Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 11 mars 2004, 12:17

Nä fy, är det Lucifer's Heritage/Blind Guardian du menar, jag hade en lumparkompis som pinade mig med dem. ;-) Jag vill minnas att de låg på Virgin

diskutera
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Inlägg av diskutera » 11 mars 2004, 16:01

überjunge skrev:Nä fy, är det Lucifer's Heritage/Blind Guardian du menar, jag hade en lumparkompis som pinade mig med dem. ;-) Jag vill minnas att de låg på Virgin
Precis.
De bytte till Virgin efter att No Remose Records gick i konkurs.
Din fråga...

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 12 mars 2004, 12:40

Ok, är det skivbolag som gäller.

Rollingstones bytte skivbolag i slutet av 1960-talet. Skivbolaget hade ett slutligt krav på bandet. Vilket krav stälde man och hur löste Stones det?

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 12 mars 2004, 21:45

Decca krävde att de skulle publicera ytterligare en skiva på deras etikett. Rolling Stones valde då att spela in Cocksucker Blues, vars utmanande text gjorde det "omöjligt" för skivbolaget att ge ut den.

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 13 mars 2004, 21:56

Dilbert skrev:Decca krävde att de skulle publicera ytterligare en skiva på deras etikett. Rolling Stones valde då att spela in Cocksucker Blues, vars utmanande text gjorde det "omöjligt" för skivbolaget att ge ut den.
Just så var det. Stones sa att de gärna, enligt kontraktet, gav en sista singel på Decca. De skickade en låt och skivbolaget var nöjda, tills det att de lyssnade. Cockcucker Blues handlar om en kille som ja...

Ordet är ditt.

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 14 mars 2004, 19:26

Varför brukar böckerna Adalriks och Giöthildas äfwentyr och Thekla från 1740- och 1750-talen räknas som ett slags "milstolpar" i svensk litteraturhistoria?

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 16 mars 2004, 19:50

Jag skrev:Varför brukar böckerna Adalriks och Giöthildas äfwentyr och Thekla från 1740- och 1750-talen räknas som ett slags "milstolpar" i svensk litteraturhistoria?
Här var jag ute efter svaret att det rör sig om Sveriges första skönlitterära romaner. Adalriks och Giöthildas äfwentyr är en historisk roman som utspelar sig i nordisk forntid medan Thekla, eller den bepröwade trones dygd handlar om den kristna kvinnan Thekla som utsätts för allehanda hemska förföljelser under kejsar Nero. Bägge är skrivna av prästen Jacob Mörk (1715-1763); den förstnämnda i samarbete med skolkamraten och bergsfogden Anders Törngren (1713-1779). Bägge böckerna var tillkomna i spåren av en äldre internationell romantradition (närmaste mönstret lär vara Fénelons mycket spridda pedagogiska roman Les aventures de Télémaque) och var nog ganska omoderna redan när de utkom. Dock blev de mycket populära och trycktes i flera upplagor i Sverige. Så här skrev censor då han gav imprimatur (d.v.s. trycktillstånd) till den första boken av Adalriks och Giöthildas äfwentyr:
Censor skrev:Mången torde döma, att detta verk, som föga annan historisk grund äger än författarnas sinnrika påfund, ej lönar den tid som dess läsare behöva. Och däruti kan ingen dess tycke bestridas. Men förutom det, att verket är på vårt språk det första av sin art, som förtjänar att komma i ljuset, kan man ock ej undgå att lämna upphovsmännen ett välförtjänt lovord, som de haft all möda och flit ospard att härigenom visa, huru vårt tungomål kan i stället för lån av andras ord och talesätt föreställa varjehanda händelser med den renhet och behaglighet, varom de övriga europeiska med varandra tävla om företrädet, utan att så lätteligen lärer kunna avgöras, vilketdera det andra överträffar.
Trots denna belåtenhet över att man nu även på svenska börjat "föreställa varjehanda händelser" i romanform, så spelade böckerna nog ingen större roll för den fortsatta romankonstens utveckling i Sverige - de var, menar litteraturhistorikern Sverker Göransson, "två senkomna svenska exemplifieringar av några av de romantyper Voltaire snart skulle komma att parodiera i Candide".

Ny fråga: 1975 utkom John Lennon med cover-skivan Rock'n'roll.

Bild

Inspelningen av låtarna på denna skiva hängde delvis samman med en överenskommelse i domstol några år tidigare. Vad handlade det om?

