SA/SS skillnaden?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

SA/SS skillnaden?

Inlägg av Wolfblitzer » 28 april 2004, 16:52

Enligt det jag har läst så var SA livvakter till nazistpartiet. Från början bråkstakar som fick betalat för att störa hos andra partier och bara slåss med folk. Men jag har inte fått nån uppfattning om vad SS var, nu menar jag vanliga SS och inte Waffen-SS.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 28 april 2004, 17:57

Kolla i 3rd Reich Factbook...

Mr S

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 april 2004, 19:36

SA grundades 1921 och var (som sagt) från början en livvaktsstyrka för att sedan bli nazisternas politiska benknäckare och privata armé.
SS ("skyddskåren") grundades 1925 som en underavdelning av SA och var också den från början en livvaktsstyrka som växte till sig. 1933 uppgick SS medlemsantal till 200 000.
Efter 'de långa knivarnas natt' 1934 (då SA:s ledare rensades ut) blev SS en självständig organistion.
SS hade en egen underrättelsetjänst, kontrollerade Gestapo samt administrerade de ockuperade länderna och koncentrations/döds-lägren.

Allt enligt: http://en.wikipedia.org/wiki/SS
http://en.wikipedia.org/wiki/Sturmabteilung
http://en.wikipedia.org/wiki/Night_of_the_Long_Knives

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 28 april 2004, 20:25

aha, så det var egentligen samma sak tills att SS blev "döspatruller" ungefär

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 28 april 2004, 20:30

Wolfblitzer skrev:SS blev "döspatruller" ungefär
Dödspatruller? Vad pratar du om?

mvh/ Daniel

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 28 april 2004, 20:36

Wolfblitzer skrev:aha, så det var egentligen samma sak tills att SS blev "döspatruller" ungefär
Nja, tydligen så lämnade SA sina livvaktsuppgifter rätt snart eller också ansågs det att man behövde en mer väldisciplinerad styrka som tog hand om detta då SS grundades 1925. Sen tror jag inte SS gick runt och slog ner folk på politiska möten som SA gjorde.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 april 2004, 00:43

D. Löwenhamn skrev:
Wolfblitzer skrev:SS blev "döspatruller" ungefär
Dödspatruller? Vad pratar du om?

mvh/ Daniel
Jag tror han menar den del inom SS som drev koncentrationsläger/förintelseläger och andra arbetsuppgifter som var involverade i förintelsen, vilka var SS-Totenkopfverbände. :wink: Inte de andra grenarna i SS såsom SD och Waffen-SS.

>> Wolfblitzer <<

/Martin

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 29 april 2004, 00:53

Martin Tunström skrev:Jag tror han menar den del inom SS som drev koncentrationsläger/förintelseläger och andra arbetsuppgifter som var involverade i förintelsen, vilka var SS-Totenkopfverbände. :wink: Inte de andra grenarna i SS såsom SD och Waffen-SS.
Tack, det listade jag givetvis ut själv. SS må ha fått många beskrivningar, vissa bättre än andra. "Dödspatruller" hör inte till de bättre.

mvh/ Daniel

MorpH
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 april 2004, 09:52
Ort: Ljungby

Inlägg av MorpH » 2 maj 2004, 00:59

D. Löwenhamn skrev:
Martin Tunström skrev:Jag tror han menar den del inom SS som drev koncentrationsläger/förintelseläger och andra arbetsuppgifter som var involverade i förintelsen, vilka var SS-Totenkopfverbände. :wink: Inte de andra grenarna i SS såsom SD och Waffen-SS.
Tack, det listade jag givetvis ut själv. SS må ha fått många beskrivningar, vissa bättre än andra. "Dödspatruller" hör inte till de bättre.

mvh/ Daniel
Kanske inte. Men man kan ju inte förneka att SS har en del mord och misshandlar på nacken :P
Dödspatruller var de ju faktiskt nästan. Iallafall allgemeine. Deras huvuduppgift var ju delvis att sköta om deporteringen av judar, vilket inte var speciellt fredligt gjort :)
Antar att du kommer svara på detta inlägget, och antagligen i stil med de flesta andra som kastar ut sig kommentarer som: "Jävla nolla, lär dej innan du snackar" eller "Ja, eller hur, du fattar inte mycket va?" Men det hjälper mig inte att rätta till eventuella fel i mitt uttalande så jag blir glad om du tar upp faktan i svaret istället för att plåga mej med personliga kommentarer :) (Med detta inte sagt att just du brukar göra detta, utan bara att många gör det :) )

