Soknei basen - Siauliai

Skriv svar
Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Soknei basen - Siauliai

Inlägg av meimer » 12 februari 2004, 09:44

Inorgon åker jag tillbaka till min tidigare arbetsplats Oro Gynybos Batalionas i Mumaiciai utanför Siauliai i Litauen.

Denna plats, som är hjärtat i den nygrundade litauiska luftvärnet, ligger inom den gamla Sokneibasens område. Det finns en mängd fantasktiska historier att berätta kring denna plats och dess tidiagre funktion som Sovjetunionens största flygbas i Europa.

Jag vill dock först veta vad som redan är känt på forumet om Soknei, platsen där de första atackanfallen startade i mängder av krigssenarier vid händelse av sovjetiska attacker mot sverige.

Andreas

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Soknei basen - Siauliai

Inlägg av Hans » 12 februari 2004, 11:42

meimer skrev:Inorgon åker jag tillbaka till min tidigare arbetsplats Oro Gynybos Batalionas i Mumaiciai utanför Siauliai i Litauen.

Denna plats, som är hjärtat i den nygrundade litauiska luftvärnet, ligger inom den gamla Sokneibasens område. Det finns en mängd fantasktiska historier att berätta kring denna plats och dess tidiagre funktion som Sovjetunionens största flygbas i Europa.

Jag vill dock först veta vad som redan är känt på forumet om Soknei, platsen där de första atackanfallen startade i mängder av krigssenarier vid händelse av sovjetiska attacker mot sverige.

Andreas
Min kunskap om Soknei (Zokniai?) är lika med noll - men jag vill gärna veta mer - både om sovjettiden och och om vad litauerna gör där idag, eller igår eftersom detta är ett historiskt forum :lol:

Allt är av intresse, vilka förband som fanns där med vilka flygplan, anekdoter, uppgifter etc. och som sagt hur litaurna använder den.

Du är litauer eller av litauiskt ursprung gissar jag - det kanske finns andra intressanta saker du kan berätta, kanske något från 90-91?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 12 februari 2004, 15:56

Kanske är det utanför ämnet, men jag vet att det finns en nybyggd kyrka i staden, som har massa kors för folks önskningar.

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 13 februari 2004, 01:58

Ok, vi tar väl lite i taget

Soknei och Zokniai är samma plats som du redan gissar Hans, det står Zokniai på vägskyltarna med Soknei i många litauiska böcker. Mycket märkligt då de två stavningarna uttalas mycket olika på litauiska.

Nej jag är varken litauer eller av litauiskt ursprung, nej min kontakt med Siauliai (Som Zokniai ligger starx utanför) började då jag just gått ut reservofficerskursen på LvSS som då låg i Norrtälje. Sverige sålde ett delvis föråldrat luftvärnssystem till Litauen och jag skickades dit för att utbilda litauerna på alltfrån luftmålsskjutning till användning av korvsnörena i kompanikoket. Jag åker nu tillbaka för att besöka min fästmös familj, hon är uppvuxen i Radviliskis som ligger 20 km från Sialuiai.

Nåväl det finns mängder av anekdoter och fakta att dela med sig av och det är mycket roligare att berätta dessa över en öl eller två och jag hoppas att jag kommer att få möjlighet att delge informationen till några av er på detta sätt längre fram men vi kan väl ta några i korthet här på forumet.

Zokniaibasen var, med de enormalandområden den består av, hemmabas för både jakt-, attack som bombflyg under Sovjet eran, det är lätt att se var varje enskill flygplan hade sin uppställningsplats och det finns mängder av bombskyddade uppställningsplatser bevarade för den som kommer dit. Zokniai är idag hemvist för halva det litauiska flygvapnets kapacitet. 5 st tjeckisktbyggda skolflygplan samtidigt som flygplasen är Siauliais civila flygplats. Det ironiska med denna civila funktion och det frihandelsområde som inrättats är att ännu har inte ett enda civilt flygplan landat på flygplatsen, det finns helt enkelt ingen marknad för att flyga till Siauliai. Banan är 4,5 kilometer lån och för er som vet vad ett ryskt jakt eller attackplan behöver för att komma upp eller ned ur luften vet genast hur många gångaer man som fiende måste bomba av den banan innan den blir oanvändbar. Det var i alla fall tanken då den byggdes. Denna längs gjorde att banan även fick utgöra reservlandningsbana för den aldrig fulföljda satsningen på en Sovjetisk rymdskyttel. Huvudbanan låg på kamtjatka.

OT: Löwe du blandar ihop den rekonstruerade Peter & Paul kyrkan i Siauliai centrum med Hill of Crosses som ligger 6-7 kilometer norr om staden, detta är dock en hel uppsats i sig, men en av de mest besöksvärda platser jag någonsinn besökt

Fortsättning följer imorgon

Andreas

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 13 februari 2004, 08:27

Intressant, så Buran skulle landa i Litauen som reserv-bana, antar att AN-225 också skulle kunna landa där för att det skulle vara någon mening med det?
Blev som sagt bara en uppskjutning med Buran, tror att det finns en rymdkontroll bas i Kaliningrad-området.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 februari 2004, 15:51

meimer skrev:Fortsättning följer imorgon

Andreas
Tack för den första biten Andreas, vi väntar med spänning på fortsättningen.

