Psilander syftar väl på SIFO-undersökningen från 1974 som indikerade att 80 procent ville behålla kungens dåvarande befogenheter, 12 procent ville förstärka dem och 7 procent ville minska dem:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Torekovskompromissen
Samtidigt tycker jag att de siffrorna verkar lite märkliga. Jag tänker att många väl ändå ville minska monarkins formella roll något i och med övergången till en ny, ung, oerfaren monark. Dessutom var vi mitt uppe i en vänstervåg.
Sedan gick kanske Torekovskompromissen lite långt, framför allt på så sätt att kungen verkar så bortkopplad från regeringsmakten. Jag tänker att kvartalsvisa konseljer är väldigt glest. Dessutom är det lite konstigt att kungen inte alls deltar i regeringsbildningen efter ett val. Jag tänker att han skulle kunna delta och hålla sig informerad, även om det är talmannen som lägger fram förslag på statsminister till riksdagen. Kanske drog man en del saker lite långt för att man hade en så ung kronprins? Kanske tyckte man att det var bättre att den nye kungen fokuserade på de representativa delarna av ämbetet, än att han satt av tid på möten med, regeringen, statsministern, talmannen, etc.
Men jämför till exempel med Storbritannien, där drottning Elizabeth II har regelbundna möten med premiärministern och verkar ägna mycket tid åt att läsa "statliga papper". Jag får inte intrycket att svenska kungen har samma inblick i landets styre.