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 2 maj 2004, 19:55

MorpH skrev:Kanske inte. Men man kan ju inte förneka att SS har en del mord och misshandlar på nacken :P
Dödspatruller var de ju faktiskt nästan. Iallafall allgemeine. Deras huvuduppgift var ju delvis att sköta om deporteringen av judar, vilket inte var speciellt fredligt gjort :)
Antar att du kommer svara på detta inlägget, och antagligen i stil med de flesta andra som kastar ut sig kommentarer som: "Jävla nolla, lär dej innan du snackar" eller "Ja, eller hur, du fattar inte mycket va?" Men det hjälper mig inte att rätta till eventuella fel i mitt uttalande så jag blir glad om du tar upp faktan i svaret istället för att plåga mej med personliga kommentarer :) (Med detta inte sagt att just du brukar göra detta, utan bara att många gör det :) )
Jag förnekar inte vad SS som organisation gjorde sig skyldiga till, det jag reagerar mot är beskrivningen. Dödspatrull är en beskrivning som är missvisande och inkorrekt då ordet inbegriper en viss metod och omfattning av själva verksamheten.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Tommy Nilsson
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 april 2004, 23:12
Ort: Lund

Inlägg av Tommy Nilsson » 9 maj 2004, 12:40

Jag tror han menar den del inom SS som drev koncentrationsläger/förintelseläger och andra arbetsuppgifter som var involverade i förintelsen, vilka var SS-Totenkopfverbände. :wink: Inte de andra grenarna i SS såsom SD och Waffen-SS.
I den nyutkomna boken SS. Ondskans mäktiga redskap av Guido Knopp (Historiska Media 2004) så beskrivs SS ingående. Bla beskrivs det omfattande "personalutbyte" och växeltjänstgöring som skedde mellan frontförband och vaktstyrkorna i koncentrationslägerna. Det går därför inte att häva att Waffen-SS och tex allmänna -SS eller SD var helt separata organisationer. Utan de rymdes inom samma sfär med många kontaktytor.
/Tommy[/quote]

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 maj 2004, 12:51

Tommy Nilsson skrev:
Jag tror han menar den del inom SS som drev koncentrationsläger/förintelseläger och andra arbetsuppgifter som var involverade i förintelsen, vilka var SS-Totenkopfverbände. :wink: Inte de andra grenarna i SS såsom SD och Waffen-SS.
I den nyutkomna boken SS. Ondskans mäktiga redskap av Guido Knopp (Historiska Media 2004) så beskrivs SS ingående. Bla beskrivs det omfattande "personalutbyte" och växeltjänstgöring som skedde mellan frontförband och vaktstyrkorna i koncentrationslägerna. Det går därför inte att häva att Waffen-SS och tex allmänna -SS eller SD var helt separata organisationer. Utan de rymdes inom samma sfär med många kontaktytor.
/Tommy
[/quote]

Guido Knopp är väl inte känd för att vara vetenskaplig och opartisk eller ?!

:)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 maj 2004, 18:20

Nu blir det nog lite mycket tjafs om ordmärkning här kanske, men helt galet kan väl ändå inte benämningen "dödspatruller" vara? om man nu vill krydda det hela, einzatsgruppen, som väl var Heydrich och SD:s redskap och ingick i SS, pysslade väl näppeligen med något annat än att ha ihjäl så många på så kort tid som möjligt...bortsett från de läger SS skötte alltså. Kruxet är väl att SS omfattade så mycket att det känns konstigt att helt enkelt säga att hela organisationen var ett gäng "dödspatruller".

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 9 maj 2004, 19:49

Enligt Nationalencyclopedin så defineras dödspatrull som "liten grupp med uppgift att mörda obekväma personer". Detta är knappast en passande beskrivning av SS utan snarare något som beskriver grupper av typen Scuderie Detetive Le Cocq som mördar gatubarn i Brasilien.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 11 maj 2004, 12:34

D. Löwenhamn skrev:Enligt Nationalencyclopedin så defineras dödspatrull som "liten grupp med uppgift att mörda obekväma personer". Detta är knappast en passande beskrivning av SS utan snarare något som beskriver grupper av typen Scuderie Detetive Le Cocq som mördar gatubarn i Brasilien.

mvh/ Daniel
Nej skillnaden är att det inte var små grupper utan kompanier och bataljoner som rensade upp bakom fronten.
Men dödspatrull är inte helt missvisande de flesta förstår genast vad det handlar om.

Skriv svar