Vad gjorde Bellman?
Vad gjorde Bellman?
Jag håller fortfarande på med min musik uppgift och undrar om det är någon som vet om Bellman höll på med något annat förutom att skriva musik och dikter? Något annat fritids intresse?
Hittar inte information på någon sida.
- SuperPalle
- Medlem
Jag tror inte han skrev dikter faktiskt. Men, men. Vad han gjorde? Han hade vad jag vet ett tag en tjänst på någon bank som han enligt uppgift misskötte. Sedan så var han kunglig underhållare eller något sånt, stå-upp komiker med andra ord vid hovet och andra tillställningar. Det var som underhållare bland rikare som han tjänade mest pengar skulle jag tro.
Testat http://www.bellman.net ?
Eder
- Palle
Testat http://www.bellman.net ?
Eder
- Palle
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Enligt http://www.bellman.net/verken.htmlJETSKI skrev:Är dagens bellmanmusik orginal eller efterkonstruktion?
Melodierna som Bellman använder sig av till sina texter är lånade från operor, operetter, dansmusik, marscher och folkvisor. Vad man kan påvisa skrev han inga melodier helt själv. Däremot kunde han ibland bearbeta musiken så att den delvis kan sägas vara nykomponerad. En del vill göra gällande att Bellman själv skrivit melodier som Fjäriln Vingad och Träd fram du nattens gud etc; det är förstås möjligt, men det enda som med bestämdhet kan sägas om dessa melodier är att man inte har hittat några källor.
Oj, nu tror jag att jag uttryckte mig lite otydligt men fick å andra sidan info jag inte visste att jag ville ha
.
Men det jag undrade över var om det man idag kallar "bellman" bara är hans text och att "nutida" sångare hittat på en egen melodi allså icke bellmanorginal.
Men svaret jag fick tror jag även besvarade min fråga dvs att även musiken härstammar från 1700 talet, musiken är orginal!
Men det jag undrade över var om det man idag kallar "bellman" bara är hans text och att "nutida" sångare hittat på en egen melodi allså icke bellmanorginal.
Men svaret jag fick tror jag även besvarade min fråga dvs att även musiken härstammar från 1700 talet, musiken är orginal!
- SuperPalle
- Medlem
Jo, han blev chef för nummerlotteriet, att jag glömde det! denna syssla skötte han dock inte alltid själv, ibland så hade han en person som för en del av lönen skötte sysslan åt honom. Jag har även för mig att han senare fick utnämningen av Gustaf III som "kunglig hofsecreterare" eller något sånt. En rent cermoniell titel skapad för att ge Bellman pengar till sitt levebröd och kanske också till några utav dom 8 snapsar som han enligt uppgift klämde till en gädda.zjukov skrev:Var han inte tjänsteman inom statliga nummerlotteriet? Innan detta hade han ialla fall arbetat som tjänsteman på en bank men fått sparken, kanske pga av att han lade ned för mycket av sin tid på sin största hobby "superit"
Och Jetski, självklart är musiken orginal.
-
hans lindquist
- Medlem
Tulltjänsteman
Bellman innehade - av kunglig nåd - en tjänst i tullverket. Tjänsten var en sk sinekur, dvs innhavaren kunde lyfta lönen, men förväntades inte infinna sig på arbetsplatsen.
En förträfflig ordning, som med det snaraste bör återinföras i den mån den inte ännu existerar.
Med glad sinekurisk hälsning
Hasse L
En förträfflig ordning, som med det snaraste bör återinföras i den mån den inte ännu existerar.
Med glad sinekurisk hälsning
Hasse L
-
Senilo
- Tidigare medlem
Han skrev texter till olika melodier, och det kan väl kallas dikter det också. Han skrev faktiskt poem utan tonsättning, men de är inte så bekanta. Enligt den forskning som bedrivs inom bellmansällskapet var det senast jag hörde något visst tre av de s k bellmanmelodierna som inte kunde härledas till någon existerande melodi. Om det sedan innebär att han komponerade själv eller man inte har kunnat hitta förlagan är ju frågan.SuperPalle skrev:Jag tror inte han skrev dikter faktiskt.
- Palle
I vissa fall, t ex "Som en herdinna högtidsklädd" knyckte han melodin in extenso. Det fanns ju inga lagar om copyright då. I andra fall omarbetade han existerande melodier.
Bellmans verk är betydligt mer än Fredmans epistlar och sånger.
Re: Vad gjorde Bellman?
Han var en alkoholist med omåttligt intresse för det motsatta könet. Fredmans sånger är ju inte skrivna ur intet.Abs0 skrev:Jag håller fortfarande på med min musik uppgift och undrar om det är någon som vet om Bellman höll på med något annat förutom att skriva musik och dikter? Något annat fritids intresse?