Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 16 november 2003, 12:55
Bombkrigets fasor drabbade även Tyskland
Den tyske författaren W G Sebald skildrar i sin "förstörelsens naturhistoria" ett förträngt kapitel i modern historia, de allierades terrorbombningar mot civila i tyska städer under världskrigets sista år. Sören Sommelius har läst en angelägen essä.
Läs vidare här.
/Anno
-
Dûrion Annûndil
- Medlem
av Dûrion Annûndil » 16 november 2003, 13:41
Tragiskt.
Hör inte detta hemma under Historisk litteratur?
-
MartinE
- Medlem
Anno skrev:Bombkrigets fasor drabbade även Tyskland
Den tyske författaren W G Sebald skildrar i sin "förstörelsens naturhistoria" ett förträngt kapitel i modern historia, de allierades terrorbombningar mot civila i tyska städer under världskrigets sista år. Sören Sommelius har läst en angelägen essä.
Läs vidare här.
/Anno
Tyskland bombade städer dom med, UTAN militära mål. Även om jag håller med om att detta undanhålles för mkt.
-
NIBBE
- Medlem
off-topic, är boken översatt till svenska? i så fall kommer den på min önskelista till jul.
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 16 november 2003, 22:05
MartinE skrev:Anno skrev:Bombkrigets fasor drabbade även Tyskland
Läs vidare här.
/Anno
Tyskland bombade städer dom med, UTAN militära mål. Även om jag håller med om att detta undanhålles för mkt.
Har jag sagt något annat? La bara upp artiklen för det kunde vara av intresse för skalmanfolket.
/Anno
-
Sarvi
- Tidigare medlem
Men är det verkligen "förträngt"? Jag tycker att brandbombningen av Dresden och "Bomber" Harris dyker upp titt som tätt i debatten när man ger exempel på allierade otrevligheter.
-
Mr x
- Medlem
Sarvi skrev:Men är det verkligen "förträngt"? Jag tycker att brandbombningen av Dresden och "Bomber" Harris dyker upp titt som tätt i debatten när man ger exempel på allierade otrevligheter.
Men det är ett lika aktuellt ämne varje gång det dyker upp mera bevis för dessa ohyggliga terror bombningar på de stackars civila tyskar som blev drabbade av Arthur Harris
-
Jonteman
- Medlem
Sarvi skrev:Men är det verkligen "förträngt"? Jag tycker att brandbombningen av Dresden och "Bomber" Harris dyker upp titt som tätt i debatten när man ger exempel på allierade otrevligheter.
Nej, inte om man söker efter fakta. Men frågar du en normal högstadie elev så vet han nog om att tyskarna bombade England men han vet nog inte om att dem västallierade bombade Tyskland väldigt mycket mer. Vilket beror på att historie böcker skrivna snart 60 år efter bombningarna fortfarande tar upp bombningarna mot England mer än dem mot Tyskland.
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
Bortglömt och bortglömt. När "Slakthus 5 , Kurt Vonnegut" kom 1969, som handlar om bombningen av Dresden bla, så brändes den av många amerikanska studenter. Min värdfars far i USA var bombpilot under 2vk, och min värdfar blev vansinning om man nämde Dresden. Om terrorbombningarna varit bortglömda så har de glömts bort avsiktligt!
-
Ja77
- Medlem
Schwalbe kan du betätta lite mer om "brändes den av många amerikanska studenter" var det i protest mot vad? ingen kan förneka att Dresden inträffade...
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
Ja77 skrev:Schwalbe kan du betätta lite mer om "brändes den av många amerikanska studenter" var det i protest mot vad? ingen kan förneka att Dresden inträffade...
1969 var fortfarande USA väldigt konservativt- långt ifrån alla var hippies.
Vonnegut ansågs vara "oamerikansk" genom att ha skrivit den boken.
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
Jag kan ju tillägga att fortfarande 1987 i USA så var det ett brännbart ämne.
Jag tog upp bombningarna i Tyskland som en redovisning i historian.
Efteråt frågade historieläraren syrligt om min flickvän hade hakkorsörhängen. Så kan det va....
-
Ja77
- Medlem
Vad skrämande....var de bara en "knäpp" lärare eller var det en almänt tycke.
-
Martin Tunström
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Tunström » 17 november 2003, 22:08
Tittade precis på UR:s tv program "Ramp om historia", där berättade en man hur det kunde te sig i bunkrarna när de allierade bombade de tyska städerna. Bla. kunde luften i de nedre våningarna i bunkern ta slut, vilket resulterade att det skapades en panik, där en del blev så panikslagna(de övervåningarna var fulla) att de sprang in på toaletten och tog bitar från speglar och skar sig i armarna. En del hängde sig också.
http://www.ur.se/ramp/html/rhi_tidslinje3.php
Programet fortsatte med de allierades och sovjets delning av staden Berlin och landet Tyskland.
http://www.ur.se/ramp/html/rhi_program3.php
Detta var den första delen om Berlin.
/Anno
-
mickis
- Medlem
Ja77 skrev: ingen kan förneka att Dresden inträffade...
Vad var det???....
//mickis