Historiska filmer som borde göras.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 20 augusti 2004, 18:06

Det är lite synd att Sverige inte är ett större land så att det hade funnits möjlighet att ekonomiskt göra historia filmer. Sverige är ju inte tillräckligt stort för att det ska löna sig att göra en 20-miljonersfilm då det inte finns tillräckligt med folk som kan se/betala biljett för filmerna.

Skulle vara lite roligt annars. En massa fallviftande filmer i värsta amerikastil fast med svenska flaggan (underförstått). :wink:

Har det gjorts en ordentlig krigsfilm i Sverige? Då menar jag en där filmen handlar om själva kriget, soldaterna på fältet.
En film om kongo (som nämnts tidigare om jag minns rätt) skulle t e x vara intressat.
Ska man i Sverige göra krigsfilm tror jag man ska titta mer på Storbrittanien och deras filmindustri. Av någon anledning känns de flesta amerikansa krigsfilmer inte så realistiska som en brittisk kan göra. Har väl att göra med att brittiska krigsfilmer brukar kännas mer realistiska och kanske för att man kan relatera mer till britterna, de är europeer, mer lika Sverige etc. Sedan kan ju alla värdelösa rambo-stil krigsfilmer man sett från USA.

Serien Warriors om britter nere på balkan var/är exempel på en bra brittisk krigs-, i det här fallet, serie. Har ni inte sett den så rekommenderar jag den starkt.

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 22 augusti 2004, 15:01

Naturligtvis är Rambo helt otroligt osannolik, men det förstår ju alla. I övrigt tycker jag inte att det är något större fel på amerikanska filmer, inte heller att deras krigsfilmer skulle vara mindre realistiska än exempelvis britternas. Självklart blir det ofta romantik och patriotism i en enda stor patetisk blandning. Vilket kan göra att man inte tar det för särskilt realistiskt. Det är dock som jag alltid sagt så att verkligheten överträffar dikten, i verkligheten har det minsann också gråtits floder och patetiska snyftande kyssar har utdelats mellan ivägfarande soldat och fästmö, samt heroiska och tappra anfall och försvar som aldrig går att återge i sin fulla fattningsförmåga på film hur man än bär sig åt.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Inlägg av Mackan L » 22 augusti 2004, 20:48

Det som står nedanför menas främst angående krigsfilmer och motsvarande:

Jag menar att t ex brittiska krigsfilmer kan kännas mer realistiska eftersom man lättare kan jämföra britterna med Sverige. På samma sätt som finska krigsfilmer är ännu lättare att relatera till då det ligger närmare geografiskt och kulturmässigt.
Jag menar att man blivit ”skadad” av alla de amerikanska krigs/action - filmer/serier som är dåligt, överdriva etc, macoactionfilmer/serier. Man dömer lätt ut amerikanska krigsfilmer, speciellt då de är sentimentala, som flaggviftande och överdrivet sentimentala. The hollywood-effect.

Titta bara på diskussioner om BoB-serien. T ex när de besegrar en stor SS-styrka trots att de var i underläge (minns ej vilket avsnitt i serien). Det stämplas av många som orealistisk (vilket det ej var) eftersom man har fördomar mot US-film.
Det finns mängder med bra amerikanska filmer men dessvärre har man fördomar mot amerikansk film för att vara överdrivna med saker jag nämnt ovan. Ser man t ex en brittisk, fransk, tysk film med kanske exakt samma ”snyft-snyft” regerar man inte eftersom man inte har den fördomen i det fallet eftersom man inte sett samma mäng machoaction etc från de länderna.
Om jag skulle se en krigsfilm där man snackade svenska så skulle man tycka den var mer realistisk än om man såg en amerikansk film så som fallet är med filmer från t ex just vinterkriget har eftersom det känns närmare och man inte sett så mycket överdriven finsk krigsfilm/serier.

Det går som sagt aldrig att göra en krigsfilm där du kan känna den skräck, ilska, kärlek, sorg etc som eftersom det omöjligt att återskapa dessa känslor utan att vara på plats. Jag kan föreställa mig känsla av att bli beskjuten, tvingat in i en gaskammare, se dödade kamrater etc men jag aldrig känna som de som var med om det gjorde.

Håller med dig det du Perra, att verkligheten överträffar dikten. Ibland var det verkligen så känslomässigt men man är "skadad"/fördomsfull när det gäller US-film....


Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 augusti 2004, 11:00

Har fått i uppgift att marknadsföra en film, man ska hitta på filmen själv och leta reda på skådisar och liknande själv samt göra en poster. Jag funderar på "Mordet på Gustav III", men har inte tillräcklig kunskap om vilkan som skulle kunna spela de olika figurerna. Om det blir bra skulle jag ju kunna skicka förslaget till någon som har hand om film. Eller hur? :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 augusti 2004, 11:09

Ev. om jag gör en film om Narva el. dyligt och marknadsför den som "Ett europeiskt Ghettysburg". :)

Skådisar efterfrågar dock fortfarande. Skulle kunna se Lennart Jäkhel som ilsken kapten el. dyligt. :D

*Edit*

Tror det blir Narva. :) Min actiongen suktar efter stora slag där svenskar är med.

