Hur ska man skydda vår historia?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Hur ska man skydda vår historia?

Inlägg av Relay » 27 november 2003, 22:59

Jag försökte hitta avdelningen Arkeologi och jag hoppas detta är rätt avdelning. Om inte få nån vänlig moderat skicka denna tråd dit.

Nåväl hörde på radio hur alltmer av vår historia hamnar i främmande händer med hjälp av metalldektetorer. Vi har en fornminneslag som inte kan efterföljas eftersom vi inte kan ha en vakt vid varenda vikingagrav, Stenröse och utgrävningsplats. Även våra kyrkor är utsatta för stölder av material som ofta inte ens går att värdera i pengar. Jag tror mycket av denna stöld är organiserad. Lagen kanske måste ändras? Inställningen kanske måste ändras.

Jag känner mig villrådig hur man ska kunna stärka skyddet mot svinnet som pågår. Vad ska man kunna göra?

Jag hoppas ni har ideer och förslag på detta.
Vänta på svar...
Senast redigerad av 1 Relay, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 27 november 2003, 23:30

Ja det är ett otyg med de delar av vårt historiska arv som försvinner utomlands och annonstädes. Ett förbud mot metalldektektorer kanske kan vara en väg att gå. Men det blir väl svårt att bevaka att det efterföljs, som du skriver så kan man ju inte bevaka varje vikingagrev dygnet runt. Men det kanske skulle få folk att uppmärksamma om det kommer någon gående med en metalldetektor.

Angående kyrkorna så är det ju ren stöld att avlägsna föremål därifrån, så där är det polisanmälan som gäller. Tyvärr är väl inte polisens uppklarningsstatistisk så lysande så risken är att stölden förblir ouppklarad. Så det är nog best att arbeta förebyggande och på alla sätt försvåra en stöld.

//TO

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 28 november 2003, 13:47

Användning av metalldetektorer kräver tillstånd av berörd länsstyrelse, något som de är mycket restrektiva med för privatpersoner. Nu skiter ju skattplundrarna högaktningsfullt i det, så ett totalförbud skulle varken göra till eller ifrån.

I Danmark har man tagit en annan väg än den svenska förbudsmodellen. Där finns det amatörarkeologiföreningar där personer med ett genuint intresse och kunnande bland annat använder sig av metalldetektorer. I nära samarbete med universitet och myndigheter, ska tilläggas. På så sätt finns en kontroll av verksamheten, och förhoppningsvis finns en viss uppmärksamhet på plundrare. Men så är amatörarkeologi överhuvudtaget en enormt mycket större rörelse i Danmark än i Sverige.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 28 november 2003, 13:54

Sarvi skrev:Användning av metalldetektorer kräver tillstånd av berörd länsstyrelse, något som de är mycket restrektiva med för privatpersoner. Nu skiter ju skattplundrarna högaktningsfullt i det, så ett totalförbud skulle varken göra till eller ifrån.

I Danmark har man tagit en annan väg än den svenska förbudsmodellen. Där finns det amatörarkeologiföreningar där personer med ett genuint intresse och kunnande bland annat använder sig av metalldetektorer. I nära samarbete med universitet och myndigheter, ska tilläggas. På så sätt finns en kontroll av verksamheten, och förhoppningsvis finns en viss uppmärksamhet på plundrare. Men så är amatörarkeologi överhuvudtaget en enormt mycket större rörelse i Danmark än i Sverige.
Det låter hoppfullt med vad ska man kunna göra så att amatörarkeologi blir mer populärt i Sverige då?? Finns det föreningar i Sverige utanför storstäderna?? Kanske nån kan göra en lista över föreningar som har hemsidor om det är nån som känner till dom?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 28 november 2003, 14:09

Relay skrev:
vad ska man kunna göra så att amatörarkeologi blir mer populärt i Sverige då??
En åtgärd kan vara att museum och arkeologer av facket blir mer tillmötesgående mot dem. Jag har själv försökt sedan i mars att få med mig någon från ett länsmuseum för att titta på något jag tror kan vara en fornborg. Jag har ringt och skickat brev om vartannat, och när jag ringer blir jag vidarekopplad i det oändliga, när jag skriver tappar man på muséet bort mina brev!
Saken är den att en motorväg kommer att dras över platsen, så det vore naturligtvis önskvärt att man dokumenterade fyndet, men icke!

