Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
-
- C Skalman
Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid
Nu har jag läst på, och ser att herrarna Dickson, Baggböle sågverks ägare, genom edgång slapp ansvar för beskyllningar om stöld av kronotimmer.
-
- Stödjande medlem 2024
Markus hittat rätt... Baggböle är en herrgård där ett sågverk bedrevs, med stort upptagningsområde (Umeåälven). Man kunde se att timmer från kronans skog hade avverkats och tagits emot av Baggböle sågverk. Ägaren James Robertson Dickson åtalades. Det kunde inte klarläggas om det rörde sig om "stöld", dvs firmans eget manskap som avverkade, häleri (man köpt timmer från bönder som stulit timmer och lagt till sina egna leveranser) eller om Baggböle hade handlat i god tro.
På den tiden kunde man som ett slags mellanting mellan att bli dömd eller friad bli tvingad till värjemålsed; dvs att svaranden intygade att det han anklagades för inte var sant, en ed för att värja sig. Om personen vägrade att avlägga eden ansågs han skyldig, och om han avgav eden ansågs han friad. Men jag är inte helt insatt i hur domstolarna fungerade på den tiden, så någon med mera kunskap får gärna klarlägga.
Markus frågar vidare!
/Håkan
På den tiden kunde man som ett slags mellanting mellan att bli dömd eller friad bli tvingad till värjemålsed; dvs att svaranden intygade att det han anklagades för inte var sant, en ed för att värja sig. Om personen vägrade att avlägga eden ansågs han skyldig, och om han avgav eden ansågs han friad. Men jag är inte helt insatt i hur domstolarna fungerade på den tiden, så någon med mera kunskap får gärna klarlägga.
Markus frågar vidare!
/Håkan
-
- C Skalman
Att Baggböle hörde ihop med Dickson var nytt för mig, lika nytt som värjomålseden. Tack för lärdomen.
Vad har dessa farbröder gemensamt?
Vad har dessa farbröder gemensamt?
-
- Stödjande medlem 2024
De förefaller varit statsministrar i den då nya två-kammarformen av folkrepresenterad riksdag (i motsats till ståndsriksdagen fram till 1866). Louis De Geer, Arvid Posse och Carl Johan Thyselius.
/Håkan
/Håkan
-
- C Skalman
Så är det: Sveriges tre första statsministrar. Frågan är din.
-
- Stödjande medlem 2024
Tack Markus. Det tar mig allt längre tid att komma på frågor.
Speciellt under amerikanska inbördeskriget blev en flask-liknande form av kanoner populära. Vad för svenskklingande namn hade denna typ av kanoner? /Håkan
Speciellt under amerikanska inbördeskriget blev en flask-liknande form av kanoner populära. Vad för svenskklingande namn hade denna typ av kanoner? /Håkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
- Stödjande medlem 2024
Det stämmer att det är Dahlgrens kanon som jag tänker på. Men jag skall nog vara ärlig att erkänna att jag inte skulle se skillnad på en sådan gentemot en från Rodmans, https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Jackson_Rodman
sveahk avfyrar nästa fråga!
/Håkan
sveahk avfyrar nästa fråga!
/Håkan
-
Tack HJ - den "svenska" kanonen var bekant så det gick lätt.
Nästa. Ta nu fram linjalen - om ni fortfarande har något så gammalmodigt - och dra ett rakt streck från Oslo till Sarajevo. Och se'n ytterligare ett streck från Madrid till Moskva. Där eller väldigt nära där strecken korsar varandra ligger en bekant ort.
Namn och bekant för vad?
Hans K
Nästa. Ta nu fram linjalen - om ni fortfarande har något så gammalmodigt - och dra ett rakt streck från Oslo till Sarajevo. Och se'n ytterligare ett streck från Madrid till Moskva. Där eller väldigt nära där strecken korsar varandra ligger en bekant ort.
Namn och bekant för vad?
Hans K
-
- Stödjande medlem 2024
-
Aha, det är säkert en bra fråga...men låt oss ta en normal pappersflat Europakarta (Asimutal projektion?), en som det är lätt att lägga linjalen på.HJ skrev: ↑13 nov 2019 14:08Vad har du för kartprojektion?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartprojektion
/Håkan
Mvh Hans K
-
- Stödjande medlem 2023
De flesta kartor brukar vara i Mercators projektion, dvs. kartbilder som inte smalnar av desto längre norrut man kommer (vilket betyder att om en person i USA och en persion i Sverige båda beger sig till Nordpolen, så är de lika långt ifrån varandra som när de började resan. I verkligheten hade de mötts uppe vid Nordpolen eftersom det är en bestämd punkt.sveahk skrev: ↑13 nov 2019 16:31Aha, det är säkert en bra fråga...men låt oss ta en normal pappersflat Europakarta (Asimutal projektion?), en som det är lätt att lägga linjalen på.HJ skrev: ↑13 nov 2019 14:08Vad har du för kartprojektion?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartprojektion
/Håkan
Mvh Hans K
Via Google Earth där jag inte vet vilken projektion det handlar om så tror jag att vi hamnar på den tjeckiska sidan om den polsk-tjeckiska gränsen, och att Sveahk frågar efter slaget vid Trautenau 1866..?
-
Rätt land ja, men på min bilkarta(pappers!) är krysspunkten - sett från Trautenau - cirka 14 mil mer sydsydöstligt...
Hans K
-
- Stödjande medlem 2024
Jag använde också google maps, och min första gissning var annars Königgratz (inte alls långt från Trautenau). Men med den ytterligare hänvisningen så torde det vara Austerliz strax utanför Brno.
/Håkan
/Håkan
-
Tillhör generationen som i mångt och mycket fortfarande använder de "gamla" kartorna vid mina resor, så frågan var lite tanklöst ställd av mig i dagens digitala tidsålder!
Och HJ har rätt - Jag tänkte på Trekejsarslaget 1805 vid Austerlitz (idag Slavkov u Brna i Tjeckien) där Napoleons trupper vann en stor seger över de österrikiska och ryska motståndarna.
HJ kämpar vidare.
Hans K