Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av überjunge » 26 februari 2004, 12:32

Vad är det jag ser, ingen frågasport här. Aj aj aj. Här kommer 1:a frågan. Jag går ut löst med en enkel fråga.

Vem/vilka gav ut följande låt, vilket år och på vilken skiva?
Why she had to go I don't know she wouldn't say.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 3 april 2003, 22:22
Ort: Uppsala

Inlägg av MrMR » 26 februari 2004, 13:49

Jag tror att sången är Yesterday och artisterna är The Beatles. Eftersom jag inte är något stort Beatlesfan ansåg jag mig berättigad att leta rätt på skivan via en diskografi på nätet och svarar fortsättningsvis albumet Help! vilket utgavs 1965 den 6:e augusti.

/Martin

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 26 februari 2004, 16:44

...samt utgavs i USA som A-sida på en singel (tillsammans med Act Naturally) den 13 september 1966. :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 26 februari 2004, 22:58

Ah, ni vill ha ett quiz här också - trevligt. Jag tar väl och klistrar den, och hoppas att intresset håller i sig. :)

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 27 februari 2004, 11:40

MrMR skrev:Jag tror att sången är Yesterday och artisterna är The Beatles. Eftersom jag inte är något stort Beatlesfan ansåg jag mig berättigad att leta rätt på skivan via en diskografi på nätet och svarar fortsättningsvis albumet Help! vilket utgavs 1965 den 6:e augusti.

/Martin
Exemplariskt, ordet är ditt.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 3 april 2003, 22:22
Ort: Uppsala

Inlägg av MrMR » 27 februari 2004, 16:12

Tja då ska vi se. Det här är svårt då frågan om vad som är kultur inte är så lätt alla gånger men jag provar.

1937 skapades ett berömt konstverk av en berömd konstnär. Det kan ses som en protest mot en viss företeelse. Konstverket förvarades länge i New York. Först efter konstnärens död, nämligen 1981 återfördes konstverket till konstnärens hemland.

Vilket är konstverket?

(Vet inte om det här är för svårt men vi provar, hoppas att årtalen hjälper och jag lovar att de absolut flesta känner till konstverket.)

/Martin

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 27 februari 2004, 16:37

Ja, det måste vara frågan om Picassos Guernica. Jag tror att den hängde på Museum of Modern Art i New York som en slags protest mot förtryck i Spanien.

Tavlan målades naturligtvis som en reaktion på Kondorlegionens terrorbombning.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 3 april 2003, 22:22
Ort: Uppsala

Inlägg av MrMR » 27 februari 2004, 17:16

Alldeles rätt. Fast den är väl inte bara en protest mot bombningarna utan mot krig i allmänhet.
Din tur.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 27 februari 2004, 21:43

Tack för det. Min fråga handlar om en fransk kortfilm från 1929, regisserad av Luis Buñuel i samarbete med en (annan) känd konstnär. Den här filmen är bland annat känd för en ganska så chockerande öppningsscen. Alltså:
  • Vad heter filmen i fråga? (Den franska titeln ger plus i kanten)
  • Vem var den andre regissören?
  • Vad händer i den berömda öppningsscenen?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 februari 2004, 03:31

Den andalusiska hunden (Le Chien Andalou) är väl snarare från 1928? Buñuel regisserade såvitt jag förstått ensam, men Salvador Dalì var med och skrev manuset. Den börjar med att Buñuel skär en ung kvinna i ögonvitan med en rakkniv (guäk!).

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 28 februari 2004, 12:40

Tja, jag hade för mig att det var 29 och att de hjälptes åt med både manus och regi, men jag kanske minns fel. Annars var det naturligtvis helt korrekt, över till dig.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 28 februari 2004, 22:43

Karl Bruno skrev:Tja, jag hade för mig att det var 29 och att de hjälptes åt med både manus och regi, men jag kanske minns fel.
Hm, det beror nog på var man fått sina uppgifter ifrån. Jag har kollat runt litet i frågan och båda våra varianter av båda frågorna är mycket vanligt förekommande. Jag antar att det är litet av en nyansfråga (kanske kom den runt nyår, eller blev förhandsvisad 1928 och hade galapremiär 1929, eller något ...). Vad gäller Dalís insats som regissör är det nog i ännu högre grad en nyansfråga - jag antar att Buñuel var den som hade huvudansvaret för personinstruktionen och dylikt, men att de hela tiden samarbetade om hur resultatet skulle framställas. I den auktoritativa, telefonkatalogtjocka The Film Encyclopedia av Ephraim Katz står det för övrigt 1929 om man slår på Dalí, men 1928 om man slår på Buñuel - även solen har sina fläckar (och det står vidare att Dalí var "medregissör, medproducent och medmanusförfattare", så vi får kanske tillerkänna honom medansvaret för regin) ...

Ok, över till nästa fråga. För att påminna om ämnesområdets spridning tar vi ett hopp till ett helt annat område:

Vad är sonatform, och vad är dess koppling till den klassiska symfonin?

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 29 februari 2004, 09:30

Lindir skrev:Vad är sonatform, och vad är dess koppling till den klassiska symfonin?
Sonata, instrumentel musik och cantata stycken med sång. Vad gäller koppling till klassisk musik... Är det de fyra satserna du är ute efter?

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 29 februari 2004, 10:30

überjunge skrev:
Lindir skrev:Vad är sonatform, och vad är dess koppling till den klassiska symfonin?
Sonata, instrumentel musik och cantata stycken med sång. Vad gäller koppling till klassisk musik... Är det de fyra satserna du är ute efter?
Det är skillnad på sonat, sonata och sonatform. :)
Sonatform är vad bl.a. de klassiska* symfoniernas förstasats oftast är skriven i. Består av tre delar: exposition, genomföring och repetering.
Verk som har en eller flera satser i sonatform brukar kallas sonatcykliska.

*Med klassisk menar jag här är Haydn-Brahms.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 29 februari 2004, 21:38

Figaro skrev:Det är skillnad på sonat, sonata och sonatform. :)
Sonatform är vad bl.a. de klassiska* symfoniernas förstasats oftast är skriven i. Består av tre delar: exposition, genomföring och repetering.
Verk som har en eller flera satser i sonatform brukar kallas sonatcykliska.

*Med klassisk menar jag här är Haydn-Brahms.
Det ger vi helt rätt för! Man skulle kunna förtydliga att epositionen innebär en presentation av de vanligtvis två huvudsakliga sinsemellan starkt konstraterande temata (huvudtema och sidotema), att genomföringen innebär en friare användning av de temata man presenterat i expositionen, ofta starkt modulerande och dramatiskt, och att repetitionen (eller återtagningen) innebär en återgång till expositionens teman (inte exakt, men vi spar detaljerna ...). Dessutom avslutas sonatformen oftast med en coda, och inleds ofta med en inledning före expositionen, men det varierar.

Sonatform ingick ursprungligen i definitionen av en klassisk symfoni - ett fyrsatsigt verk (ursprungligen tre-, numera allt från en sats till åtskilliga ...) i vilket en eller flera satser är skrivna i sonatform, närmare bestämt nästan alltid den första, ibland den långsamma mellansatsen och tämligen ofta finalen.

Begreppet sonatcyklisk har jag aldrig hört ... 8O Var har du stött på det?

Hur som helst, frågan går över till Figaro! :)

Skriv svar