Hur ska man skydda vår historia?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 17 december 2003, 09:41

Så fort någon sätter en spade i marken har en del av fyndet gått förlorat.
Så fort en plundrare varit framme sker detsamma. Och det lär vara vanligare att en plundrare dyker upp än att våra museer gör det. I de fall museer och antikvarier är inblandade finns i alla fall möjligheten att fynden bevaras.
Och visst var det en ovanligt dum fråga att ställa
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar...

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 17 december 2003, 10:20

Gyllenewasen skrev:Jag håller inte med dig, Teodric.
Att ta bort det som är stöldbegärligt är att göra ingrepp i det riktiga fornfyndet som är fyndplatsen i dess sammanhang. Så fort någon sätter en spade i marken har en del av fyndet gått förlorat.
(Jag tror inte att du får med dig speciellt många arkeologer ut i markerna för att gräva efter skatt med motivet att rädda fornfynd från plundrare eftersom du just då själv blir en plundrare.)

Ett annat problem är just det du tar upp men inte ser. Det riktigt dyra är inte att göra en utgrävning utan att ta hand om materialet för framtiden så att det inte förstörs. Framtiden är inte bara nästa och nästnästa år utan också om 300 år, om tusen år. Och ett fynd måste konseveras på nytt många många gånger under denna tid.
Jag förstår precis vad du säger (hoppas jag). Problemet är att det inte finns något alternativ. Antingen tar man bort det stöldbegärliga på ett så skonsamt sätt som möjligt och under så kontrollerade former som det bara går, eller så låter man plundrarna få fritt fram. För det är hur det ser ut idag.

Jag skulle önska att Ottarshögsområdet fått ligga orört tills vetenskapen kommit så långt att större kunskap kunde utläsas av det, precis som RAÄ önskade. Den möjligheten finns inte längre. Vi kan inte ens få reda på vad som saknas. Det kallar jag en rejäl förlust.

Alternativen är mindre bra omhändertaganden eller plundring. Annat är tyvärr utopi. IMHO.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 7 juli 2004, 10:06

Hörde i helgen på radion att Svenska kyrkan nu skall ta internet till hjälp för att försöka få tillbaka något av det som stulits från kyrkor. Man skall lägga upp en lista på de stulna sakerna så att det blir mer allmänt känt vad som är stulet. Detta hoppas man skall göra t.ex. antikhandlare mer medvetna så att de rapporterar om de får in något misstänkt.

//MK

Qristin
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 8 augusti 2003, 17:45
Ort: Jönköping

Inlägg av Qristin » 8 juli 2004, 02:58

Ang. amatörarkeologföreningar och dyl.

Att de inte backas upp tex från ett länsmuseum beror i stort på en sak: Brist på resurser. Överallt i landet dras ekonomiska medel från länsmuseerna som på många platser har tvingats att avskeda och i vissa exempel helt varit tvugna att ta bort vissa avdelningar.

Arkeologer i dag är oftast resande. De tvingas runt på utgrävningar över hela landet, då det inte finns finansiella medel för att kunna anställa under längre perioder eller tillsvidare.

Anledningen till att man då inte drar i gång en amatörarkeologverksamhet, är att man helt enkelt inte har råd att hålla i utbildningar. och utbildningar behövs, har sett flera exempel på när fyndplatser mer eller mindre skövlats av visserligen välmenande, men något klumpiga hobbyarkeologer. Vet att RAÄ har haft sommarkurser, prova- på verksamheter och liknande inom arkeologi, så visst finns det, även om utbudet kanke inte är så stort som man skull önska.

Så pengabristen är boven i dramat, fanns det bara ett större politiskt och ekonomiskt intresse i att bevara kulturminnen så skulle det gå att göa mycket mer. Nu tvingas man i stället gräva igen högintressanta fyndplatser bara för att det inte lönar sig att gräva. De enda pengar man får in är genom vägbyggen och liknande...

Det är otroligt synd när kulturskatter plundras- se bara på hur mycket av Mellanösterns, Egyptiens och latinamerikas kulturskatter som finns hos privata samlare och på museum runt om i Västvärlden...

Kristin, f.d. länsmuseianställd

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juli 2004, 03:08

Göra gemeneman mer medvetna om vår historia, dels för att få upp intresset så folk försyåt vad har i gaderoben, hittat i åkern eller motsv.

Amatörarkeologer som danskarna kör verkar ju bra, åtminstonde som billig arbetskraft vid utgrävningar och som skydd åt lokala platser av intresse.

Även tv-program som brittiska TIME TEAM sjulle nog funka,

Det värsta i historiskt förstörande och finnande är väl ändå stockholm, rivningen av Klara och hittandet av "medeltida" stockholm på Helgeandsholmen.

PS. Har museet slarvavat bort ditt brev har det brutit mot offentlighets principen, det är en inkommen handling till en myndighet och skall registreras och är därmed offebtlig efter konstens alla regler. DS

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 15 augusti 2004, 14:29

Natten mellan fredag den 13 augusti och lördagen, alltså bara för någon dag sedan, vandaliserades den kända hällristningen "Brudparet" i Tanums världsarvsområde i Bohuslän. Någon hade kletat en grå massa över ristningen, en massa som hårdnad låg kvar dagen efter. Förmodligen har ristningen fått bestående skador.
Bilagor
brudpar.jpg
brudpar.jpg (29.03 KiB) Visad 4442 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 16 augusti 2004, 11:14

Det var sorgligt att läsa, ingeting får tydligen vara ifred. Hoppas det går att återstålla hällristningen.

