Hur såg kyrkan på nazisterna?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
affe
Medlem

Hur såg kyrkan på nazisterna?

Inlägg av affe » 2 mars 2004, 16:29

[Från "Kyrkan i Nazityskland"]

Intressant motfråga är: hur såg kyrkan på nazisterna?

/a

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 4 mars 2004, 12:07

Kluvet, tror jag. Dels hade man ett medeltidsgammalt hat mot judarna som man delade med nazisterna. Samtidigt var man skeptisk mot den asatro, som många nazister vurmade för.
Den asatron blev ju aldrig genomförd, som känt, i stället hade de tyska soldaterna bälten där det stod "Gott mit unser".
Ja, SS hade ju bälten där det stod "Blut ist meine ehre", men där fanns det ju också de flesta asatroende.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 17 mars 2004, 20:56

när hitler var på sin totala höjdpunkt av makt och ära så lär han ha "uppmanat stolta arier att ha sex över gamla vikingagravar" eller något.
typ för att vinkinga själen skulle föras vidare till barnet eller något. helt sjukt.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 17 mars 2004, 21:16

Gröfaz skrev:när hitler var på sin totala höjdpunkt av makt och ära så lär han ha "uppmanat stolta arier att ha sex över gamla vikingagravar" eller något.
typ för att vinkinga själen skulle föras vidare till barnet eller något. helt sjukt.
Källa?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 18 mars 2004, 06:02

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 18 mars 2004, 17:22

Källa?

mvh/ Daniel[/quote]

sorry, kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att jag såg det på någon dokumentär på fyran för ett tag sen... antagligen kanske bara en skröna, men helt sjukt om det är sant.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 18 mars 2004, 17:26

Gröfaz skrev:när hitler var på sin totala höjdpunkt av makt och ära så lär han ha "uppmanat stolta arier att ha sex över gamla vikingagravar" eller något.
Låter iofs inte speciellt troligt att Hitler skulle påstått något sådant.
Det låter - även om det troligen ÄR en skröna - som något som Heinrich Himmler eller någon annan av vurmarna av germansk kultur kunde kläckt ur sig.

Användarvisningsbild
NikolaiBucharin
Medlem

Inlägg av NikolaiBucharin » 21 mars 2004, 13:03

Lite off topic kanske, men så här påstår Albert Speer i sina memoarer att hittler skall ha tyckt om kyrkan i Tyskland:

Hur Hitler föreställde sig sin statskyrka kunde man sluta sig till av en historia som en delegation av framstående araber hade berättat och som han ofta återgav. När muhammedanerna på 700-talet försökte tränga fram över Frankrike mot Centraleuropa blev de tillbakakastade genom slaget vid Poitiers, hade besökarna förklarat. Om araberna hade vunit slaget skulle världen i dag ha varit muhammedansk. De hade nämligen då tvingat på de germanska folken en religion som genom sina lärosatser - utbreda tron med svärdet och driva in alla folk i denna tro - hade varit som gjord för dem. På grund av sin rasmässiga underlägsenhet hade erövrarna i längden inte kunnat hålla stånd mot de i landets vilda natur uppvuxna, kraftigare urinvånarna. Slutligen skulle därför inte araberna utan de muhammediserade germanerna ha stått i spetsen för detta islamiska världsrike.
Hitler brukade avsluta denna berättelse med följande betraktelse: "Vi har överhuvud taget olyckan att ha fel religion. Varför har vi inte samma religion som japanerna, som anser det högsta vara att offra sig för fäderneslandet? Även den muhammedanska religionen vore mycket lämpligare för oss än just kristendomen med dess slappa tolerans."

Användarvisningsbild
Theoderik
Medlem

....

Inlägg av Theoderik » 12 april 2004, 12:45

Ska man säga helt generellt så skulle jag säga att dem var motståndare till Hitler. Dem hade stora problem med det aktiva dödshjälp mot mentalsjuka, å andra hållet lär påven vid denna tid har varit fashist. Mitt intryck har också varit att protestanterna var mer hitler-kritiska än katolikerna. Men jag kan ha fel?

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 13 april 2004, 20:34

Tredje riket förespråkade väl en relativt stor religiositet ("kristenhet"). I vilke fall om man jämför med de närmaste grannländerna. I Spanien och italien(under facist regimerna) så spelade religionen en stor roll.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Re: ....

Inlägg av Lindir » 15 april 2004, 23:01

Theoderik skrev:Mitt intryck har också varit att protestanterna var mer hitler-kritiska än katolikerna. Men jag kan ha fel?
Nja, snarare tvärtom. Motståndet från själva kyrkorna var stort på bägge håll, även om vissa protestantiska präster och kyrkoledare gick med på att gå in i den regimtrogna protestantiska kyrkan. Katolska Kyrkan var av princip inte möjlig att lägga under nazi-regimen, eftersom den har internationella lojaliteter som är viktigare än nationella. Detta beror givetvis på att den tyska lutherska kyrkan var en nationell kyrka, medan den katolska var en del av den internationella katolska.

Hur som helst var röstetalen för nazisterna lägre i katolska områden än i protestantiska, även om skillnaden kanske inte var så väldigt stor.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 8 juli 2004, 10:52

Det finns en doktorsavhandling från Stockholms Univeritet på ämnet den Svenska kyrkan och Nazismen. Författaren heter Gunnarsson i efternamn, om någon är riktigt intresserad.
/P-O

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juli 2004, 11:39

peojon,

Menar du Lars Gunnarssons "Kyrkan, Nazismen/och Demokratin"?

Historiska institutionen >>

/Martin

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 28 juli 2004, 13:10

Det är nog precis den jag menar.
/P-O

Skriv svar