Evolution eller Gud?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Evolution eller Gud?

Inlägg av Schwalbe » 29 januari 2004, 18:52

[Flyttat från "FF."]

Casanova skrev:Hmmm. Jag förstår dig, många människor resonerar som dig. Men för mig är det tvärtom, det är logiskt att det finns en gud eftersom annars skulle det vara ologiskt, jag hoppas att du förstår.

Tror du på Darwins lära?
Till en viss del. Jag tror att mycket beror på slumpen i naturen.

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 29 januari 2004, 20:05

Schwalbe skrev:
Till en viss del. Jag tror att mycket beror på slumpen i naturen.
Jag med. Det måste ju vara pga slumpen som miljontals celler hamnar på exakt rätt plats i stort sätt varenda gång en människa skapas.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 29 januari 2004, 20:46

För mig är det ologiskt. Det är lite svårt att tänka det man skriver. Förnuftet leder en någonstans där man trivs. För mig är det ologiskt ex att universum skulle skapa sig själv. Eller att vi skulle komma från apan.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 30 januari 2004, 10:58

Såkalrt får människan inta sin egen ståndpunkt men OM gud skulle ha en skapare så skulle väl skaparen till gud också ha en skapare?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 30 januari 2004, 11:04

Schwalbe och Panzerfaust: om ni tror att evolution är samma sak som slump har ni båda grundligt fel, även om en av er tydligen använder sitt fel till att "tro" på evolutionen "till viss del" och den andre till att förlöjliga den.

Panzerfaust: du gör dessutom det ytterligare totala felslutet att blanda ihop evolution och fosterutveckling. Det som sker under ett fosters utveckling är inte evolution.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2004, 11:17

Casanova skrev:Såkalrt får människan inta sin egen ståndpunkt men OM gud skulle ha en skapare så skulle väl skaparen till gud också ha en skapare?
Precis. Så kan det fortsätta i det oändliga alltså.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 30 januari 2004, 12:20

Men för mig så har gud bara funnits i alla tider. Han har ingen skapare eftersom han alltid har funnits.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 30 januari 2004, 12:23

Engan skrev:Schwalbe och Panzerfaust: om ni tror att evolution är samma sak som slump har ni båda grundligt fel, även om en av er tydligen använder sitt fel till att "tro" på evolutionen "till viss del" och den andre till att förlöjliga den.

Panzerfaust: du gör dessutom det ytterligare totala felslutet att blanda ihop evolution och fosterutveckling. Det som sker under ett fosters utveckling är inte evolution.
Nej jag tror inte att evolution är samma sak som slump. Men evolution är inte att en viss art utvecklades på ett visst sätt för att de hade en större chans att överleva. Vissa individer utvecklade vissa egenskaper av en slump som det visade sej fick dem att ha större chans att överleva. De andra försvann.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 30 januari 2004, 13:48

Du har naturligtvis helt rätt, Schwalbe.. men det finns heller ingen seriös evolutionsforskare som någonsin påstått att en art "utvecklades på ett visst sätt för att de hade en större chans att överleva". Det är så totalt bakvänt tänkt att tanken svindlar, och jag är glad för din skull att du inte tror det. :-)

Man kan riktigt se det framför sig: "Jag skulle minsann ha större chans att överleva om jag vore giftig", tänker snoken Ove. "Nu jävlar skall jag minsann utveckla giftkörtlar! Ååå-hej! Ååå-hå! Så där ja!" alternativt "Nu jävlar skall jag mutera mina spermier så att mina barn får giftkörtlar! Kom igen nu, muteras nån gång då!"

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2004, 20:03

Casanova skrev:Men för mig så har gud bara funnits i alla tider. Han har ingen skapare eftersom han alltid har funnits.
Så du accepterar att något kan existera utan att ha blivit skapat? :wink:

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 30 januari 2004, 21:11

Jepp. Se det så här, tiden skapade när jorden skapades. Men det är bara min hypotes. Jag ber er alla som tvivlar på att gud finns läsa profetierna i bibeln och meditera.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2004, 23:02

Casanova skrev:Jepp. Se det så här, tiden skapade när jorden skapades. Men det är bara min hypotes. Jag ber er alla som tvivlar på att gud finns läsa profetierna i bibeln och meditera.
Vilka profetior specifikt?

Jag trodde Gud skapade tiden på den tredje dagen?
1 Mos 1:12-15: "Och det vart afton, och det vart morgon, den tredje dagen. Och Gud sade: -"Varde på himmeldens fäste ljus som skilja dagen från natten, och vare de till tecken och till att utmärka särskilda tider, dagar och år, och vare de på himmelens fäste till ljus som lysa över jorden." Och det skedde så;".

Eftersom du accepterar att något kan existera i evighet utan början, så menar jag att ju borde kunna acceptera att Universum skulle kunna existera utan början eller slut, utan skapare. Vi kan ju tillexempel föreställa oss att Universum existerat även innan Big Bang, eller att Urtillståndet var evigt eftersom tiden inte startade förrän efter Big Bang...

MVH/ Dan

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 1 februari 2004, 20:47

Det finns ju en tredje variant, evolutionen med gud. Ett av naturvetenskapens stora mysterier är ju hur det första livet skapades och här finns fortfarade en möjlighet för att en Gud skapade detta första liv som sedan utvecklats enligt guds plan (evolutionen). Vad tror ni? 8)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 februari 2004, 23:08

Jag är en varm ”anhängare” av evolutionsteorin. Dock så är alla teorier om livets uppkomst oerhört fascinerande. Och svårt är att bevisa antingen eller… Det är väl tveksamt om vi någonsin kommer att kunna ”bevisa” hur livet uppkom. :)
Jag är personligen övertygad om att liv förekommer på många platser i universum (obs liv, inte nödvändigtvis intelligent liv), och något som är spännande är utforskningen av andra planeter i solsystemet.
Dock inte de nuvarande Marssonderna, de är väl i första hand inte avsedda att leta efter liv.
Jag tror också att månen Europa är en mycket spännande kandidat för liv, eftersom det av allt att döma finns ett hav under isen.

Hittar man liv på andra planeter så kan man nog misstänka att liv uppkommer överallt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 2 februari 2004, 08:45

Evolution eller Gud?

Frågan är felformulerad. Evolutionsteorin, eller för den delen all naturvetenskap, uttalar sig överhuvudtaget inte i frågan om Gud. Vad den gör är att ser till befintliga företeelser och fenomen och försöker förklara dessa med naturliga orsaker. Om någonting, någon gångm har skapat dessa naturliga processer att bete sig på ett visst sätt är egalt. Det är omöjligt att vetenskapligt bevisa, eller för den delen motbevisa, att Gud finns, och för vetenskapen är det fullständigt ointressant. Däremot finns det en överväldigande mängd indicier på att evolutionen är en pågående process i naturen, och att detta har pågått under mycket lång tid. Att refusera evolutionsteorin innebär samtidigt att förneka praktiskt taget alla naturvetenskapliga områden och deras bild av universum.

Skriv svar