Älgrytteri

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 september 2005, 14:20

HedMunkfors skrev:det lär ju gå att rida på älgar och folk lär ju ha gjort det.
:) De lär ju inte alls ha gjort det, om jag inte läser den här tråden helt galet...

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 september 2005, 20:28

Hexmaster skrev:
HedMunkfors skrev:det lär ju gå att rida på älgar och folk lär ju ha gjort det.
:) De lär ju inte alls ha gjort det, om jag inte läser den här tråden helt galet...
Nja det har nog ridits på älgar, kolla in detta http://www.algenshus.se/ost/index.htm

Jag undrar hur osten smakar.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Älgrytteri

Inlägg av Markus Holst » 28 april 2010, 00:11

Lyfter upp denna tråd för att försöka sammanfatta den. Jag vet inget om eventuell forskning och försök runt älg-regementen, men med 40 år inom hästeriet kan jag ge er en del infallsvinklar.

Älgens sociala struktur har nämnts, och den är viktig. För att vara lätt att tämja, behövs en vilja att lyda. Denna egenskap har en del arter, men andra har det inte. Vi kan enkelt jämföra hunden och katten eftersom de flesta bättre känner till dessa än hästar och älgar. Hunden är lätt att tämja och dressera eftersom det är naturligt för den. En del katter kan åbringas viss lydighet, men det blir aldrig som en hund. Denna jämförelse kan vi även göra med älg och häst, där älger har samma egenskaper som katten. Således kan älgar säkerligen bli lka sociala och klapp-bara just som katten, men inte dresserbar som hästen och hunden.

Zebran är jag mera osäker om. Det har hetat att den inte låter sig tämjas, men det är möjligt att detta helt enkelt inte blivit gjort vilket kan ha helt andra orsaker. Kanske är zebran inte lika användbar som hästen? Kanske har den inte styrka, uthållighet och snabbhet i sådan grad att man ansett det lönt att tämja den ens i modern tid. Kanske förblev zebran odomesticerad eftersom det i nejden fans bättre kandidater för detta. Jag föreställer mig nämligen att åsnan fanns att tillgå i samma områden som det finns zebror i. Att en del zebror låter sig tämjas är inget bevis för att det är enkelt att tämja många. Post-sexspannen med zebror vill jag gärna veta mer om.

Men visst finns det många tämjbara djurarter som vi aldrig brytt oss om. Ett tydligt exempel är ju våra svenska vargar, som inte torde vara mer svårtämjda än hundarna, men eftersom vi redan hade hundar fanns det inget behov av att tämja vargen.

Även finns det flockdjur som inte låter sig tämjas. Detta lär vara orsaken till att den mongoliska vilshästen aldrig domesticerades. De lär vara för aggresiva för det. I samma områden har det parallellt funnits en tam ras som inte är släkt med den mongoliska vildhästen (som egentligen inte är en häst men dock ett hästdjur i det att den har ett från tamhästen avvikande kromosomantal).

Så det kan finnas många orsaker till att älgen inte domesticerats i stor skala.

Messier11
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 december 2009, 23:19

Re: Älgrytteri

Inlägg av Messier11 » 14 maj 2010, 17:21

Markus Holst skrev:Lyfter upp denna tråd för att försöka sammanfatta den. Jag vet inget om eventuell forskning och försök runt älg-regementen, men med 40 år inom hästeriet kan jag ge er en del infallsvinklar.

Älgens sociala struktur har nämnts, och den är viktig. För att vara lätt att tämja, behövs en vilja att lyda. Denna egenskap har en del arter, men andra har det inte. Vi kan enkelt jämföra hunden och katten eftersom de flesta bättre känner till dessa än hästar och älgar. Hunden är lätt att tämja och dressera eftersom det är naturligt för den. En del katter kan åbringas viss lydighet, men det blir aldrig som en hund. Denna jämförelse kan vi även göra med älg och häst, där älger har samma egenskaper som katten. Således kan älgar säkerligen bli lka sociala och klapp-bara just som katten, men inte dresserbar som hästen och hunden.

Zebran är jag mera osäker om. Det har hetat att den inte låter sig tämjas, men det är möjligt att detta helt enkelt inte blivit gjort vilket kan ha helt andra orsaker. Kanske är zebran inte lika användbar som hästen? Kanske har den inte styrka, uthållighet och snabbhet i sådan grad att man ansett det lönt att tämja den ens i modern tid. Kanske förblev zebran odomesticerad eftersom det i nejden fans bättre kandidater för detta. Jag föreställer mig nämligen att åsnan fanns att tillgå i samma områden som det finns zebror i. Att en del zebror låter sig tämjas är inget bevis för att det är enkelt att tämja många. Post-sexspannen med zebror vill jag gärna veta mer om.

Men visst finns det många tämjbara djurarter som vi aldrig brytt oss om. Ett tydligt exempel är ju våra svenska vargar, som inte torde vara mer svårtämjda än hundarna, men eftersom vi redan hade hundar fanns det inget behov av att tämja vargen.

