Svenskar som dog under kriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Troian
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 december 2003, 17:45
Ort: Stockholm

Svenskar som dog under kriget

Inlägg av Troian » 27 december 2003, 17:52

En släkting till mig strök med under Andra Världskriget.
Han arbetade på en svensk båt som körde på en mina. Vad båten hette är jag inte säker på, men det kan ha hetat Milo eller Atle.
Finns det någon som känner till något om en sådan båt? Var kan man få reda på mer om svenskar som dog under kriget? Känner någon till svenska båtar som sjönk?
All information av intresse!

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 27 december 2003, 18:54

Kolla in Maciej Zarembas artikel på DN, publicerad 7 september 2003. Gå in på DNs kultursida, skriv in Zarembas namn och leta dig fram till artikeln: titel = Vad är vi skyldiga de döda?

mvh artur

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 december 2003, 21:23

Vad är vi skyldiga de döda?
Essän den 7 september
Två tusen svenska sjömän dog under kriget. Deras hemland var mest intresserat av deras deklarationer. Maciej Zaremba ser en rädsla för historien som sträcker sig ända in i EMU-omröstningen.
/Anno

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 27 december 2003, 22:54

Vad var det för det mesta som dessa svenska sjömän dog av?
Minor?

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 28 december 2003, 00:16

Robban skrev:Vad var det för det mesta som dessa svenska sjömän dog av?
Minor?
Mestadels minor, har dock för mig att ett fåtal svenska fartyg torpederades också.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Inlägg av Gyps » 28 december 2003, 01:32

Hittade denna. utdrag från tidningen Land (51/2003)
svenska lastfartyget m/s Venezia... vi sänktes av en tysk ubåt i sydatlanten den 21 juni 1943. Vi träffades av två torpeder. Ingen förvarning, det small direkt. Lastad med kakao ämnat för sverige sjönk Venezia utanför Brasilien men besättningen räddades av ett brittiskt lastfartyg efter två dyng i livbåtarna

Det är sjömannen Stig Danelsson som berättar.

Annan länk http://medlem.spray.se/kommandobryggan/ ... enezia.htm

Användarvisningsbild
Atomvinter
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:03
Ort: FLEN

S/S MANGEN

Inlägg av Atomvinter » 28 december 2003, 07:24

Många fartyg torpederades också.
Min farfar omkom när han tjänstgjorde ombord på S/S Mangen när hon torpederades 1940 av en italiensk ubåt.

Jag har hållt på med en hemsida om det, men den har legat på is i två år nu. Är nog dags att återuppta den snart.

http://w1.314.telia.com/~u31417196/

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Svenskar som dog under kriget

Inlägg av Stilleben » 28 december 2003, 09:39

Troian skrev:En släkting till mig strök med under Andra Världskriget.
Han arbetade på en svensk båt som körde på en mina. Vad båten hette är jag inte säker på, men det kan ha hetat Milo eller Atle.
Finns det någon som känner till något om en sådan båt? Var kan man få reda på mer om svenskar som dog under kriget? Känner någon till svenska båtar som sjönk?
All information av intresse!
Jag har på en annan tråd skrivit om författaren Terje Fredh (f. 1932) som har utgivit 22 häften och fem böcker om andra världskriget och som inte tidigare omnämnts på Skalman. Han belyser främst hur kriget berörde västkusten och beredskapen där, men även den svenska sjöfarten med alla dess vanskligheter under kriget.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 28 december 2003, 23:10

I boken om 'Malmtrafiken' till Tyskland verkar det som att de flesta svenska sjömännen dog när de fraktade malm till Tyskland. Fartygen sänktes i allmänhet av engelsmännen med hjälp av motortorpedbåtar, minor och flyg, vid tyska eller holländska nordsjökusten. Några sänktes av ryska ubåtar eller minor i Östersjön. Även av engelskt flyg utanför Kiel.

Ett malmfartyg kunde sjunka på mindre än en minut eftersom de vattenfylldes snabbt vid en fullträff. De flesta hade alltid flytväst på. De kunde räddas av andra fartyg i konvojen, om de hann hoppa i vattnet.

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 28 december 2003, 23:21

Trodde engelsmännen att det var tyska fartyg när de sänktes av flyg och så vidare?

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 29 december 2003, 14:51

Jag kan tillägga att den enda svenska soldat som dog under kriget var en vakt vid Norksa gränsen, han dog av förlupna kulor från ett ryskt flygplan tror jag.

Är inte säker om det var den enda soldaten i Sverige eller Armén

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 juli 2003, 23:32
Ort: västmanland

Inlägg av triumph5 » 29 december 2003, 15:31

Wolfblitzer skrev:Jag kan tillägga att den enda svenska soldat som dog under kriget var en vakt vid Norksa gränsen, han dog av förlupna kulor från ett ryskt flygplan tror jag.