*Edit2*

Skriver om Mordet på GIII istället, då den är troligare att kunna bli filmatiserad.

Johan Ulvesson som Gustav kanske? Eller? Enda jag vet som har kungens ungefärliga kropshydda. Vem spelade G3 i TV-serien?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 27 augusti 2004, 12:22

Tomas Ibsen skrev
Johan Ulvesson som Gustav kanske? Eller? Enda jag vet som har kungens ungefärliga kropshydda. Vem spelade G3 i TV-serien?
Jonas Karlsson! Han var absolut strålande (precis som han brukar) i den rollen, så ska du ha nån som Gustav III måste det bli han! :)

Ulvesson får säkert plats som någon annan, en konspiratör kanske. Du har ju som sagt den unge högdragne Adolph Ribbing, som senare gjorde sig ett namn som kungamördare i europa och stod bland den jublande massan då Ludvig XVI blev halshuggen. Hans hat mot GIII var i grunden som de övriga konspiratörernas, nämligen att han såg hur illa kungen skötte statens finanser, katastrofkriget mot ryssland, förenings och säkerhetsakten 1789 i det årets riksag där 20 adelsmän arresterats och adeln sett sin ställning kraftigt reducerad för kungamakten. Precis som de andra kunde Ribbing till detta lägga personliga irritationer mot kungen. han var kär, och skulle gifta sig med charlotte degeer, ända tills hon helt plötsligt skulle gifta sig med Gustav III:s favotit hovstallmästaren Hans henrik Von essen (samme man som kungen stödde sig på då han blev skjuten). Ribbing såg detta som kungens schackdrag mot honom själv och utmanade von essen på duell. Slog värjan rakt i von essens revben såvärjan gick i tre bitar. Såret läkte otroligt nog. Dessutom vill jag minnas att Ribbings far hade varit vid änkedrottningen hov, där det aldrig talades gott om kungen.

Sedan har vi Claes Fredriksson Horn, som inte var lika högljudd och mer stillsam. Hans motiv förutom det allmänna hatet från adeln var kanske framför allt att hans far blivit arresterad vid riksdagen 89. Det var dessa båda som gick med Anckarström till maskeraden.

Anckarström själv hade ett oregerligt kungahat, den riktiga grunden till detta lades då han bevtnnade Henrik Hästeskos avrättning. Han var den ende av de 77 som dömts till döden som verkligen avrättades, efter det att officerarna i armén tåtat ihop ett brev till katarina II av ryssland där de förklarade sig villiga att sluta fred. Kriget var otroligt dåligt skött, detta var det sk anjalaförbundet. Anckarström knöt näven då Hästeskos blod flöt, senare när han var på Gotland och spekulerade på mark, gjorde han utalande som gick ut på att om en tid skulle Gotland invaderas av ryssarna eftersom kungen, som han i princip uttryckte det, var en usel dåre. Han anklagades för hädelse och hade ständigt ögonen på sig. Vid tiden för maskeraden, 16 mars, hade han precis blivit släppt på tämligen fri fot. Men irritationen var på topp. Han var väldigt förmögen, hade varit kapten i armén, en position hans far köpt åt honom. Han drev gårdar där han var mycket hård mot sina anställda.

Ett stort gäng till var med i denna röra, i en film måste också Överstelöjtnant Pontus Liljehorn, den djupt religöse mannen som var den som skrev ihop det varningsbrev som överlämnades till kungen strax före vara med. Han visade senare djup ånger för sin inblandning. Carl Fredrik Pechlin, den gamle 72-årige generalen, frihetstidens ansikte, som envist hävdade att han var oskyldig trots att övreväldigande bevis och vittnesmål pekade på att kuppplaner vävts ihop hemma hos honom under goda herrmiddagar, han tycktes nästan vara spindeln i nätet. Nils Henric Liljensparre, den pedante och otroligt skicklige polismästaren som kom alla de skyldiga på spåren på mycket kort tid, måste naturligtvis vara med. Han nosade fram anckarström redan morgonen efter dådet genom att gårunt till stans alla pistolhandlare för att fråga om de kände igen de psitoler som lämnats på maskeradbalens golv. Till slut blev det napp.

Anckarström var den ende som omedelbart erkände, han påstod dock att han var ensam, men liljensparres förhörsmetoder med att inte låta de mistänkta sova, utan ständigt öpnna dörren sedan stänga den med ett brak, kasta in tung kedjor på golvet, ömsom skrika ömsom ge löften, den inbitne rökaren Pechlin förvägrade han tobak, ledde till slut till att många bekännelser kom på löpande band. Carl Fredrik Ehrensvärd, artillerikapten som var underställd Liljehorn, skulle hålla med trupper efter attentatet. Samme man som i landsförvisning senare förresten, var drivande i spikandet av norges nationaldag till 17 maj. Bröderna Engeström klev fram och erkände sin inblandning, Ribbing och Horn också, pistolerna som använts hade till och med varit den senares. Liljehorn skrev många och långa tårdrypande erkännelser där han lämnae ut allt och alla, samt sjöng psalmer i fängelset så högt att Ribbing inte kunde sova och blev mäkta arg. Anckarström var den ende som avrättades, de andra landsförvisades och hade sina egna små äventyr ute i europa sedan.

