Historiska filmer som borde göras.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 25 juli 2004, 14:04

extra kul är det om man bor eller har bott i Karlstad när man läser operation Garbo och snillena inom sovjetiska krigsmakten som får för sig att: hmm, svensken ger sig inte. Vilken stad ska vi bomba? Den som ligger nämast Norge såklart.

Nån som läst slaget om Gävle? Kan bli en bra film den oxå

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 25 juli 2004, 19:23

Jag har för mig att de (ryssarna) låste in kommunfullmäktige i Malmö Latinskolas gymnastiksal. Min gamla skola... :P

/A

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 1 augusti 2004, 19:58

Jag hade gärna sett slaget vid Sveaborg, ett Mi-24 Hind regemente slaktadas av korvetter och robotbåtar, svenska och finska KJ rensar fästningen och attackflyget bombar ryskt C-laddat artilleri....

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 augusti 2004, 20:01

Psilander skrev:Jag hade gärna sett slaget vid Sveaborg, ett Mi-24 Hind regemente slaktadas av korvetter och robotbåtar, svenska och finska KJ rensar fästningen och attackflyget bombar ryskt C-laddat artilleri....
Om gjort rätt: Mumma!! :D

Om gjort mindre rätt: Mumma. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 augusti 2004, 20:35

Psilander skrev:Jag hade gärna sett slaget vid Sveaborg, ett Mi-24 Hind regemente slaktadas av korvetter och robotbåtar, svenska och finska KJ rensar fästningen och attackflyget bombar ryskt C-laddat artilleri....
Under förutsättning att ett pskkomp med strf 90 får nedkämpa lite Mi 24 ;)

:)

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 1 augusti 2004, 22:41

Battle of Vinygar Hill 1798 (irlänsk uppror) hade varit great om det görs i Gettysburg still.

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 1 augusti 2004, 22:59

Piratfilmer måste välan ha fått sig ett uppsving efter megasuccen(komersiellt alltså) Pirates of the Caribbean, den näst senaste
påkostade piratfilmen var nog Cutthroat Island ifrån 1995 som floppade
rejält kassamässigt.

Men måste det alltid vara spöken eller fantiserade fiktiva huvudpersoner
i rollerna när verklighetens pirater var så oerhört fascinerande.
Ex de ökande notoriske Svartskägg, Edward Teach, ta och gör en film om hans liv så autentiskt
som möjligt, och vola med rätt regissör i stolen och Troyas budget
så har man en riktig actionäventyr historisk kanonrulle på gång,

men det finns en hel uppsjö av intressanta karaktärer alla med olika
piratflaggor( bara en sån sak) Calico Jack Rackham som slogs tillsammans med två pirat kvinnor Anne Bonney och Mary Read,
eller den mest framgångsrike piraten Bartholomew Roberts"Black Bart",

eller den grymmaste sadistike Francis LÓlonais Tortuga piraten som enl ryktet tvingade exklusivt Spanska sjömän tortyr, en av metoderna bestod i att skära ut hjärtat på offret och låta kamraten titta på när
han gnagde på det.

Den enda riktiga pirat filmen mig veterligen är matine klassikern 1945 Kapten Kidd som är intressant men inget större mästerverk.
Kapten Blod är också en favorit, men tyvärr helt fiktiv liksom Burt Lancaster i Crimson Pirate 1952( Den Röde Piraten).
Swashbuckler 1976 är också intressant men ej historisk den heller.

Men som sagt var fram för lite historiska Piratfilmer.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 2 augusti 2004, 20:57

Har de nu gjort Troja kunde de lika bra göra Odysseus också.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 augusti 2004, 21:18

Usquebaugh skrev:Har de nu gjort Troja kunde de lika bra göra Odysseus också.
Du ska se att den kommer.

Jag skulle tro att snart kommer "Den sanna berättelsen om Robin Hood" också. Den är naturligtvis 100% sann och byggd på fakta. Kvinnorna är naturligtvis iklädda tighta trikåer och hoppar runt med trippelvolter baklänges och åt sidorna och karatesparkar ner den mycket större och starkare elake Sheriffen av Nottingham.... Eller! En tanke kom just svävande till mig! Det är klart att de berättar om den hjältemodige sheriffen som kämpar mot landstrykaren Robin och hans gigantiske polare "lille" John. Naturligtvis så är det fortfarande med krigarprinsessor och liknande. Men den berättar iaf den helt och hållet "sanna" berättelsen om landsplågan Robin, som stal från de rika och fattiga.

