Visigoter och Ostrogoter

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Visigoter och Ostrogoter

Inlägg av elRappo » 30 januari 2004, 21:08

Martin Tunström skrev:
(kom ihåg att det var västgoterna som intog Rom).
Visigoter.

/Anno
Har läst någonstans att det är ett stort missförstånd med benämningarna östochväst goter. Egentligen hette de Visigoter och Ostrogoter, hur är det egentligen?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 januari 2004, 21:10

Ostrogothae = "De glänsande Goterna"
Visigothae = "De ädla Goterna"

I verkligheten var det väl dessutom Visigoterna som hade ett mer östligt ursprung än Ostrogoterna om jag inte minns fel...

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2004, 22:50

De var väl ursprungligen samma folk, men splittrades någon gång på 100 talet e.Kr, och Ostrogoterna vandrade till Ukrania och bosatte sig runt Krimhalvön. Visigoterna vandrade till Dacien (Rumänien).

Ca år 375 besegrades Ostrogoternas rike vid Krim av Hunnerna, och de vandrade till Pannonien där de blir feoderati under romarna.

Visigoterna flydde även de över Romarrikets gräns och blev feoderati, men de blev så illa behandlade att de gjorde uppror och vandrade bort mot Italien (efter att ha besegrat kejsar Valens vid Adrianopel 378). Efter mången strid plundras Rom 410 av Visigoterna under Alarik. Efter hans död vandrar de till sydvästra Gallien och grundar det Tolosanska riket (runt Toulouse, Aqvitanien).

Ostrogoterna levde i Pannonien tills Teoderik utnämns till den Östromerske kejsarens ståthållare i Italien, magister militium och patricius, och marscherar in i Italien 488. Teoderik besegrade den germanske ståthållaren Odovakar som avsatte den siste Västromerske kejsaren 476 (och sedan underställde sig Östromerske kejsaren, men det var tydligen inte tillräckligt). Därefter gjorde sig även Teoderik självständig och allierade sig med bl.a. Visigoterna i Spanien (eftersom de under tiden blivit bortdrivna från Aquitanien 507 av Frankerna).

MVH/ Dan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 31 januari 2004, 00:48

Öst- och västgoter är som sagt en senare förvrängning/missuppfattning av deras namn. Man kan dock tillägga att även visigoter är en senare förvrängning (dock inte lika mycket senare). Själva kallade de sig kort och gott vesi (= de ädla), medan de som senare kommit att kallas östgoter mycket riktigt kallade sig ostrogoter (= de glänsande goterna). Dessa deras egna benämningar uppkom troligen på 200-talet, och då bodde ostrogoterna östligare än vesi (se Dûrions inlägg ovan), vilket gör att namnen öst- och västgoter visserligen rent tekniskt stämmer, även om de inte brukar rekommenderas som beteckningar nu för tiden.

Användarvisningsbild
Jarl
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 december 2003, 18:06
Ort: Småland / Gotland

Inlägg av Jarl » 1 februari 2004, 07:28

Visigoter, Visby, Gotland.
Nu ska vi leka ordlek här:

VIS(by)IGOT(land)ER.

ca tre mil söder om Visby finns plats vid namn Roma.

Det finns ett Roma i Italien också. Italien där Visigoter ska ha härjat.

Hjälp mig här. Finns det någon substans i detta?

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 1 februari 2004, 11:46

Jarl skrev:Visigoter, Visby, Gotland.
Nu ska vi leka ordlek här:

VIS(by)IGOT(land)ER.
Jag har för mig att namnet kommer från ett samhälle som hette Vi.
Jarl skrev:ca tre mil söder om Visby finns plats vid namn Roma.

Det finns ett Roma i Italien också. Italien där Visigoter ska ha härjat.

Hjälp mig här. Finns det någon substans i detta?
Tyvärr har jag inte hittat någon ortnamnsdatabas som förklarar namnet. Jag tycker dock att det ligger närmare till hands att gissa att kyrka och kloster har fått det namnet under medeltiden när dessa uppfördes, och därefter har orten fått det namnet efter kyrkan.

Användarvisningsbild
Jarl
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 december 2003, 18:06
Ort: Småland / Gotland

Inlägg av Jarl » 1 februari 2004, 13:12

Tyvärr har jag inte hittat någon ortnamnsdatabas som förklarar namnet. Jag tycker dock att det ligger närmare till hands att gissa att kyrka och kloster har fått det namnet under medeltiden när dessa uppfördes, och därefter har orten fått det namnet efter kyrkan.
Finns ett Romanäs i småland.

"Namnet Romanäs nämns först 1542 års jordebok, då med stavningen "Rummanes". Gården brändes av danskarna 1568, och hade sedan en lång rad olika ägare fram till 1905, när Julia von Bahrs aktiebolaget köpte gården.
Enligt sockentradition kommer sig namnet av att en viking som återvänt från långväga resor, byggde sitt hem vid sjön Sommen och uppkallade det Romanäs till minne av sitt besök i Rom." ( http://www.romanas-tradgard.nu/Romanäs%20historia.htm )

Denna källa är inte så värst pålitlig. Vidare vara något påhittat under influens av götiscism etc.

Bor i krokarna runt Romanäs. Har alltid funderat på varför dessa ortsnamn dyker upp då och då med anspelning på Rom?

Om en kyrka fått ge namnet åt en ort, är det därför den har hetat något i stil med "Romerska kyrkan"? Romerska kyrkan torde vara katolsk och då Rummanäs (Romanäs) först omnämns är det efter reformationen (se inklippt text ovan). Kyrkan i den orten var då en protestantisk statskyrka.

Förvirrad.

-- uppdatering --

"Etymologisk härledning av namnet ger att delnamnet "Rom"- eller "Rum"- betyder "näset med upphöjningen". Många platser i norra Småland har "Rum" i namnet, och det anses betyda "öppen plats" eller uppröjd plats"."

Nu känns det klarare.

-- uppdatering --

Vaknade nyss och låg i sängen och tänkte en smula. Byggdes inte Rom på sju kullar?

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 2 februari 2004, 22:18

"Etymologisk härledning av namnet ger att delnamnet "Rom"- eller "Rum"- betyder "näset med upphöjningen". Många platser i norra Småland har "Rum" i namnet, och det anses betyda "öppen plats" eller uppröjd plats"."

Enligt mina källor kom namnet Rum, t.ex. Asarum (där jag bor), att börja ges vid 300-400 talet. Rum = Rymd.

Dock har dessa funderingar inte med den ursprungliga frågan att göra

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 3 februari 2004, 10:01

Ulf T skrev:
Jarl skrev:Visigoter, Visby, Gotland.
Nu ska vi leka ordlek här:

VIS(by)IGOT(land)ER.
Jag har för mig att namnet kommer från ett samhälle som hette Vi.
Jarl skrev:ca tre mil söder om Visby finns plats vid namn Roma.

Det finns ett Roma i Italien också. Italien där Visigoter ska ha härjat.

Hjälp mig här. Finns det någon substans i detta?
Tyvärr har jag inte hittat någon ortnamnsdatabas som förklarar namnet. Jag tycker dock att det ligger närmare till hands att gissa att kyrka och kloster har fått det namnet under medeltiden när dessa uppfördes, och därefter har orten fått det namnet efter kyrkan.

Ikke langt herfra (i Norge) ligger et landskap som heter Romerike..
Jeg har lest et sted at dette er en avstamning fra Raumerne i folkevandringstiden.

Skriv svar