Morgenthau planen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Brocken
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 maj 2002, 14:05
Ort: Sverige

Morgenthau planen

Inlägg av Brocken » 31 maj 2002, 01:28

> Tyvärr blev Morgenthau's plan mer ett instrument för Goebbels propaganda...


TYVÄRR???? En jävla TUR skulle jag vilja säga!
Morgenthauplanen enbart i sin existens var ett brott mot mänskligheten och genomförde man denna, så har jag svårt att se varför man egentligen skulle föra krig mot Hitler alls, rent etiskt borde man ju inte ha något emot nazismen om man tycker att det är en bra idé att med flit svälta ihjäl 20 miljoner tyskar (endast 50 av Tysklands dåvarande 70 miljoner innevånare skulle kunna näras av det tyska jordbruket och import skulle vara förbjudet).

Ta och kamma dig va!??!

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 31 maj 2002, 01:33

Brocken!
Patrik skrev:Som du själv kanske kan konstatera från hur Tyskland idag ser ut så kan man väl ganska snabbt konstatera att planen överhuvudtaget aldrig sjösattes - och tur var väl det.


Mvh
/Johan

Brocken
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 maj 2002, 14:05
Ort: Sverige

Inlägg av Brocken » 31 maj 2002, 01:42

:?

Så kan det gå när man är uppe sent och slarv-läser!

Tack för påpekandet och sorry till Patrik!
:oops:

Brocken
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 maj 2002, 14:05
Ort: Sverige

Inlägg av Brocken » 31 maj 2002, 01:48

...fast min kritik mot Morgenthauplanen är berättigad och man kan VERKLIGEN undra hur det var ställt i huvudet på de amerikaner (och britter) som ställde sig bakom denna vansinniga idé.
När man i historieskrivningen påtalar Hitler grymhet och det påstådda unikum av barbari som vissa tyskar gjorde sig skyldiga till, så är det sällan man drar paraleller till Stalins och ryssarnas dito och tyvärr i stort sett aldrig de motsvarande massmördar ideologerna i det (fördålda för de flesta i allmänheten) i USA och England. :x


För övrigt så hamnade hela detta inlägg fel, skulle ha varit under "Allierades krigsförbrytelser. Men brist på sömn tycks göra sig påmind vid denna sena timme. Ska väl ta och sussa nu...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 maj 2002, 01:53

Brocken skrev:...fast min kritik mot Morgenthauplanen är berättigad och man kan VERKLIGEN undra hur det var ställt i huvudet på de amerikaner (och britter) som ställde sig bakom denna vansinniga idé.
Visst var det en vidrig idé, men samtidigt så måste man ändå se den från den tidens synvinkel, annars blir det anakronistiskt och fel.
Om man nu betänker det faktum att Tyskland - iaf enligt de allierades sätt att se saken - startat två förödande världskrig så kanske inte tanken är helt felaktig för dem. Sen att det var en utan tvekan vidrig plan är en annan femma.

Avslutningsvis så kan man dra fram den gamla klyschan - det är segrara som skriver historien.

Brocken
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 maj 2002, 14:05
Ort: Sverige

Skulden till världskrigen

Inlägg av Brocken » 31 maj 2002, 02:28

"startat två förödande världskrig"


Det där finns det ganska delade meningar om.

1. Jag anser verkligen inte att det var Tyskland som startade Första Världskriget. Tyskarna var lika idiotiska som de övriga inblandade, men att säga att Tyskland startade det är historievidrigt och fruktansvärt subjektivt. I bokstavlig mening får man väl säga att det var Serbien eller Österrike-Ungern (beroende på hur man väljer att se på saken). Men alla av de inblandade länderna bar en stor skuld, som sedan försöktes projiceras på enbart Tyskland efter nederlaget.

2. Andra Världskriget hade aldrig varit en realitet utan Versaillefördraget och därmed hade England och Frankrike lika stor del i skulden som Tyskland.
I synnerhet som de gav Polen sina oreserverade garantier. Kriget hade kunnat undvikas med diplomati. Polen var fullständigt oresonligt. Många av Hitlers krav mot Polen var både historiskt, geografiskt, socialt och moraliskt berättigade. Men tyvärr är de som kort och gott säger att "Hitler anföll Polen" för oupplysta i frågan om Polens historia och hur det "nya Polen" som uppstod 1918 egentligen var sammansatt etniskt, kulturellt och socialt. Att Hitler valde krig som lösning kan man ju lätt ha kritiska synpunkter på, men de flesta gör det allt för lätt för sig genom att kategoriskt avfärda Hitler som en simpel erövrare och ignorera de legitima krav som in stort sett alla tyskar på de tiden ställde sig bakom (däribland både vänsteritellektuella och judar).
Dessutom var Polen bevisligen inte några fredsduvor direkt. Knappt hade nya staten Polen bildats innan de förde ett offensivt krig mot Ukraina (the Galician war), där otvivelaktigen Polen var den aggresiva faktorn.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Skulden till världskrigen

Inlägg av Patrik » 31 maj 2002, 02:54

Brocken skrev:"startat två förödande världskrig"
Som sagt, jag tror det är dags för dig att sova nu. Jag skrev följande:
"Om man nu betänker det faktum att Tyskland - iaf enligt de allierades sätt att se saken - startat två förödande världskrig så kanske inte tanken är helt felaktig för dem".

Jag pratar inte om vad jag tycker eller tänker, eller vad som egnetligen skedde - utan endast vad de som låg bakom planen TROLIGEN hade för åsikter.
Och det är en jävla skillnad.

Skriv svar