Blåa saftblandare - kom de ursprungligen från Gestapo?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Blåa saftblandare - kom de ursprungligen från Gestapo?

Inlägg av Pirre » 20 oktober 2003, 21:08

Nyligen fick jag från en bekant höra en historia om att dagens blåa saftblandare (ljussirener) först och ursprungligen kom från Gestapo!

Ungefär så här gick historien:
Att blåa saftblandare används är ganska oförståeligt, då det blåa ljuset egentligen syns mycket sämre än både rött och gult. Men allt har sin orsak.
När jänkarna efter kriget ockuperade Tyskland fann de något speciellt med Gestapos ”utryckningsfordon”. Polis/brandkår/ambulans hade under den här tiden, pga redan nämnda logiska skäl, röda eller gula sirener, såväl som i Nordamerika som i Europa. Det som amerikanarna fann besynnerligt, men likväl intressant och spännande, hos Gestapofordonen var att dessa hade något så ovanligt som blåa sirener. Blåa för att inga andra hade det, blåa för att visa att de verkligen var något annat, blåa för att ingjuta skräck och respekt?
Hursomhelst fann jänkarna dessa annorlunda blåa saftblandare otroligt fascinerande och importerade konceptet hem: blåa sirener hamnade snart bredvid de röda på polisbilarna.

Sverige, som i vanlig ordning sett upp till landet i väster, tolkade det som att USA genom grundliga undersökningar måste ha kommit fram till att blåa sirener var den bästa utrustningen. Inom kort kom även svenska utryckningsfordon att prydas med dessa blåa saftblandare – helt ovetande om att det egentligen var ett Gestapopåfund…
Skröna eller ej? Då jag verkligen inte är insatt i varken sirener eller Gestapos historia har jag själv mycket svårt att bedöma sanningshalten.

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 20 oktober 2003, 21:57

Jag har hört samma historia, men vet inte om den stämmer.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem

Inlägg av Hillstrom » 20 oktober 2003, 22:17

Vad jag vet så syns blått ljus mycket bättre än rött, men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 20 oktober 2003, 22:23

Gestapo lär inte vara inblandat, men jag har läst att tyskarna införde det på utryckningsfordonen vid bombräderna under kriget, eftersom blått ljus från luften knappast syns eller i varje fall syns mycket sämre än rött ljus.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 21 oktober 2003, 12:28

Jag har hört samma historia som Stilleben, så någon sanning borde det ju ligga i det.

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 21 oktober 2003, 18:08

Blått ljus syns betydligt sämre än gult/rött på avstånd eller från hög höjd.

Det beror på att blått ljus sprids i atmosfären.
Bergen blir blå och solnedgångar röda.

Jag aldrig hört att det hade något med Gestapo att göra.
Däremot visste jag att tyska ambulanser och brandbilar hade blått ljus under kriget.

Jag tror knappast ambulanser tillhörde den "Hemliga statspolisen".

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 oktober 2003, 18:48

Att det blivit Gestapo kan helt enkelt vara en sammanblandning mellan den organisationen och det vanliga polisväsendet.

/Marcus

Skriv svar