texterna där det handlar om.

Ringens värld är också lite att man ska läsa när man kommer dit i dom andra böckerna

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 1 maj 2004, 13:46

Finner du Simarillion mer intressant och vill läsa mer finns det två översatta böcker som heter "De förlorade sagornas bok" del 1 & 2. Sedan finns det rätt mycket mer på engelska.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 maj 2004, 13:47

Fast i tidsordning är nog inte ett bra sätt att läsa, anser jag, och det är ändå kört eftersom Gullefjun börjat med Ringen och Bilbo. Detta får väl bli mitt tips:

Ringen
Bilbo
Ringens värld (valda delar)
Silmarillion
Sagor från Midgård


Efter detta kan det vara läge att läsa några böcker om Tolkien, exempelvis Carpenters biografi, Letters of J.R.R. Tolkien och någon av Tom Shippeys böcker. Sen kan man ge sig i kast med hela History of Middle-earth-serien, i 12 delar...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 1 maj 2004, 14:48

Endor, jag tror inte det är så smart att läsa Silmarillion före trilogin. Det skulle isf vara om du inte läser sista kapitlet som handlar om ringen... Innan man läste Ringens värld, Sagor från Midgård och Simarillion visste man egentligen inte mycket om Midgård. För Bilbo och Trilogin ger inte mycket fakta om Midgård. Nu tycker jag att Silmarillion är klart mycket bättre än trilogin som känns aningen seg...

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 1 maj 2004, 15:08

Håller med om det Calan...

Men om man bort ser från det sista kapitlet så skulle kunna förstå mer t.ex. som sångerna i trilogin. Dom nämner flera gånger Gondolin och andra platser i Beleraind och andra saker. När jag hade läste bilbo och Trilogin undrade jag vad det var för saker.

Fast jag håller med om att Dannes ordning är bättere om man läser den första gången.-

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 1 maj 2004, 15:18

Jo Silmarillion är den viktigaste boken och man bör läsa den först om man har karaktär nog att skippa sista kapitlet...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 1 maj 2004, 16:54

Nu tycker jag att Silmarillion är klart mycket bättre än trilogin som känns aningen seg...
Jag tycker själv precis tvärtom. :)
Men om man bort ser från det sista kapitlet så skulle kunna förstå mer t.ex. som sångerna i trilogin. Dom nämner flera gånger Gondolin och andra platser i Beleraind och andra saker. När jag hade läste bilbo och Trilogin undrade jag vad det var för saker.
Och det var den oerhörda charmen med böckerna: att de antydde ett djup, en historia, utan att nödvändigtvis gå in på att förklara vad exakt allting stod för! Och detta är en av anledningarna till att jag anser Ringen vara så oerhört mycket bättre än Silmarillion.
Jo Silmarillion är den viktigaste boken och man bör läsa den först om man har karaktär nog att skippa sista kapitlet...
"Viktigaste"? Viktigaste på vilket sätt? Tolkiens litterära storgärning ligger nog inte främst i Silmarillion, anser jag, utan, som ni säkert förstått, i Lord of the Rings. Naturligtvis är Silmarillion värd att läsa, och den innehåller mycket som är fantastiskt, men utan Ringen hade jag aldrig varit intresserad att läsa den, tror jag. Dessutom tycker jag att många av berättelserna i Silmarillion finns i betydligt bättre version i Sagor från Midgård och History of Middle-earth-serien.

Ygge
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 14 september 2003, 11:13
Ort: Tyresö

Inlägg av Ygge » 1 maj 2004, 19:45

Jag tycker att Silmarillion inte känns riktigt som ett färdigt verk. Trilogin känns mer genomtänkt och som en berättelse.

Vissa delar av Silmarillion som t.ex. sagan om Beren och Luthien känns genomtänkta och färdiga medan andra delar inte riktigt håller ihop men dock är növändiga för att hålla ihop boken. Det var ju Cristopher Tolkien som sammansatte boken och jag tycker att det märks. Boken hade nog sett annorlunda ut (ganska uppenbarligen) om J.R.R. Tolkien själv hade satt ihop boken. Det är nog dock bra att Cristopher inte tog allt för stora friheter i att ändra sin faders verk.

Dagens mest onödiga tankar, jag vet.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 2 maj 2004, 14:10

Inte alls onödiga, Ygge... Jag håller med!

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 2 maj 2004, 15:43

I den här ordningen läste jag, och den är jag fullständigt tillfreds med:

Bilbo
Härskarringen
De Förlorade sagornas bok
Silmarillion på svenska
Sagor från Midgård
Ringens värld
Silmarillion på engelska (en helt annan upplevelse, det vill jag lova)

Nu återstår bara att läsa härskarringen på originalspråket :D
Annars håller jag med Danne, att läsa Silmarillion före trilogin skulle för mig kännas nästan lite som att död på stämningen, kom ihåg att Tolkien själv var rätt osäker på om han över huvud taget ville se Silmarillion utgiven. Med det menar jag absolut inte att den aldrig borde getts ut, men
jag skulle inte rekommendera att läsa den före trilogin ungefär av samma anledning som jag inte skulle vilja rekommendera att se filmerna före.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 2 maj 2004, 21:00

Silmarillion på engelska (en helt annan upplevelse, det vill jag lova)

Nu återstår bara att läsa härskarringen på originalspråket
Om du tyckte att Silmarillion var helt annorlunda på originalspråket, så lär du tycka att Lord of the Rings är en helt annan bok än den svenska översättningen! :)

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 3 maj 2004, 11:28

I can´t wait. Fast tiden räcker inte till det just nu. För mycket annat skit man måste läsa i skolan =d

Skriv svar