Är inte säker om det var den enda soldaten i Sverige eller Armén
Tyskarna sköt väl ner något flygplan också om jag inte missminner mig totalt :)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 29 december 2003, 15:46

Wolfblitzer skrev:Jag kan tillägga att den enda svenska soldat som dog under kriget var en vakt vid Norksa gränsen, han dog av förlupna kulor från ett ryskt flygplan tror jag.
Är inte säker om det var den enda soldaten i Sverige eller Armén
Rätta förhållandet är det här och klipper jag litet ur webbsidan"Bomber överSverige" viewtopic.php?p=135304&highlight=#135304 , så det blir det en fullständig förteckning över svenskar omkomna p.g.a. krigshandlingar under WWII i luften och på marken:
"Men tyskarna har å andra sidan, vilket jag tycker skall medräknas i sammanställningen, genom kulspruteeld från ett flygplan dödat en svensk värnpliktig i gränsområdet kring Riksgränsen i april 1940, samt skjutit ner ett svensk flygplan utanför Sölvesborg i april 1945, varvid föraren omkom. Se betr. det senare viewtopic.php?t=6958 .

Följande ur den för detta ämne innehållsrika webbsidan Kronologi över flyget i Sverige 1940-49 http://www.sff.n.se/kronologi/1940-1949.PDF
"1944, 14 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 Nyköping skjuts ned av två tyska Messerschmitt Bf 109 utanför Baltikum.
En ur besättningen omkom, medan de övriga tre togs till fånga på en tysk lastångare. Svenska protester 27 maj 1944 mot aktionen, som utspelades på internationellt vatten, ledde till att de tre fick återvända till Sverige via Berlin.
1944, 15 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 Nyköping försvinner under spaningsflygning över det område, där nedskjutningen den 14 maj skedde. Tyskarna förnekade all inblandning, men flyktingar från Baltikum berättade senare, att tyskt jaktflyg hade skjutit ned det svenska flygplanet. Besättningen återfanns aldrig.
1944, 23 maj: En Caproni Ca 313, S 16, från F 11 baserad på F 7 Såtenäs försvinner vid flygning över Kattegatt - Skagerack. År 1951 återfanns vraket väster om Anholt av danska fiskare; det uppvisade brand- och skottskador".

Det bör nämnas att en svensk värnpliktig 1944 omkom när ett av luftvärnet nedskjutet tyskt flygplan störtade på honom. Vidare sköts några svenska passagerarplan ned av tyskarna över Kattegatt resp. Östersjön med flera dödsoffer som följd, jag har ej tagit med dem i sammanställningen.

Till ovanstående kommer c:a 2000 svenska sjömän (alltså ej några hundra, ändrat 1.11-05) som omkom genom krigshandlingar på havet genom torpedering eller liknande under WW II.
Senast redigerad av 2 Stilleben, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 december 2003, 15:52

Wolfblitzer skrev:Jag kan tillägga att den enda svenska soldat som dog under kriget var en vakt vid Norksa gränsen, han dog av förlupna kulor från ett ryskt flygplan tror jag.

Är inte säker om det var den enda soldaten i Sverige eller Armén
Det var ett tyskt plan (Dornier Do 26) vid Vassijaure tågstation som sköt Sven Sjöberg .


http://hem.fyristorg.com/arcticwar/
Uttradg från den formidabla sidan Lars Gyllenahl har skapat:

"On the 20th of May 1940 there was a soccer match among the Swedish rangers by the railway station of Vassijaure, when suddenly a German Dornier Do 26 amphibian airplane appeared, flying at a low altitude towards the station. The station was guarded by an AA-gun and "Kiruna", a brand new Swedish armoured train with several machine guns that could be used against aircraft.

As the German plane was some six kilometres within Sweden, and flying towards the station and the armoured train, the AA-battery began firing at the German, who soon fired back. The onlooking soldiers and civilians in Abisko were fascinated by the exchange of fire but could not sense the great danger they were in from the hail of bullets. It seems as if no one took the firing for real

Swedish ranger veteran Sten Brander still vividly remembers the moments that followed. He is of the opinion that it was a miracle that only one man was hit by the German bullets. That man was his friend Sven Sjöberg, an athletic 21-year old farm boy.

Sven Sjöberg was taken by train to Kiruna´s hospital but his life could not be saved, he died some three hours after having been hit. It is said that his mother started to shrink from the deep grief that came over her from hearing of her son´s death.



:)

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 29 december 2003, 20:36

Robban skrev:Trodde engelsmännen att det var tyska fartyg när de sänktes av flyg och så vidare?
Näää, det tror jag inte. Men vi stod ju på tyskarnas sida när vi skeppade järnmalm till Tyskland. Nästan hälften allt stål i de tyska vapnen, kom från Sverige! Det svenska stålet biter! Så nästan hälften av alla engelsmän, amerikaner och ryssar som dog i Europa, dog av svenskt stål.
Engelsmännen kan knappast ha uppskattat detta. Därför sänkte de alla fartyg som de kunde utanför tyska hamnar.

Skriv svar