Även finns det flockdjur som inte låter sig tämjas. Detta lär vara orsaken till att den mongoliska vilshästen aldrig domesticerades. De lär vara för aggresiva för det. I samma områden har det parallellt funnits en tam ras som inte är släkt med den mongoliska vildhästen (som egentligen inte är en häst men dock ett hästdjur i det att den har ett från tamhästen avvikande kromosomantal).

Så det kan finnas många orsaker till att älgen inte domesticerats i stor skala.
Bra skrivet Markus. Utan att ha desto mer rutin av älgar, så har jag lite rutin av att arbeta med renar och får. Alla som har haft att göra med får kan säkerligen intyga att de inte är värst smarta. Det finns en anledning till att det heter "fårskalle". Det är precis samma sak med renar. Och man kan säkerligen anta att älgar har en släng av fårskalle syndromet med.

Evolutionen har helt enkelt inte resulterat i att dessa djur "tänker efter". De har starka instinkter att äta, och avseende älgen så är den ganska rädd också.

En katt är väldigt slug. Hunden är definitivt smart. En ren kan hitta på vad fasiken som helst. Älgar? Jag tror att det vore som att rida på ett stort får eller en stor bagge.

En sista sak, en varg är ett flockdjur. Således går det mycket bra att tämja den, och "nyttja" den precis som en hund. Ett tag. Sedan kan den mycket väl ha ihjäl sin husse. Anledningen till detta är att vargen genetiskt har en instinkt att bryta sig ur sin grupp och ge sig iväg på ensamma strapatser. Jag vet inte säkert anledningen till detta, men kan mycket väl tänka mig att det sker för att det blir mindre inavel med lite omväxling och stammen klarar sig bättre. Om man har vargen instängd i ett hus när dess "instinkter" säger till den att den ska lämna sin flock och ge sig iväg så kan det gå riktigt illa.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Älgrytteri

Inlägg av Osprey » 14 maj 2010, 17:34

Markus Holst skrev:Ett tydligt exempel är ju våra svenska vargar, som inte torde vara mer svårtämjda än hundarna, men eftersom vi redan hade hundar fanns det inget behov av att tämja vargen.
Jag är inte helt säker på det där. Jag läste för ett par år sedan ett dokument om social mognad (eller vad de nu kallade det) hos olika djur. En varg av idag blir en helt vuxen individ, fullt kapabel att skapa egna sociala strukturer och att livnära sig. Hundar (av idag) däremot uppnår mentalt sett aldrig över tonårsålder.

Visst är det så att vi har avlat fram den där valpigheten för att vi tycker om den och tycker att den är gullig och samtidigt innebär det ju att vi kan styra till exempel vakthundar och andra på ett helt annat sätt. Men om urhunden (nej inte serien) var lika mentalt mogen som vargen, eller om den släpade efter något och därför var mer formbar vet jag inte...

BueDigre
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 januari 2005, 22:37
Ort: Örebro

Re: Älgrytteri

Inlägg av BueDigre » 21 maj 2010, 18:06

I Karolinerna anger Alf Åberg att älgrytteri prövades av karl XI men att det var fruktlöst. Han anger dock inte själv källa.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Älgrytteri

Inlägg av Markus Holst » 21 maj 2010, 18:50

Osprey skrev:
Markus Holst skrev:Ett tydligt exempel är ju våra svenska vargar, som inte torde vara mer svårtämjda än hundarna, men eftersom vi redan hade hundar fanns det inget behov av att tämja vargen.
Jag är inte helt säker på det där. Jag läste för ett par år sedan ett dokument om social mognad (eller vad de nu kallade det) hos olika djur. En varg av idag blir en helt vuxen individ, fullt kapabel att skapa egna sociala strukturer och att livnära sig. Hundar (av idag) däremot uppnår mentalt sett aldrig över tonårsålder.

Visst är det så att vi har avlat fram den där valpigheten för att vi tycker om den och tycker att den är gullig och samtidigt innebär det ju att vi kan styra till exempel vakthundar och andra på ett helt annat sätt. Men om urhunden (nej inte serien) var lika mentalt mogen som vargen, eller om den släpade efter något och därför var mer formbar vet jag inte...
Jag tänkte mest på när människan kom till Norden när isen försvann. Då torde det reda funnits varjar här men eftersom vovvenr edan då vandrade vid vår sida fick den inhemska vargen förbli otämjd.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re:

Inlägg av diravi » 24 maj 2010, 16:09

Kynes skrev:Vars ska du ha hört att samer ska ha använt älgar till "pack åsnor"?
Det skulle vara något helt nytt för mig.
Förmodligen sammanblandning med renar, som samer använt som last och dragdjur.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Guns, Germs, and Steel

Inlägg av diravi » 24 maj 2010, 16:15

Ubbe skrev: Det är ingen slump att Kor, Hästar, Får, Getter, Renar, Jakar, Lamor, Hundar, Grisar, mm är husdjur medans Älgar, Zebror, Lejon, mm inte är det.

