"Krigarkvinnor" på Discovery ikväll

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

"Krigarkvinnor" på Discovery ikväll

Inlägg av SolitaryMan » 5 november 2003, 12:34

En ny dokumentärserie om berömda kvinnliga krigare genom historien börjar på Discovery ikväll kl. 21.00. Serien presenteras av Lucy Lawless, skådespelerskan bakom "Xena". Första avsnittet handlar om Jeanne d'Arc och sedan följer bl.a. Mulan och Boadicea. Håll ögonen öppna!

/Martin

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 maj 2003, 14:42
Ort: Uppsala

Inlägg av birger_kung » 20 november 2003, 22:10

jag såg nån del av det...om den där apache kvinnan som överlista usas miltiär på 1850 tlaet..de helt enklet gömde sig och prick skött fienden...

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 26 november 2003, 21:56

Såg veckans avsnitt Mulan... yterligare överdrivnigar av Discovery, gatu-"gyklarna" som Mulan var med verkade inte alls "över" fattiga, med tanke på deras kläder och vapen de uppträdde med.

Sedan gillar jag deras påståendet att Mulan skulle varit en magnefik kämpe vid redan 16 års ålder samtidigt som hon får stryk.... hon var säkert inte dålig men man ska inte överdriva.

Ytterligare samma fråga hur kunde hon få folk att följa henne, enkelt hon ärvde sin makt av sin döda make, han var trots allt ledaren före.

Inte undra på att hon blev en legend med tanke på slutet.

Undra vad disney tänkte när de gjorde Mulan? Nu förstår jag min "kinesiska" kompis instälning om filmen..

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 27 november 2003, 08:09

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt gårdagens discoverydokumentär. Mulans verkliga förebild fanns inte hos Wang Cong'er som de påstod i filmen utan hos Hua Mulan som sägs ha levt under Sui-dynastin. T.o.m. Disney är mer historiskt korrekt! Hörde ni vad dom sa på slutet, att Mao skulle ha störtat kejsardömet... :|
Rent skräpprogram i mitt tycke

/DK M

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 27 november 2003, 10:56

Jo tänkte inte ens komentera den löjliga komentaren. Progarmet skulle slutat att Mao lädde bondearmen och därefter krossade han Mulans dröm om ett bättre liv för bönderna genom att ta ifrån dem deras jord och försatliga den.

Är det bara jag eller håller discovery på att bli mer och mer populistiska (fiktiva som herman lindkvist)

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 18 november 2003, 17:35
Ort: Östergötland

Inlägg av Raskolnikov » 27 november 2003, 19:59

Jag har först nyligen fått tillgång till kanalen(1-3 år) så jag vet inte om den blivit sämre,men den är dålig nu iaf! just i det fallet med "krigarkvinnor" så blev jag skeptisk när jag såg att programledaren var nån avdankad B-skådis från en B-serie.B

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 28 november 2003, 00:33

De borde döpa om programet till historiska ledarkvinnor, det skulle ge en mer rätvis bild av programet.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 november 2003, 12:35

Raskolnikov skrev:Jag har först nyligen fått tillgång till kanalen(1-3 år) så jag vet inte om den blivit sämre,men den är dålig nu iaf! just i det fallet med "krigarkvinnor" så blev jag skeptisk när jag såg att programledaren var nån avdankad B-skådis från en B-serie.B
For your information, så är faktiskt programledaren den eminenta Lucy Lawless, som spelar den ännu eminentare Xena - Krigarprinsessan! :wink:

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 maj 2003, 03:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Mustardseed » 28 november 2003, 14:00

Öh, de påstod aldrig att Wang Cong'er var Mulans förebild, utan att hon var en av de 40-talet kinesiska kvinnor som det finns historiska bevis för faktist har existerat, som har lett soldater i strid!
Såg detta avsnittet, avsnittet om apachekvinnan och det om den irländska piraten. Intressanta program, dock tyvärr mycket (amerikanskt) politiskt korrekta.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 november 2003, 15:19

Mustardseed skrev:Öh, de påstod aldrig att Wang Cong'er var Mulans förebild, utan att hon var en av de 40-talet kinesiska kvinnor som det finns historiska bevis för faktist har existerat, som har lett soldater i strid!
Såg detta avsnittet, avsnittet om apachekvinnan och det om den irländska piraten. Intressanta program, dock tyvärr mycket (amerikanskt) politiskt korrekta.
I TV-tidningen stod det "Verklighetens Mulan" och om jag inte minns fel tog dom också upp det i inledningen av programmet. Så när det redan finns en legend kring krigarflickan Hua Mulan, varför gå över ån efter vatten?

/DK M

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 28 november 2003, 16:13

Raskolnikov skrev:Jag har först nyligen fått tillgång till kanalen(1-3 år) så jag vet inte om den blivit sämre,men den är dålig nu iaf! just i det fallet med "krigarkvinnor" så blev jag skeptisk när jag såg att programledaren var nån avdankad B-skådis från en B-serie.B
8O Nu höll jag på att sätta kaffet i halsen. Hädelse! B-skådis?! B-serie?! Nämn en serie som är bättre än Xena!

/Martin

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 28 november 2003, 16:17

SolitaryMan skrev:
Raskolnikov skrev:Jag har först nyligen fått tillgång till kanalen(1-3 år) så jag vet inte om den blivit sämre,men den är dålig nu iaf! just i det fallet med "krigarkvinnor" så blev jag skeptisk när jag såg att programledaren var nån avdankad B-skådis från en B-serie.B
8O Nu höll jag på att sätta kaffet i halsen. Hädelse! B-skådis?! B-serie?! Nämn en serie som är bättre än Xena!

/Martin
kan tänka mig en hel del Band of Brothers, Nord och Syd, Krigets Vindar, krig och ihågkomst.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 28 november 2003, 16:20

Nåja, allvarligt talat. :wink: Som alltid både när det gäller TV och litteratur måste man vara källkritisk. Att presentationen är romantiserad behöver inte betyda att man inte lär sig något nytt. Personligen kände jag varken till Lozen eller Grace O'Malley tidigare, så det sporrar snarare till vidare studier än att man okritiskt sväljer allt som sägs i programmet.






Även om det är svårt att låta bli när det är Lucy Lawless som presenterar det 8)

/Martin

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 november 2003, 17:46

SolitaryMan skrev:
Raskolnikov skrev:Jag har först nyligen fått tillgång till kanalen(1-3 år) så jag vet inte om den blivit sämre,men den är dålig nu iaf! just i det fallet med "krigarkvinnor" så blev jag skeptisk när jag såg att programledaren var nån avdankad B-skådis från en B-serie.B
8O Nu höll jag på att sätta kaffet i halsen. Hädelse! B-skådis?! B-serie?! Nämn en serie som är bättre än Xena!

/Martin
Freaky Finnertys, Simpsons m.fl.

/DK M

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 maj 2003, 03:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Mustardseed » 2 december 2003, 11:56

Djinghis Khan skrev:I TV-tidningen stod det "Verklighetens Mulan" och om jag inte minns fel tog dom också upp det i inledningen av programmet. Så när det redan finns en legend kring krigarflickan Hua Mulan, varför gå över ån efter vatten?
Ja, de nämnde legenden, men de hävdade däremot aldrig att Wang Cong'er var upphovet till den. Jag uttryckte mig visst lite luddigt...

Skriv svar