Quenya

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Quenya

Inlägg av Halifírien » 25 mars 2004, 18:58

Hej alla. jag skriver en rapport om alvspråket Quenya i skolan.
lugn bara, jag ber er inte om arbetet serverat på guldfat, bara några småfrågor jag skulle vilja ha svar på.

existerar det en överslagsberäkning på hur många som behärskar språket i världen, eller någon som vågar gissa?

hur länge levde calaquendi avskilda från sina fränder i Beleriand innan Noldoralverna gick i exil?

Finns det några likheter (vissa påstår det) mellan skriftspråket Tengwar
och vår nordiska runskrift? i så fall vad, lite kort bara

Mycket tacksam för svar idag, arbetet ska in imorgon :D
fast det mesta är skrivet.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 26 mars 2004, 15:23

Aja, det var väl dumma frågor ändå....

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 mars 2004, 15:38

Nej, inte dumma, men svåra att svara på... :)
existerar det en överslagsberäkning på hur många som behärskar språket i världen, eller någon som vågar gissa?
Ingen aning!
Finns det några likheter (vissa påstår det) mellan skriftspråket Tengwar och vår nordiska runskrift? i så fall vad, lite kort bara
Jag är ingen expert på något av dem, men inte mer likheter än med andra ljudbaserade skriftspråk (som vårt vanliga latinska) skulle jag tro. Däremot är ju runorna Cirth tämligen lika i utförande, om än inte i exakta tecken...

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 27 mars 2004, 21:58

Menar du i "vår" värld som skulle tala Quenya? Knappast någon, inte flytande. Det finns för många luckor... Däremot kan man lära sig lite lajv-quenya, där några av orden är "uppfunna" an någon annan än Tolkien, och som har ett enklare gramatiskt språk. Även om även lajv-quenya inte heller är komplett. På alver.nu finns en "ordlista" på detta språk om du är intresserad!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 mars 2004, 10:18

Jag tror hon menade äkta "quenya". Och det som finns räcker ju till enklare konversationer och skrifter.

Lajv-quenyan har väl också den bristen (fördelen tycker väl somliga) att den har förenklat Tolkiens grammatik radikalt. Fast jag är som sagt inte expert...

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 30 mars 2004, 17:00

Här är två autentiska texter skriva med tengwar (som inte är ett skriftspråk utan ett alfabet):

http://www.geocities.com/TimesSquare/49 ... xlotrr.htm
http://www.geocities.com/TimesSquare/49 ... xlotrm.htm

Och en länk som beskriver hur man skriver quenya med tengwar:
http://www.geocities.com/TimesSquare/49 ... quenya.htm

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem

Inlägg av Halbarad » 30 mars 2004, 17:27

men orka lära sig det när jag kämpar med tyska grammatik....

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 30 mars 2004, 22:33

Håller med Halbarad. Jag skulle gärna vilja lära mej quenya men jag har det svårt nog med tyska. Får skjuta fram det nåra år när jag har mer tid. Fast jag försöker lära med lite enstaka ord då och då.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 30 mars 2004, 23:20

Ni vet, det man tycker är kul lär man sig direkt. Tragglade tyska i evigheter och lärde mig ganska lite, det var inge kul. Försökte lära mig tengwar en kväll. Det gick på någon vecka eller två. (även om det var längesedan och jag glömt det mesta nu :) )
MVH Johan

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem

Inlägg av Halbarad » 31 mars 2004, 15:26

jo jag lärde mig en del sindariska som mae govannen?im estannen robin...i bada ennas? och sånt...men jag orkade inte plugga glosor om man inte har nån riktig lektion...önksar nån i uppsala som är lite intresserad som man kan prata sagan om ringen med....

Skriv svar