Historiska filmer som borde göras.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 3 februari 2005, 14:40

Hexmaster skrev:Både "meter" och "mäter" är OK enl. SAOB, eftersom det kommer från fr. petit-maître så är ä:et naturligare (givetvis har man örnkoll på just det här ordet, fattas bara).
8O :oops: Jag lärde mig tydligen något nytt även idag. Jag böjer mig för SAOB, även om majoriteten av Google-hits håller med mig om att e-stavningen är den naturliga... :)

Henrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 18:06

Det finns massor av krigshändelser som man kan göra film av.

Stefan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 4 februari 2005, 18:21

Stefan Lundgren skrev:Det finns massor av krigshändelser som man kan göra film av.

Stefan

Ja men meningnen är ju att du ska nämna dom ;)

Jag vill se en film (eller serie) som handlar om när vi förlorade Finland till ryssen, det gick ju i ett par steg så det blir nog för kort med några få timmar på bio.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 februari 2005, 18:45

Jag vill se en saftig actionrulle med klassiskt underhållningsvåld i 1600- eller 1700-talsmiljö. Svenskt tema förstås. Antingen Trettioåriga eller Stora nordiska.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 februari 2005, 19:20

Probstner skrev:Jag vill se en saftig actionrulle med klassiskt underhållningsvåld i 1600- eller 1700-talsmiljö. Svenskt tema förstås. Antingen Trettioåriga eller Stora nordiska.

/ Probstner
Det skule inte vara helt fel nej. Gärna också när Dalregementet räddar dagen. ;)

/Tomas

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 4 februari 2005, 22:10

En svensk version av Mel Gibsons "Patrioten" eller "Braveheart" som utspelar sig under Engelbrektsupproret vore väl fräckt. Vidriga snuskbubbar till tyska knektar med stinkande andedräkt våldför sig på kvinnor och bränner folk inne i kyrkor, bara för att sedan möta en biffig Engelbrekt som med bara händerna besegrar ett helt gäng bepansrade knektar

I slutet när Engelbrekt huggs ner av Herr Magnus Bengtsson Natt och Dag (efter en hård fight med brinnande bakgrund och dunkande musik) reser han sig upp med sina sista krafter, rycker ur yxan ur sitt banesår och ropar "Frihet!" varpå han klyver sin banemans skalle och faller ner som en fallen hjälte...

Förslag på skådisar - Engelbrekt - Stellan Skarsgård, Magnus Bengtsson - Stefan Sauk, Erik av Pommern - Björn Kjellman

:)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 februari 2005, 01:20

...En politiskt inkorrekt film!? Ja, det var ett tag sen - kanske tiden är mogen?

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 5 februari 2005, 02:31

Hexmaster skrev:Ord-quiz: Vad kallas det när man håller en OT-diskussion on-topic genom att flika in on-topic-kommentarer i varje inlägg?
Ja, vad? :? :)

Vill också återigen passa på att puffa för belägringen av Malta som ett tänkbart filmtema. Förra gången glömde jag nämna Ernle Bradfords bok The Great Siege som i princip är ett färdigt filmmanus. Rekommenderas. :)

Djingis idé om Braveheart II: Engelbrekt strikes back (eller vad den nu skulle heta) vore förvisso också en höjdare.

Henrik

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 februari 2005, 13:48

Henke skrev:
Hexmaster skrev:Ord-quiz: Vad kallas det när man håller en OT-diskussion on-topic genom att flika in on-topic-kommentarer i varje inlägg?
Ja, vad? :? :)
Inte vet jag, det var mer en efterlysning än en quiz-fråga.

Kuba, före revolutionen - revolutionen - Grisbukten - Kuba-krisen - det måste väl ha gjorts en massa saker i den stilen, men jag kan inte påminna mig ha sett det i något sammanhang...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 februari 2005, 15:35

Skulle vara mycket intressant ja. Kanske e serie filmer i samma anda som 13 Dagar (fast från Kubas perspektiv) som handlar om de ovan nämnda händelserna? :)

/Tomas

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 februari 2005, 17:22

Djinghis Khan skrev:En svensk version av Mel Gibsons "Patrioten" eller "Braveheart" som utspelar sig under Engelbrektsupproret vore väl fräckt. Vidriga snuskbubbar till tyska knektar med stinkande andedräkt våldför sig på kvinnor och bränner folk inne i kyrkor, bara för att sedan möta en biffig Engelbrekt som med bara händerna besegrar ett helt gäng bepansrade knektar

I slutet när Engelbrekt huggs ner av Herr Magnus Bengtsson Natt och Dag (efter en hård fight med brinnande bakgrund och dunkande musik) reser han sig upp med sina sista krafter, rycker ur yxan ur sitt banesår och ropar "Frihet!" varpå han klyver sin banemans skalle och faller ner som en fallen hjälte...

Förslag på skådisar - Engelbrekt - Stellan Skarsgård, Magnus Bengtsson - Stefan Sauk, Erik av Pommern - Björn Kjellman

:)
Inte mig emot! :D

/Tomas

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 6 februari 2005, 01:33

Jag skulle vilja se en film om Nepal - brittiska kriget 1814-1816

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 15 mars 2005, 17:41

Stefan Lundgren skrev:Har det gjort nån film om Poltava?

Stefan
http://www.imdb.com/title/tt0090502/ gick på SVT. Dock är slaget om Poltava missgjord då karolinerna fastnar på skansarna och anfalls från sidan av kavalleri

http://www.imdb.com/title/tt0015968/ svensk stumfilm med Gösta Ekman DÄ

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 15 mars 2005, 17:45

Mackan L skrev:Det är lite synd att Sverige inte är ett större land så att det hade funnits möjlighet att ekonomiskt göra historia filmer. Sverige är ju inte tillräckligt stort för att det ska löna sig att göra en 20-miljonersfilm då det inte finns tillräckligt med folk som kan se/betala biljett för filmerna.

Mvh Marcus
jag har ofta tänkt att om jag vinner maxvinsten på Lotto(7 rätt plus 2 jokernr) så ska jag försöka få en film av Poltava till stånd. Men då på Engelska och gjord av Peter Jacksson. Antingen en miniserie ala Gettysburg eller så en långfilm

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 15 mars 2005, 18:32

mattep74 skrev:
Mackan L skrev:Det är lite synd att Sverige inte är ett större land så att det hade funnits möjlighet att ekonomiskt göra historia filmer. Sverige är ju inte tillräckligt stort för att det ska löna sig att göra en 20-miljonersfilm då det inte finns tillräckligt med folk som kan se/betala biljett för filmerna.

Mvh Marcus
jag har ofta tänkt att om jag vinner maxvinsten på Lotto(7 rätt plus 2 jokernr) så ska jag försöka få en film av Poltava till stånd. Men då på Engelska och gjord av Peter Jacksson. Antingen en miniserie ala Gettysburg eller så en långfilm
Nej usch för utländska. Ni vet ju hur verklighetstroget det blev i Enemy at the gates :lol:

Skriv svar