Sedan är det ju tyvärr så, att brist på pengar tillsammans med förbud mot metalldetektorer i händerna på privatpersoner gör att det huvudsakligen är exploateringsgrävningar som sker, dvs det man hittar kommer att förstöras, men man har ju i alla fall ritat av det...

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 28 november 2003, 14:15

Widsith skrev:Relay skrev:
vad ska man kunna göra så att amatörarkeologi blir mer populärt i Sverige då??
En åtgärd kan vara att museum och arkeologer av facket blir mer tillmötesgående mot dem. Jag har själv försökt sedan i mars att få med mig någon från ett länsmuseum för att titta på något jag tror kan vara en fornborg. Jag har ringt och skickat brev om vartannat, och när jag ringer blir jag vidarekopplad i det oändliga, när jag skriver tappar man på muséet bort mina brev!
Saken är den att en motorväg kommer att dras över platsen, så det vore naturligtvis önskvärt att man dokumenterade fyndet, men icke!

Sedan är det ju tyvärr så, att brist på pengar tillsammans med förbud mot metalldetektorer i händerna på privatpersoner gör att det huvudsakligen är exploateringsgrävningar som sker, dvs det man hittar kommer att förstöras, men man har ju i alla fall ritat av det...
Var någonstans i Sverige ligger detta. Och när är motorvägsbygget planerat att starta? Hur mycket tid har man på sig. Kan man inte kontakta företaget eller Vägverket eller kommunen vars mark vägen går igenom?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 28 november 2003, 14:54

Jodå, det finns amatörarkeologiföreningar även ute i Sverige. Men de är ofta väldigt lokala, ofta med ett verksamhetsområde som enbart rör ett län eller ens det, ibland bara en kommun. De danska är stora nog att riksföreningen har ett eget förlag och en mycket påkostad och bra tidskrift. Se "Aktuel Arkaelogi".

Man får ett intryck av att amatörarkeologin ses lite över axeln från akademiskt håll i Sverige, medan i Danmark ser man dom mer som en resurs. Kanske en attitydfråga, vad vet jag? Samma fenomen finns inte på samma sätt i mitt verksamhetsområde, biologin. Där ses de frivilliga organisationerna ofta som något mycket värdefullt, exempelvis för inventeringsarbete och som kunskapsresurs.

Sen är många av de danska amatörarkeologerna erkänt kunniga, medan man ibland får intrycket av att många svenskar är mer av "glada amatörer" (present company excluded, givetvis! :wink: ) Visst finns det kunniga amatörarkeologer även här, men det är inte många som skriver artiklar och böcker om sina fynd.

A propos föremål i kyrkor och motsvarande så är en metod som används för de mest värdefulla föremålen att tillverka replikor och behålla orginalen inlåsta eller på museum. Tyvärr blir replikorna nästan lika dyra som orginalen. Men det används åtminstone för en del föremål.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 28 november 2003, 14:58

Sarvi skulle inte historiska tidskrifter kunna slå på trumman för detta?
Att kontakta tidningen och be dom skriva artiklar om detta. eller skriva till andra instanser som om möjligt skulle kunna få det högre upp i den beslutsfattande dagordningen?

Tror personligen att Insändare till insändarsidorna är lite fel väg att gå för just dessa frågor.

Kanske Skalmans medlemmar skulle kunna försöka från sina orter där dom bor?

