Keegans böcker-omdömen

Skriv svar
Användarvisningsbild
Foelkersam
Medlem

Keegans böcker-omdömen

Inlägg av Foelkersam » 2 mars 2004, 14:32

Förra tråden spårade ur, så jag ska här dela med mig av mina läsuppleveler.

The Face Of Battle - Försöker förklara vad det är för mekanismer som gör att soldater/människor klarar av att uthärda strid. Hur de upplever den etc. Studerar tre slag, Agincourt 1415, Waterloo 1815 och Somme 1916. En mycket bra bok, läsvärd.

A History of Warfare - Det har nu kommit en svensk översättning av denna bok med översättning av Thomas Preis, Krig och Kultur. Har ej läst den svenska utgåvan men Preis är en bra översättare. Keegan analyserar väpnad konflkit under flera århundraden. Värför slåss vi? Hur slåss vi? Hur ser framtiden ut?

The First World War - Första världskriget tillhör inte min intressedomäner så jag har svårt att bedöma hur den här boken står sig mot andra på detta område. Men jag tyckte den var väldigt informativ och pedagogiskt skriven, en bra introduktionsbok till WWI.

The Second World War - Det är svårt att skriva om ett globalt krig som varade i sex år på några hundra sidor och ändå få med allt. Keegan skriver om lite utav varje, dock inte så utförligt om själva slagen i sig utan mer om de olika politiska och strategiska aspekterna som låg bakom olika händelseförlopp. Han diskuterar även militära tekniska innovationer som började användas under WWII.

Six Armies In Normady - Han skriver om hur Normandy teddes sig för olika nationaliteter och får samtidigt med helheten. En intessent bok med annorlunda utgångspunkt.

Intelligence In War - Denna bok har jag inte läst färdigt ännu, men hittills är den väldigt bra. Är skriven med utgångspunkt med case, alltså intelligence i olika slag/sekvenser i militär historia.

God lässtund/
David

Skriv svar