Djuren måste vara flockdjur som har en soicialstruktur som gör att människor klarar av att kontrolera dem, antingen genom att ha kontrol över ledar djuret som tex Får eller själv uppfattas ledar djur som tex Hundar.

Tamkatt?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Guns, Germs, and Steel

Inlägg av Örjan » 24 maj 2010, 17:12

diravi skrev:
Ubbe skrev: Det är ingen slump att Kor, Hästar, Får, Getter, Renar, Jakar, Lamor, Hundar, Grisar, mm är husdjur medans Älgar, Zebror, Lejon, mm inte är det.

Djuren måste vara flockdjur som har en soicialstruktur som gör att människor klarar av att kontrolera dem, antingen genom att ha kontrol över ledar djuret som tex Får eller själv uppfattas ledar djur som tex Hundar.

Tamkatt?
Katter är inget husdjur. Det är människan som är kattens husdjur. :)

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Älgrytteri

Inlägg av frejs väpnare » 29 maj 2010, 04:58

Osprey skrev:
Markus Holst skrev:Ett tydligt exempel är ju våra svenska vargar, som inte torde vara mer svårtämjda än hundarna, men eftersom vi redan hade hundar fanns det inget behov av att tämja vargen.
Jag är inte helt säker på det där. Jag läste för ett par år sedan ett dokument om social mognad (eller vad de nu kallade det) hos olika djur. En varg av idag blir en helt vuxen individ, fullt kapabel att skapa egna sociala strukturer och att livnära sig. Hundar (av idag) däremot uppnår mentalt sett aldrig över tonårsålder.

Visst är det så att vi har avlat fram den där valpigheten för att vi tycker om den och tycker att den är gullig och samtidigt innebär det ju att vi kan styra till exempel vakthundar och andra på ett helt annat sätt. Men om urhunden (nej inte serien) var lika mentalt mogen som vargen, eller om den släpade efter något och därför var mer formbar vet jag inte...
I andra sammanhang har jag refererat till Yngve Ryd; ”Ren och varg, samer berättar” ISBN 978-91-27-02685-8. Ola Omma, Jokkmokk född 1922, berätar bl.a (sid 235 ff):

”Däremot har jag hört att på vildrenstiden fanns det folk som hade tamvarg som hjälp vid jakt. Det är inte ett rykte som jag hört bara någon enstaka gång, utan många gubbar har berättat. Jag hörde om det när jag var pojke i Gárasavvon (sameby i Karesuando). När vi kom till Jokkmokk på 1940-talet var jag redan vuxen, men ännu fanns det gubbar här också som berättade om tama vargar. En gubbe som hade ont om renar tyckte nästan att det var synd att folk slutat att tämja varg
- - - De brukade välja en hane, honor som blev i stim försvann och sökte varghanar, men en tam hane höll sig vid kåtan som en hund. Den blev mycket tam när den bodde med folk och snäll mot människor.
- - - Vargen är mycket skicklig på att ta ren, den är en stor hjälp för människan, bästa jägarkompisen! September månad före stimmet var viktigaste tiden, då var sarvarna som fetast och bäst. - - - Hanvargen är stor och stark och tar en fet sarv utan vidare. Man behöver inte ens avliva renen, det har vargen redan gjort. Det är bara att springa fram och börja flå och stycka, flera gubbar har berättat om det.
- - - I Jokkmokk vid Pärlälven fanns en gubbe med tam varg ännu för hundra år sedan. Han bodde ensam i en koja i ett berg, och det fanns inget annat än tamrenar, så han försökte hålla sin varg hemlig. - - - När folk började arbeta med tamrenshjordar blev vargen största fienden. Innan dess var det utter och varg som var drängar och skaffade mat åt människan.”

Ola Omma talar på fler ställen om vildrenstiden, som följs av tamrenstiden. Men han har inga årtalsdefinitioner – tyvärr.

”Någonstans” (ev kanadensisk/svensk trapperlitteratur) har jag läst att korsningar varg-hund, i första generationen blir ”bra hundar”. Fortsatt avel däremot skapar bara problem.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Älgrytteri

Inlägg av frodeh » 30 maj 2010, 22:28

Om ridning på elg har vært utbredt skal jeg ikke mene noe om, men her er noen som har kommet i klammeri med moderne svenske myndigheter for å ri på elg:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.3987649
Länsstyrelsen i Västra Götaland truer med å inndra dyreparklisensen til et turistfirma i Dalsland, rett på andre siden av norskegrensen, etter at det er blitt kjent at det drives ridetrening på en elg.

Hos selskapet Dalslands aktiviteter, som siden 1994 har vært en av Europas største anlegg for teambuilding med naturopplevelser, har man en egen elgpark, og det er en av disse elgene det skal være ridd på.
så nå vet vi at elgridning er bra for teambuilding..

Skriv svar