Annars skulle lite svenska flygfilmer vara välkommet. Gärna med Draken som huvudperson. :D

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 3 augusti 2004, 00:33

Tomas Ibsen skrev:
Usquebaugh skrev:Har de nu gjort Troja kunde de lika bra göra Odysseus också.
Du ska se att den kommer.

Jag skulle tro att snart kommer "Den sanna berättelsen om Robin Hood" också. Den är naturligtvis 100% sann och byggd på fakta. Kvinnorna är naturligtvis iklädda tighta trikåer och hoppar runt med trippelvolter baklänges och åt sidorna och karatesparkar ner den mycket större och starkare elake Sheriffen av Nottingham.... Eller! En tanke kom just svävande till mig! Det är klart att de berättar om den hjältemodige sheriffen som kämpar mot landstrykaren Robin och hans gigantiske polare "lille" John. Naturligtvis så är det fortfarande med krigarprinsessor och liknande. Men den berättar iaf den helt och hållet "sanna" berättelsen om landsplågan Robin, som stal från de rika och fattiga.

Annars skulle lite svenska flygfilmer vara välkommet. Gärna med Draken som huvudperson. :D
Tycker jag känner igen den där Robin Hood-filmen, gjordes inte den med "karlar i trikåer"?

/A

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 3 augusti 2004, 09:14

Tomas Ibsen skrev:En tanke kom just svävande till mig! Det är klart att de berättar om den hjältemodige sheriffen som kämpar mot landstrykaren Robin och hans gigantiske polare "lille" John. Naturligtvis så är det fortfarande med krigarprinsessor och liknande. Men den berättar iaf den helt och hållet "sanna" berättelsen om landsplågan Robin, som stal från de rika och fattiga.
Vilken idé! Hur intressant skulle det inte vara att se lite "historiska" filmer från ett annat perspektiv än det traditionella? Slaget om Storbrittanien eller kanske bombkampanjen mot tredje riket från tyskarnas sida, en koncentrationslägerfilm som handlar om en lägervakt och hans samvetskval, eller varför inte nya testamentet från Judas perspektiv?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 augusti 2004, 10:21

Björn E skrev:
Tomas Ibsen skrev:En tanke kom just svävande till mig! Det är klart att de berättar om den hjältemodige sheriffen som kämpar mot landstrykaren Robin och hans gigantiske polare "lille" John. Naturligtvis så är det fortfarande med krigarprinsessor och liknande. Men den berättar iaf den helt och hållet "sanna" berättelsen om landsplågan Robin, som stal från de rika och fattiga.
Vilken idé! Hur intressant skulle det inte vara att se lite "historiska" filmer från ett annat perspektiv än det traditionella? Slaget om Storbrittanien eller kanske bombkampanjen mot tredje riket från tyskarnas sida, en koncentrationslägerfilm som handlar om en lägervakt och hans samvetskval, eller varför inte nya testamentet från Judas perspektiv?
Det är något jag gärna skulle se! :D Tyvärr tror jag inte det skulle vara vinstgivande nog. Eller, vad tror ni?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 3 augusti 2004, 11:45

Varför inte? Nog många historieintresserade människor som skulle uppskatta det.

/A

Användarvisningsbild
johannes74
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:27
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av johannes74 » 3 augusti 2004, 11:46

Håller med om slaget vid Hastings!

Såg en mycket intressant dokumentär på discovery nyligen om slaget.


Även Umberto Ecos Focaults Pendel borde filmatiseras!!
En riktigt bra bok med flera bottnar och en vild färd genom hermetikens djungel från medeltiden till våra dagar.

Påven Johanna verkar vara på gång! Blir den bara hälften så bra som filmen, så blir den en kioskvältare.

Användarvisningsbild
johannes74
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:27
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av johannes74 » 3 augusti 2004, 11:59

Christian von Habsburg skrev:

Masada - En film om fästningen Masada och hur de höll ut mot rommarna.
Det finns en utmärkt film med Peter O´Toole och Peter Strauss som är från sent ´70-tal eller tidigt ´80-tal! Den gick i SVT.

Skriv svar