Historiska filmer som borde göras.
-
- Provmedlem
Jag tycker man borde göra en film om Paschendale 1917...Slaget döptes snabbt om av soldaterna till "Passion Dale" (Lidandets Dal)...En film där mängder av 18-åriga soldater rusar genom ingenmansland mot tyska försvarslinjer...Som blir nerskjutna av tyska maskingevär eller sönder-sprängda av tyskt artilleri....soldater som hänger på taggtråden eller ligger dränkta i leran mitt på slagfältet....Ekande skrik från sårade och döende soldater överallt under dom få tysta minuterna....slagfältet är bara ett blodigt fält osv osv osv.....
Eller va säger ni??
Eller va säger ni??
-
- Tidigare medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Det finns någon dramatisering av det hela åtminstone. Vet inte om det är en långfilm men antagligen är det det. Ulf brunnberg är med bland annat, jag tror att han spelade Adolp Ribbing. Inspelad någon gång under 70-talet. Jag har skrivit till filmkrönikan och frågat om det hela vid ett tilfälle men inte fått svar. Annars skulle det vara värt en nyinspelning till och med, snacka om intriger, "ekot av ett skott" av Alf Henriksson förklarar ganska bra all turer. Verkligen filmmaterial.
-
- Medlem
Ok ra, om du kör ut till S, veaborgMD650 skrev:Under förutsättning att ett pskkomp med strf 90 får nedkämpa lite Mi 24Psilander skrev:Jag hade gärna sett slaget vid Sveaborg, ett Mi-24 Hind regemente slaktadas av korvetter och robotbåtar, svenska och finska KJ rensar fästningen och attackflyget bombar ryskt C-laddat artilleri....
-
- Medlem
En brittisk Top Gun från 60-talet.....
DH SeaVixens istället för Tomcats, Hunters och lightnings istället för A-4or...
Riktiga MIG-21or.
Ark Royal istället för Enterprize.
Sean Connery och Roger Moore istället för Tom Cruise och Val Kilmer
Hästpolo och cricket istället för beachvolley, jaguar E-type istället för motorcykel,
DH SeaVixens istället för Tomcats, Hunters och lightnings istället för A-4or...
Riktiga MIG-21or.
Ark Royal istället för Enterprize.
Sean Connery och Roger Moore istället för Tom Cruise och Val Kilmer
Hästpolo och cricket istället för beachvolley, jaguar E-type istället för motorcykel,
-
- Medlem
-
- Medlem
Jo, fins det någon åperson man kan tipsa om det hela? Någon regissör eller producent eller liknande? Det skulle faktiskt vara värt att driva på lite för att få se en film om det.Perra skrev:Det finns någon dramatisering av det hela åtminstone. Vet inte om det är en långfilm men antagligen är det det. Ulf brunnberg är med bland annat, jag tror att han spelade Adolp Ribbing. Inspelad någon gång under 70-talet. Jag har skrivit till filmkrönikan och frågat om det hela vid ett tilfälle men inte fått svar. Annars skulle det vara värt en nyinspelning till och med, snacka om intriger, "ekot av ett skott" av Alf Henriksson förklarar ganska bra all turer. Verkligen filmmaterial.
Självklart ska ju Stellan vara med i någon roll.
-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
Kan man inte stå på fastlandet och skjuta mot Sveaborg?Psilander skrev:Ok ra, om du kör ut till S, veaborgMD650 skrev:Under förutsättning att ett pskkomp med strf 90 får nedkämpa lite Mi 24Psilander skrev:Jag hade gärna sett slaget vid Sveaborg, ett Mi-24 Hind regemente slaktadas av korvetter och robotbåtar, svenska och finska KJ rensar fästningen och attackflyget bombar ryskt C-laddat artilleri....
-
- Medlem