Pansartåg

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2582
Blev medlem: 09 okt 2002 02:23
Ort: Linköping/Motala

Pansartåg

Inlägg av Robert Sköld » 13 nov 2003 15:23

Är det någon som har ett foto på Sveriges pansartåg "Kiruna"? Vad användes förresten dessa vidunder till mer konkret?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 apr 2002 10:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 13 nov 2003 15:28

Användes det inte på malmbanan?

Kolla på Lars gyllenhaals sida.

http://hem.fyristorg.com/arcticwar/report_abisko.html

Där finns lite info om det men ingen bild.

T

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 28 apr 2002 10:52
Ort: Luleå

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 13 nov 2003 15:29

Kom på vad jag hade sett bilder..

http://www.canit.se/~griffon/diverse/mi ... eartra.htm

T

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 22 okt 2002 23:06
Ort: Stockholm

Re: Pansartåg

Inlägg av L. Josephson » 13 nov 2003 15:34

Bild
In 1940, the head of the Upper Norrland Group, in the far north of Sweden, general Douglas, ordered the construction of two armoured trains in order to protect the iron ore railway. The train Kiruna was built at the mining company LKAB's workshop in Kiruna. It consisted of two armoured cars built from two two axle flat cars class Or and a steam engine class J. The locomotive, which ran between the cars, was supposed to be armoured, but never was.

Armour on the cars were walls of 15 mm plate and the roof 5 mm with openings fitted with shutters for the guns. One car was fitted with an anti-tank gun, the other with anti-aircraft machineguns.

Armament was:

* one 37 mm Bofors gun m/38
* one twin 8 mm MG m/36 on an anti-aircraft mount
* four 8 mm MG m/36 (water cooled)
* four MG m/37
* five 9 mm SMG m/37-39
* as well as smoke, demolition and medical supplies in both cars

Källa

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2582
Blev medlem: 09 okt 2002 02:23
Ort: Linköping/Motala

Inlägg av Robert Sköld » 13 nov 2003 15:39

Intressant, men de måste ha varit ganska ömtåliga för attacker, ett par stenar på nån obevakad bansträcka?

/Robert

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem
Inlägg: 2669
Blev medlem: 24 mar 2002 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 13 nov 2003 17:38

Jag har sett att kineser och sovjeter också använt sig av pansartåg, där lämpar sig de nog bättre, tänker på transsibiriskajärnvägen då.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 664
Blev medlem: 01 jan 2003 18:16

Inlägg av Leprazy » 13 nov 2003 18:11

Plus att dom var verkligen vad man kan kalla pansartåg (pratar om de sovjetiska jag settt), det där svenska kiruna ser lite ostabilt ut :lol: .

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 22 okt 2002 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av L. Josephson » 13 nov 2003 18:30

mrsund skrev:Jag har sett att kineser och sovjeter också använt sig av pansartåg, där lämpar sig de nog bättre, tänker på transsibiriskajärnvägen då.
Många länder använde sig av pansartåg under andra världskriget, Poland, Tyskland mfl.

Hittade lite länkar som kan var roliga att ha
Soviet Armored Trains
Railwaygun Web Museum
Russian and Soviet Armored Trains

Sen skulle jag rekommendera denna bok om ni finner ämnet intressant: "Armored Trains of the Soviet Union 1917-1945" (ISBN: 0887409172).

Bild

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 26 mar 2002 06:49
Ort: Borgnäs, Finland

Inlägg av Andreas Lärka » 14 nov 2003 11:17

Robert_Kropotkin skrev:Intressant, men de måste ha varit ganska ömtåliga för attacker, ett par stenar på nån obevakad bansträcka?
Även om pansartågen för oss verkar klumpiga så var de i tiderna en fiende att ta i beaktande. De var ju ett mellanting mellan en pansarvagn och ett slagskepp. Ett mobilt artilleri som snabbt kunde flyttas från plats till plats.

Det är klart att man kan ta och blockera eller förstöra banan, men om man vill hålla banan i reparerbart skick var detta inte att tänka på. Pansartågen hade eldstyrka och personal nog för att skydda de egna trupperna vid flyttande / röjande av eventuella banhinder.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 664
Blev medlem: 01 jan 2003 18:16

Inlägg av Leprazy » 14 nov 2003 12:56

De ryska pansartågen med T-34 torn måste ha varit rätt fruktade...eller?

Nån som vet om ryssarna oxå använde sig av Jätte kanoner typ tyskarnas enorma järnvägs kanoner?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 22 okt 2002 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av L. Josephson » 14 nov 2003 14:36

Leprazy skrev: Nån som vet om ryssarna oxå använde sig av Jätte kanoner typ tyskarnas enorma järnvägs kanoner?
Jo de hade en relativt stor järnvägskanon också, kanonen hette TM-1-180 som hade en kaliber på 180 mm, räckvidden var "~32, 186 km".

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 664
Blev medlem: 01 jan 2003 18:16

Inlägg av Leprazy » 14 nov 2003 15:57

Tack för bild :)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2582
Blev medlem: 09 okt 2002 02:23
Ort: Linköping/Motala

Inlägg av Robert Sköld » 14 nov 2003 17:22

Jo jag antar att de fyllde sitt syfte. Jag tänkte mest att de hade syftet att vara mobilt artilleri, men självklart borde det vara perfekt för att skydda trupptransporter.

Det tyska tåget som bifogades som bild dock, var väl främst ämnat som mobil "kanon"?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 22 okt 2002 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av L. Josephson » 14 nov 2003 17:30

Robert_Kropotkin skrev: Det tyska tåget som bifogades som bild dock, var väl främst ämnat som mobil "kanon"?
Menar du den ryska TM-1-180 ? Ja det den användes precis som tyskarnas "Dora" fast med bättre precision. Svarade bara på Leprazy fråga om ryssarna hade någon stor järnvägskanon också.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2582
Blev medlem: 09 okt 2002 02:23
Ort: Linköping/Motala

Inlägg av Robert Sköld » 14 nov 2003 19:33

givetvis gjorde jag deet, slarvade lite bara.

/Robert Sköld