Var det LvAkan m/48 de fick? Fick inte var och en av baltstaterna varsin IB 77 bataljon också, utan personal då :lol: , vad har de mer fått från oss?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 15 februari 2004, 13:55

meimer skrev:OT: Löwe du blandar ihop den rekonstruerade Peter & Paul kyrkan i Siauliai centrum med Hill of Crosses som ligger 6-7 kilometer norr om staden, detta är dock en hel uppsats i sig, men en av de mest besöksvärda platser jag någonsinn besökt
Kan nog stämma, det är en plats för önskningar, och inte en gravplats, som jag först trodde. Ger ett spöklikt intryck när man först ser det. :|

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 24 februari 2004, 20:10

Ledsen att fortsättningen dörjde
Nu är jag hemma efter besöket och åter full av intryck.

Som svar på din fråga Hans: Jo det var m/48 med Cig 790 och Ps70 som vi utrustade två Litauiska bataljoner och en Lettisk med. Idag har Liatuerna en operationsduglig bataljon och letterna ett kompani medan resten fungerar som reservdelsenheter. Vill du veta mera så kan vi väl konversera i PM.

Basområdet som omger banan är enormt och inefattar flera mindre samhällen av vilket det största är Kairiai några kilometer öster om Siauliai. En trevlig anekdot rör uppvärningsstystemet i Kairiai. De flesta samhällen i forna Sovjetunionen är utrustade med centralvärmeverk som försörjer alla hyreshus och de flesta fristående hus med varmvatten och uppvärmning. Faktiskt är det så att av alla betydande samhällen jag sett i Litauen är Kairiai det enda som inte har ett sådant. Det beror på den Sovjetiska drivmedelspolicyn. När det var dags för basen att få påfyllning så fuingerade systemet som så att för att det skulle komma något nytt drivmedel så var det tvunget att vara slut på alla lager. Följdaktligen tankade förådspersonalen helt sonika ut flygfotogenet på marken, detta insåg givetvis byborna som skaffade egna uppvärningssystem baserade på flygfotogen och sedan tog dunkarna ut till basen då det vankades ToLo för att få dem fyllda. Så tjänade förådspersonalen en bra extraslant också.
Detta har dock idag fått ganska koniska följder. Det har upptäckts att fotogenet i marken inte flutit iväg och förorenat så stor del av omgivningen som skett vid andra baser med samma typ av situation, här har istället allt bränsle lagt sig ovanpå grundvattnet i den lokala aqvisfären (stavning?). Detta har uppmärksammats av företagsamma individer som nu bedriver oljeborrning efter rafinerat bränsle. Inte så illa, va? Men de har ingen gorrutrustning så de gräver istället gropas med bara sina händer och spadar ned till 10-15 meters djup där sedan fotogenet får rinna in på egfen hand i hålet sedan hissar de upp det med hink. Det är alltså inte så att det är lite fotogenfuktigsand i botten inte, här finns det grundfotogen istället för grundvatten. Idén är inte helt dum men ni förstår, det har inte grävts ett eller tio hål utan flera hundra. De mänskliga mullvadarna har perforerat delar av landskapet med veritabla varggropar. Det som fås upp är givetvis inte helt rent men tillräkligt för att våldsamt ta eld om man slänger en tändsticka i en nyss upphalad hink.

Nog för ikväll, återkommer i frågan

Till moderatorerna: Om ni tycker att detta anekdotberättande faller utanför den typ av inlägg och trådar ni vill ha här på forumet säg gärna till så skall jag givetvis sluta genast. JAG tycker dock att deta har klar militärhistorisk bäring i och med anknytningen till Sovjetarmén och dess tid som stormakt i östeuropa.

Om någon vill ha restips i Lettland eller framför allt Litauen eller kanske diskutera baltiska historia under de senaste 200 åren i någon annan tråd eller personligt ställer jag gärna upp. Håller på med min nästa uppsats om Avalov-Bermondt (Många stavningar existerar) och hans ockupation av Siauliai samt en uppdatering av Siauliais historia under de senaste 400 åren.

mvh

Andreas

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 24 februari 2004, 20:14

Fortsatt svar på Hans fråga

De har fått nästa vad de har velat. Mängder av sjukvårdsmtrl, bandvagnar, IB77 etc. Samt mängder av svenska lagermtrl, torrluftsarrgregat. Allt utom pansrade fordon tror jag faktiskt jag har varit med om att skeppa över i någon form, men det tror jag säkert att någon annan har gjort.

Och mera skall det nog bli

A

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 1 mars 2004, 10:42

Tack för intressant läsning Andreas!

MVH

Hans

Skriv svar