Konsekvenser av Vietnamnkriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
MystiX
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 december 2003, 12:38
Ort: Sundsvall

Konsekvenser av Vietnamnkriget

Inlägg av MystiX » 8 december 2003, 12:41

Har sökt igenom lite här efter konsekvenser för båda sidor av kriget, men har inte lyckats hitta något i lite större drag. Skulle behöva lite hjälp snabbt med det ämnet.

Vad jag vet är att Vietnams natur blev i stort sett förstörd, människor föds idag med missbildningar PGA Agent orange.

Men på usas sida äre mindre, naturligtvis led dom av att dom förlorat ett krig. Men deras ekonomi måste ha fått sig en rejäl smäll å ?

Gärna källor på det som skrivs.

Förresten, varför anföll Kina vietnam där efter kriget ?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 december 2003, 13:43

Hej!

Ett tips är att leta reda på böckerna i den här listan:

http://www.skalman.nu/vietnam/#kallor

Alla kanske inte är oerhört vetenskapliga, men om du struntar i uppslagsverken kan säkert andra verk leda dig vidare. Biblioteket har garanterat en avdelning med Vietnamböcker.

Skippa Internet, det är för opålitligt. :wink:

Mvh Petter

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Re: Konsekvenser av Vietnamnkriget

Inlägg av Ja77 » 8 december 2003, 13:51

MystiX skrev:
Vad jag vet är att Vietnams natur blev i stort sett förstörd, människor föds idag med missbildningar PGA Agent orange.

Men på usas sida äre mindre, naturligtvis led dom av att dom förlorat ett krig. Men deras ekonomi måste ha fått sig en rejäl smäll å ?

Gärna källor på det som skrivs.

Förresten, varför anföll Kina vietnam där efter kriget ?
Tror inte att Vietnams natur blev förstörd. Titta på västfronten från första värdskriget och hur det ser ut nu.

Ja det förds barn med misbildningar. Men tyvär är det oehört svårt att bevis om de är en "naturlig" misbildning Agent orange eller Vietnams egna industri som ligger bakom. Vietnams inställning är att det beror på Agent orange medan USA säger inget är bevisat etc, tyvär finns det ingen riktig statetik hur många som drabbats av misbildningar. Troligtvis är det ytterst få, men säkert mångdubbelt högre än i väst.

Vetnamn förlorade oyhgligt mycket folk under kriget. Så humant var kriget en stor katastrof för dem.

Angående USA så upplevde de värdens högkojuktur, de hadde råd att kriga i ventamn bygga Apollo och ändå öka sin välfärd. Om det beror på kriget eller andra faktorer kan man spekulera i eller om välfärden skulle vara mycket större om inte kriget skull funits. Samhälsmäsigt och mentalt tog USA en stor smäl.

intresant är att 80% av dagens vetameser inte var födda när vetnamn kriger rasade.

Mao? tänkte dela ut en läxa till vetnamn som tydligen inte ville gå i Kinas ledband. Kina invaderade och mötte hårt motstånd. Efter ett tag sa Kina att läxan var lärd och macherade ut, frågan var vem som hadde lärt sig en läxa.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 december 2003, 14:21

Finns det inte undersökningar gjorda på hur Agent Orange påverkat befolkningen i Vietnam? Med tanke på att AO användes i Syd, där någon inhemsk industri knappast existerade, eller existerar annat än runt Saigon, och de som drabbats av missbildningar borde om det vore industrin hittas kring områden som påverkas av industrin? Och hur är det med befolkningen i Nord, där det var mer industrialiserat kring Hanoi? Och är inte andelen missbildade högre än i jämförbara industrialiserade områden i forna Öststater (med jämförbar industri - inte kemisk)?

(Edit: USA avbröt själv Agent Orange programmet 1971 då det visat sig att Dioxin ger upphov till canser och fostermissbildningar. Dioxin bryts heller inte ner i marken under överskådlig framtid.)

Jag har för mig att siffror över det här finns, men det är politiskt en het potatis, eftersom både Vietnam och USA försöker få till goda handelsrelationer och därför gärna vill glömma den här saken.

USA råkade väl ut för lågkonjukturen på 70-talet precis som Europa? Men på 80-talet gick det uppåt igen.

Kinas invasion var ett svar på att Vietnam invaderat en allierad till Kina - Pol Pot's Kambodja. Naturligtvis uppskattades inte detta av Vietnams allierade - Sovjetunionen - varför kriget blåstes av och inga territoriella förändringar skedde, mig veterligen. En slags hämnd således, men vad jag minns så var läxan som Kina lärde sig att armén behövdes moderniseras och omstruktureras.

MVH - Dan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 9 december 2003, 17:18

Jag vet faktiskt inte hur många direkta undersökningar som har gjorts av de långsiktiga effekterna av Agent Orange. Jag har sett foton på fruktansvärt missbildade foster som finns i en forskningsanläggning/dokumentationscentral i södra Vietnam, men jag kan inte minnas att man där gick igenom och redovisade hur pass större andel av foster i dessa påverkade områden som var missbildade. D v s jag tror inte att man hade gjort ordentlig statistik på detta.

Men dioxiner har ju dokumenterad effekt, jag vet bara inte om det finns säkra siffror förutom hur veteraner i USA har påverkats.
Förmodligen så är det väl helt enkelt fortfarande en alltför het potatis politiskt sett för att man ska sätta sig o diskutera det.

DL
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 december 2003, 14:25
Ort: Lund

Inlägg av DL » 27 december 2003, 14:33

En konsekvens av Vietnamkriget, för USA och västvärlden, var kollapsen av Bretton-Woods systemet pågrund av de höga kostnaderna kriget förde med sig.

Skriv svar