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 28 november 2003, 15:00

Jag klistrade denna tråden eftersom jag ser denna frågan som tillräckligt viktig för att inte glömmas bort.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 28 november 2003, 16:23

Var någonstans i Sverige ligger detta. Och när är motorvägsbygget planerat att starta? Hur mycket tid har man på sig. Kan man inte kontakta företaget eller Vägverket eller kommunen vars mark vägen går igenom?
Det är Bohusläns museum jag försökt att väcka, men där tycks de numera vara mest intresserade av konstutställningar och konsthantverk. Usch, jag är så sur på dem så det kan du inte ana!

Jag tog i alla fall kontakt med en lokal hembygdsförening som tydligen tog sig en titt på platsen. De såg inget intressant, sade de. De arkeologiska slutundersökningarna i trakten är nu slutförda, och den nya vägbanken är bara några kilometer därifrån. Vad jag begriper så får man nu sitta och vänta på att Vägverket skulle råka hitta något på platsen, vilket är mindre troligt då berget kommer att sprängas bort.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 28 november 2003, 17:03

Amatörhistoria och lokalhistoria har skadats mycket svårt av den "belysning" den fick av Dag Stålsjö...

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 28 november 2003, 17:06

jj skrev:Amatörhistoria och lokalhistoria har skadats mycket svårt av den "belysning" den fick av Dag Stålsjö...
Kan du förklara varför?

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 28 november 2003, 17:09

Annars tror jag att många saker av historiskt intresse har hittats tack vare Vägbyggen husbyggen tunnelbyggen och så vidare.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 28 november 2003, 17:10

Relay skrev:
jj skrev:Amatörhistoria och lokalhistoria har skadats mycket svårt av den "belysning" den fick av Dag Stålsjö...
Kan du förklara varför?
Därför att proffisionella historiker ansåg att källkritiken brast.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 28 november 2003, 18:44

Eller för att dom ansåg sina professionellt inpinkade revir hotade, menar vissa... :wink:

Mac Key avled förresten för några veckor sedan, såg jag.

Men låt för all del inte detta bli en diskussion om Västgötaskolan. Det har vi haft på annan plats på forumet. Men jag kan hålla med om att den publicitet som Stålsjö och Västgötaskolan fick verkar ha gjort amatörarkeologerna och -historikerna lite försiktiga, även om den höjde s.k. "vanligt folks" intresse för sin historia. All publicitet lär visserligen vara bra publicitet, men kanske inte i det här fallet. Även om just exemplet ovan mer rörde historia än arkeologi, så får man en känsla av att mycket av amatörers kunnande stämplas som lokalpatriotism och liknande av de etablerade akademikerna. För övrigt menade jag inte lokalblaskan när jag skrev om artiklar, snarare då artiklar i tidskrifter av ett mer populärhistoriskt/arkeologiskt snitt. Det förekommer i Danmark och även i Norge har jag sett några exempel, men jag kan inte påminna mig någon artikel i exempelvis Populär Arkeologi som varit skriven av en amatör. Nu är givetvis inte min kunskap på ämnet heltäckande, så förlåt mig om jag glömt någon, men jag tror ändå den stora trenden står klar mellan svenskt och, säg, danskt förhållningssätt.

Visst är det så att anläggningsarbeten har gjort att otroligt mycket mer har grävts ut än om arkeologerna skulle fått lita enbart till statliga verksamhetsanlag och dylikt. Lagen kräver ju att om fornminnen berörs av en anläggning, väg eller motsvarande, så ska den grävas ut. Vilket kostar kosing och sysselsätter en hel del arkeologer i vårt land. Indirekt har många fornlämningar skyddads på detta sätt: att det blir för dyra undersökningskostnader för en viss vägsträckning som berör många fornminnen. Förhoppningsvis blir det sedan rapporter på det utgrävda materialet också. Men det gäller ju nästan bara i de fall där fornlämningarna hittats innan bygget går rakt över dom. Det har säkert gått åt en och annan fornlämning under årens lopp. Och som Vidsith säger (oavsett om det nu är en fornborg eller inte) så är inte länsmuseérna generellt kända för att vara så snabba i vändningarna.

Skriv svar