Det gäller slaverna och speciellt då "Kroaterna". Jag antar att Kroater är slaver? Liksom Ungrare och Rumäner som även de tillhörde "Axelmakterna"
Många gånger har jag dock läst att Hitler tyckte att Kroaterna var mycket bra soldater och var tacksam för deras hjälp osv. Han besökte några gånger Kroatiske ledaren Ante Pavelic och de kom bra överrens. Kroaterna, som jag förstått det överträffade t om SS i grymheter mot judar osv osv. Tyskar sågs och ses fortfarande idag som goda vänner till Kroaterna, detta har jag själv upplevt efter en resa till Kroatien.
Men sammtidigt vet vi att Hitler avskydde slaver och i boken "Tredje Riket" står att läsa...
Hur skall detta tolkas?? Är det inte minst sagt förvirrande?Slaverna - en beteckning som täckte de cirka hundra etniska och nationella grupper som bodde i sovjetunionen liksom tjecker, polacker, slovener, kroater, slovaker och serber - var något annat. För nazisterna var dessa Untermenschen primitiva, dumma varelser som stod ett enda steg över djuren på utvecklingstegen. Dessa uppfattningar skapade en prioriteringsordning som i viss grad föreskrev nazisternas rätt att så småningom behandla de två grupperna. Judarna utgjorde egentligen en stor fara. De var föremål för fruktan och avsky och borde ryckas bort och utplånas snarast möjligt med alla tillgängliga medel. Slaverna däremot var enbart föraktliga objekt, obekväma därför att de bebodde land som eftertraktades av Tyskland