//MK

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2004, 16:57

Widsith skrev:Natten mellan fredag den 13 augusti och lördagen, alltså bara för någon dag sedan, vandaliserades den kända hällristningen "Brudparet" i Tanums världsarvsområde i Bohuslän. Någon hade kletat en grå massa över ristningen, en massa som hårdnad låg kvar dagen efter. Förmodligen har ristningen fått bestående skador.
"Någon" visade sig, osannlikt nog och till de ansvarigas oförställda förvåning, vara en forskare; han har arbetat med hällristningarna förut och borde veta vad han höll på med. (Läst i Bohusläningen, de har en fånig inloggning på sin hemsida men jag kan leta rätt på texten om nån är intresserad.)

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 21 augusti 2004, 00:31

Tack Hexmaster, jag läste det själv med stor förvåning:
En forskare med intresse för hällristningar har berättat att det var han som svarade för den uppmärksammade övermålningen av brudparet på Vitlyckehällen.
Mannen påstår sig ha haft länsstyrelsens tillstånd.

- Jag kan inte erinra mig att vi skrivit något tillstånd, säger länsantikvarie Jan-Gunnar Lindgren, som i övrigt avvaktar polisens utredning.
Polisen väntar å sin sida på besked från länsstyrelsen.
- Vi har hjälpt honom tidigare med avbildningar och han borde veta vad som gäller. Att grisa ned hällen på detta sätt är ofattbart, säger Bengtsson.
Forskaren vill för tillfället inte ge några kommentarer.
Ja herrejösses... nu vandaliserar till och med forskarna våra fornminnen...

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 21 augusti 2004, 22:42

Ragunda kommun här i Jämtland stals träskulpturer från 1500 eller 1600 talet ur en kyrka för ett par år sedan. Inget har setts av dom sedans dess...

Kyrkan anlitade en skulptör att göra kopior av dom små gubbarna så nu pryder dom åter kyrkan men han tog rejält betalt, tror det var i miljonsumma.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Mer om den systematiska plundringen

Inlägg av Olof Ekström » 27 september 2004, 09:52

Mer om den systematiska plundringen, en artikel i Östgötacorrespondenten (även länkad i Nättidningen Svensk Historia och dess nyhetsbrev). Det är inte särskilt kul läsning.

Om någon skulle få för sig att jag bytt åsikt så är det helt fel. Precis tvärtom. Det vi inte gräver upp omedelbart kan vi lika gärna skriva av direkt. Eventuella förluster av att inte spara utgrävningen till kommande generationer ska ställas mot total, hundraprocentig förlust.

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 14 oktober 2004, 19:48

Se på Stockholm, där man utan att blinka rev Sergels ateljé och apoteket Morianen för att modern bebyggelse skulle dit och för att riksdagsmännen skulle ha garage. Vad sa Riksantikvarieämbetet om det?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 9 november 2004, 19:47

Efter att ha kikat på mitt nya favoritprogram, "Time Team", på Discovery, tittade jag lite grann på hur man ser på arkeologi på de brittiska öarna.
Jag hittade ett sällskap, "Council för Independent Archaeology", som just är i färd med att assistera arkeologerna med att hitta fornlämningar, men utan att förstöra något.

Deras hemsida: http://www.cix.co.uk/~archaeology/cia/

Metoden går ut på att med en s k resistivitetsmätare, som numera är så billig att vem som helst kan skaffa sig en, söka efter strukturer gömda under jord. Ingen grävning behövs, ingenting förstörs, och mätaren registrerar inte guld och andra metaller.

Skulle detta inte, förutsatt att lokala arkeologiska föreningar tilläts växa upp kring detta verksamhetsfält, bidra till att intressanta platser som det nu inte finns några medel att gräva ut blev verifierade och kanske mer prioriterade inför framtida arkeologisk projektering?

Finns det något intresse bland Skalmaniter för en sådan utveckling, och kanske att starta upp lokala arkeologiska föreningar?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 november 2004, 17:18

Ni har förstås redan hört om eländet, men jag tänkte att vi kan lägga till ytterligare ett objekt i trådens deprimerande länksamling i ämnet historieförstörelse. Det är inte lätt att skydda vår historia om till och med de som är satta att skydda den prostituerar sig på det här sätttet: :(

Ur Dagens Nyheter, 11/11 2004

Bibliotekarien häktad

Jakt över hela världen efter Kungliga bilbliotekets stulna nationalklenoder.
Den medarbetare på Kungliga Biblioteket som misstänks för stölderna av svenska nationalklenoder är häktad. Samtidigt har polisen inlett en intensiv jakt utomlands på de oersättliga böckerna, kartorna och dokumenten. Det är en kamp mot klockan innan stöldgodset riskerar att styckas och förstöras.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 7 december 2004, 21:56

Det här verkar vara rätta platsen för deprimerande nyheter...

Mer gravplundring.

DN 20041207
Publicerad 7 december 2004 19:47
Gravplundrare härjar i Stockholm

Minst tre gravfält i Stockholms län har under hösten genomsökts med metalldetektorer. Länsstyrelsen har polisanmält händelserna.

Skriv svar