chockladkakor
chockladkakor
Hej,
Satt och funderade lite på chockladen som b.la. amerikanarna hade under WW2. Någon som vet vad det var för sorts chocklad dom hade med sig i fält? Antar att det måste vara någon mörk chocklad eftersom den är bra mättande.
Satt och funderade lite på chockladen som b.la. amerikanarna hade under WW2. Någon som vet vad det var för sorts chocklad dom hade med sig i fält? Antar att det måste vara någon mörk chocklad eftersom den är bra mättande.
Nej, den är rätt så hemsk faktiskt.....
Fast mycket mycket bättre än dom där hårda pansarkexen....
Fast mycket mycket bättre än dom där hårda pansarkexen....
Senast redigerad av 1 maal, redigerad totalt 1 gånger.
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Crispen inte bara skar upp tandköttet, den gjorde det blandad med småsten.
Nej, vi ska inte förstöra ämnet med hågkomster nu!
Det lär väl ha funnit laxermedel i form av chokladkakor också i amerikanska flygvapnet? En gammal historielärare som nämnde det, det hade nödlandat en bombare i hans by när han var nyfödd och barnen hade trott att det var vanlig harmlös choklad...
Mvh Petter
Det lär väl ha funnit laxermedel i form av chokladkakor också i amerikanska flygvapnet? En gammal historielärare som nämnde det, det hade nödlandat en bombare i hans by när han var nyfödd och barnen hade trott att det var vanlig harmlös choklad...
Mvh Petter
Det verkar väl dumt? Kan det inte varit så att det fanns mycket koffein eller liknande som barnens magar inte var vana vid?Gutekrigaren skrev:Det lär väl ha funnit laxermedel i form av chokladkakor också i amerikanska flygvapnet? En gammal historielärare som nämnde det, det hade nödlandat en bombare i hans by när han var nyfödd och barnen hade trott att det var vanlig harmlös choklad...
Mvh Petter
mvh Alex Robsahm
Re: chockladkakor
Kära gottegrisar,
Ni är aningen för unga för att ha upplevt Krigsmaktens riktiga chokladkakor. När jag var ung (länge sen) så var chokladkakorna ungefär som dagens mörka chokladkakor, m.a.o med högt innehåll av choklad (gissar på en 60-70%) - otränad finsmakare som man var sade man blä och köpte barnchoklad i form av Marbous mjölkchoklad - helgerån, men jag var ju ung och dum - idag när man har vant sig vid riktig, t.ex belgisk, choklad så hade man uppskattat den på ett helt annat vis. Eländet började med att man döpte om Krigsmakten till det fjolliga försvarsmakten och fortsatte sedan med att man av någon outgrundligt populistisk anledning bytte ut den riktiga chokladen mot barnchoklad med krisp och annat elände.
Jag skulle gissa att den amerikanska chokladen hade högt cacaoinnehåll troligtvis i syfte att öka hållbarheten.
MVH
Hans
Ni är aningen för unga för att ha upplevt Krigsmaktens riktiga chokladkakor. När jag var ung (länge sen) så var chokladkakorna ungefär som dagens mörka chokladkakor, m.a.o med högt innehåll av choklad (gissar på en 60-70%) - otränad finsmakare som man var sade man blä och köpte barnchoklad i form av Marbous mjölkchoklad - helgerån, men jag var ju ung och dum - idag när man har vant sig vid riktig, t.ex belgisk, choklad så hade man uppskattat den på ett helt annat vis. Eländet började med att man döpte om Krigsmakten till det fjolliga försvarsmakten och fortsatte sedan med att man av någon outgrundligt populistisk anledning bytte ut den riktiga chokladen mot barnchoklad med krisp och annat elände.
Jag skulle gissa att den amerikanska chokladen hade högt cacaoinnehåll troligtvis i syfte att öka hållbarheten.
MVH
Hans
En del sändningar var så gamla att det nästan var omöjligt att käka dom men bra när man satt vakt, svårt och somna när man försöker ta sig igenom ett kexLöwe skrev:Kaststjärnor??maal skrev:Helt sant, vi funderade mycket på det varför den aldrig smälte....
Och kexen var fantastiskt bra som kaststjärnor![]()
Nä, menar du att ni använde de som leksaker? Var det verkligen så illa?
Men ibland kunde man ju ha tur och få kex som bara var några månader gamla.
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Amerikanerna använde sig av speciella chokladkakor som skulle fungera som nödransoner i händelse av att alla annan mat tog slut. Dessa "D-rations" skulle räcka högst en dag.
Det var bara ett problem med D-ransonen, den var riktigt äcklig, om man får säga så. (tro mig jag har gjort egna och provsmakat)
MVh Johan
US Army field ration D: to be eaten slowly (in about half an hour). Can be dissolved by crumbling into a cup of boiling water, if desired as a beverage. Ingredients: chocolate, sugar, skim milk powder, cocoa fat, oat flour, artificial flavoring, C. 45mg, Vitamin B (Thiamin Hydrochloride).
Det var bara ett problem med D-ransonen, den var riktigt äcklig, om man får säga så. (tro mig jag har gjort egna och provsmakat)
MVh Johan