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 18 mars 2004, 23:17

O tysta ensamhet! :) Det här var svaret jag hade tänkt mig: efter inspelningen av Beatles-skivan Abbey Road (1969) blev John Lennon anklagad för plagiat, eftersom spåret Come Together ansågs vara alltför likt Chuck Berrys låt You Can't Catch Me från 1956. Inledningsraden Here come old flat top, he come grooving up slowly har t.ex. sin klara motsvarighet i raden Here come old flat top, he was grooving up with me i Chuck Berrys sång.

Lennon blev därför dragen inför domstol av Big Seven Music Corporation som ägde rätten till You Can't Catch Me; han dömdes skyldig, och ålades bl.a. att som kompensation spela in tre låtar ur Big Seven Musics katalog på sin nästa skiva. Tillsammans med den excentriske producenten Phil Spector - som ju dessutom hade fått producera Beatles-LP:n Let It Be - spelade Lennon in ett antal oldies från 1950- och det tidiga 1960-talet, däribland just You Can't Catch Me.

Spåren blev liggande länge, och först sedan Big Sevens chef Morris Levy tröttnat på att vänta och givit ut dem på en otroligt ful, icke-auktoriserad LP med titeln John Lennon Sings The Great Rock & Roll Hits/Roots, kom den "officiella" skivan ut med titeln Rock'n'roll och ett vackert omslagsfoto på Lennon från Beatles' tid i Hamburg 1961. Skivan sålde dock mycket dåligt och följdes av fem års tystnad från Lennons sida; 1980 gjorde han ju comeback med LP:n Double Fantasy men mördades kort tid efter dess release.

Bild

Ny fråga: 1677 omkom gruvdrängen Mats Israelsson, känd som "Fet-Mats" eller "Stor-Mats", i Falu koppargruva, och 42 år senare hittades ju hans kropp i ett välbevarat skick. Den sällsamma berättelsen fascinerade bl.a. många författare och konstnärer, och en mycket känd kompositör planerade att skriva en opera på temat Die Bergwerke zu Falun. Vem var kompositören?

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 19 mars 2004, 06:44

Dilbert skrev:Ny fråga:[/b][/color] 1677 omkom gruvdrängen Mats Israelsson, känd som "Fet-Mats" eller "Stor-Mats", i Falu koppargruva, och 42 år senare hittades ju hans kropp i ett välbevarat skick. Den sällsamma berättelsen fascinerade bl.a. många författare och konstnärer, och en mycket känd kompositör planerade att skriva en opera på temat Die Bergwerke zu Falun. Vem var kompositören?
Har för mig att jag har läst om det där i någon kuriosaavdeling om E.T.A. Hoffman. :)

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 19 mars 2004, 08:14

Figaro skrev:Har för mig att jag har läst om det där i någon kuriosaavdeling om E.T.A. Hoffman. :)
En god bit på vägen - det var Hoffmanns novell med denna titel (där huvudpersonen fick det typiskt svenska namnet "Elis Fröbom") som skulle ligga till grund för librettot för den tilltänkta operan. Men kompositören var en annan, en person som i hög grad bidrog till att försöka förverkliga romantikens dröm om ett "allkonstverk".

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 19 mars 2004, 08:47

Wagner lekte väl med idén att skriva en opera på ämnet, men kom det någonsin längre än till lite utkast?

Edit: Aaaargh! Så går det när man smygsurfar på jobbet :D Du skrev aldrig att det var en färdig opera. Mitt fel :oops: :oops: :oops:

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 20 mars 2004, 01:09

Tvärtom, ditt rätt - det var Wagner jag var ute efter. Innan han etablerat sig som tonsättare, allkonstnär och kulturprofet i största allmänhet försörjde han sig på att skriva operalibretton åt andra tonsättare, och 1842 funderade han alltså på att skapa ett libretto baserat på Hoffmanns novell Die Bergwerke zu Falun åt tonsättaren Josef Dessauer. Det åttasidiga utkastet skall dock ha förkastats av chefen för Parisoperan eftersom en mörk koppargruva i norr inte tycktes vara någon särskilt glansfull skådeplats för en opera.

Sagde Hoffmann, förresten, var ju inte bara författare utan även tecknare, kompositör och musikkritiker, och bidrog genom sina artiklar i Allgemeine musikalische Zeitung särskilt till att skapa bilden av Beethoven som "romantiskt" geni och titan.

Varsågod Figaro! :)

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 20 mars 2004, 08:54

Tackar :)

I vilket band hittar man Doktor Avalanche? Sen är det något speciellt med den gode doktorn, vad då? ;)

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 22 mars 2004, 05:16

Ingen? :?

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 februari 2004, 02:34
Ort: Örebro

Inlägg av Stompe » 22 mars 2004, 12:47

Enligt Altavista är det Sisters of Mercys trummaskin...

Skriv svar