Boken "ekot av ett skott" är som sagt lämplig att titta i,
Jag önskar lycka till, och hoppas att det går bra. med skrivandet. Och som sagt vem vet, du kanske kan få iväg det till nån som vill göra nåt riktigt av det :D .

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 augusti 2004, 15:37

Ja, jag hittade Jonas Karlsson några minuter efter jag postat min senaste post.

Just nu är det bara en poster i A4-storlek som ska göras, men jag har faktiskt haft vissa planer på att kontakta en regissör med förfrågningar om att göra en GIII-film.

Nu är jag riktigt lat, men skulle någon som är kunnig på fotoshop/bildredigeringsprogram kunna hjälpa mig med att trixa till en poster? Jag kan fixa bilder och berätta hur jag har tänkt så är det bara för den personen att sitta och pilla med programmet i några minuter. Det är bara bilderna jag behöäver hjälp med, text och liknande klarar jag själv.
Hoppas jag inte är för fräck som frågar er detta? Och om detta är OT kan jag starta en ny tråd om moderatorn vill det. :)

/Tomas

*EDIT* Kom på att det är nog rätt bra om jag gör postern själv... Lärarinnan blir nog rätt sur annars (typ fusk, vilket det iof skulle vara).

Men förslag till utformning går alltid bra. Som det är nu tänkte jag ta tavlan där han (GIII) står i ett rum med svarta/mörka väggar och står i någon slags posé, och sen skulle han vara omgiven av Anckarström och de andra konspiratörerna. Därav photoshop, då man inte hittar 1700-talskläder på Ulvesson i första taget... :? :wink:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 september 2004, 11:09

Postern är klar. Nån som är intresserad av att se den? :)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 3 september 2004, 18:54

Om den inte är allt för stor.

Jag vet iallafall hur jag skulle ha gjort den. 8)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 september 2004, 12:28

Det är en A4:s storlek. Kom på att det inte går att ladda upp worddockument via photofump... *suck* :roll: :? :oops:

Användarvisningsbild
Prozac
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 april 2004, 22:31
Ort: Finspång
Kontakt:

Inlägg av Prozac » 5 september 2004, 12:56

En riktig saftig filmserie om 30-åriga kriget :)
Jag skulle iaf se dem alla. Kanske skulle sälja bra i Europa då nästan alla länder* i Europa var inblandade.

*Nu fanns det väl inte särskilt många länder lr furstendömen som existerar idag med några undantag. Men nästan alla Européer skulle iaf vara berörda.

zyx83
Medlem
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 juni 2003, 10:46
Ort: Göteborg

Inlägg av zyx83 » 19 september 2004, 23:13

det hade varit kul att se en svenskproduktion av 2a världskriget....med allt vad det innebär från början till slut....slaget om kursk, pearl harbor, invasionen i normandie etc etc inspelad i sverige på bästa möjliga plats för varje skeende...

invasionen vid normandie kunde vara vid tylösand ex....

i rollerna:

adolf hitler - peter dalle
benito mussolini - claes malmberg
stalin - sven melander
eisenhower - jarl borsén
heydrich - johan ulvesson
himmler - krister claesson (stefan & krister )

några fler förslag på huvudrolleinnehavare eller var scenerna skulle utspela sig....

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 19 september 2004, 23:15

Låter som ett enda stort skämt tycker jag...och det är väl det sista man kan kalla andra världskriget.

Mats W
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 oktober 2004, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mats W » 30 oktober 2004, 23:35

Jag ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare i denna tråd, men ett öde som skulle passa på vita duken är Raoul Wallenbergs. Där finns en story som kan bli en mycket bra grund för en film - lite krydda kanske behövs, men säg en film som inte blivit kryddad. Jag vet att det redan finns någon eller några filmatiseringar på ämnet, men ingen i en större, internationell skala... Tänk er... Raoul Wallenberg - One man can make a difference!

:)

Gudbjorn
Utsparkad
Inlägg: 208
Blev medlem: 6 december 2004, 12:53
Ort: Norge

Inlägg av Gudbjorn » 12 januari 2005, 00:30

SolitaryMan skrev:Slaget vid Hastings 1066, naturligtvis med alla storpolitiska intriger kring Harald Hårdråde, Harold Goodwinson och Wilhelm Erövraren.
Det finnes en slik film "William The Conquerer" eller noe sånt...
Men ikke halt sann da... Den norske kongen hadde noen kjempesvære horn på hjelmen sin...

Skriv svar