Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 18 mars 2023, 20:23

Jag tror att det är Goldenfels - Atlantis - den tyska hjälpkryssaren.

Skrev inte Varjag om det?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 18 mars 2023, 22:28

Visst är det Goldenfels! Min inspiration hämtades från Varjags underbara berättelse. Var så god att ta över, Koroshiya!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 23 mars 2023, 22:16

Tack!

Här ser vi en något idyllisk bild från ett land i ett annat land, som en gång var granne med både Ryssland, Frankrike, Japan och Österrike-Ungern.
torg .jpg
Där fanns en bataljon försvarare som ägnade sig åt bråk med andra länders soldater. I en grannstad hade landet 100 soldater som med tiden också kom att strida mot ett annat land, men striden varade bara ett dygn.

De var hopplöst underlägsna sina motståndare.

I vilken stad var det man stred, och vilken stad är det på bilden?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 24 mars 2023, 08:10

Något som kan verka underligt är att efter striden gick en majoritet av de 100 försvararna med på att slåss på motståndarnas sida.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av loop » 24 mars 2023, 11:25

Shanghai

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 24 mars 2023, 18:54

Shanghai är en mycket bra gissning. Det här landet var närvarande där och 1940 hade de ca. 200 soldater på plats, men de här händelserna utspelade sig i två andra städer.

Det kan tilläggas att jag med "bråk" menade att unga män blir fulla och tar till knytnävarna då och då. Av förklarliga skäl var grannsämjan inte alltid den bästa :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 24 mars 2023, 20:41

Jag kan lägga till att när striden bröt ut hade landet åtminstone tre flytetyg i Shanghai, men de borrades i sank, så där small det aldrig. Två av dem tillhörde landets flotta och matroserna fick väl välja mellan att hamna i läger eller att strida för motståndaren.

Här är ett av skeppen.
shanghaibåt.jpg
De två krigsskeppen skulle senare komma att tillhöra två respektive tre andra flottor.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 24 mars 2023, 21:46

Själva striden utspelade sig mestadels runt landets radiostation. Befälet på platsen tyckte det var nesligt att ge upp med en gång. Dessutom ville de förstöra dokument och göra stationen obrukbar.

Under striden slogs tre motståndartanks ut. Försvararna stoppade också en stormning.

De stridande skall åtminstone delvis ha tillhört ett regemente som fanns redan i början av 1700-talet och finns fortfarande idag.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 25 mars 2023, 01:47

Jag kan också visa en bild från en uppställning i staden som bilden på torget är från. De som stred såg nog liknande ut, och det förklarar i mycket varför de flesta av de hundra strax efteråt valde att strida på motståndarnas sida.
uppställning.jpg

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 25 mars 2023, 09:56

Torget finns förresten fortfarande idag, och det ser t.o.m. ut som på den gamla goda tiden.
nytorg.jpg
Men det har bytt namn, och kanske för att folket på plats inte gillar kungligheter. Nu har det namn efter en person som också namngav en plats i grannstaden, som en del skulle säga är en symboliskt viktig plats för hela kriget.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 25 mars 2023, 13:53

Namnet på regementet och personen är gångbart på Skalman.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 25 mars 2023, 15:24

Loop kom med Shanghai...Resten av svaret på din fråga kommer bra fram i den här artikeln!
http://www.chinaww2.com/2019/03/10/muss ... -in-china/

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 25 mars 2023, 16:31

sveahk skrev:
25 mars 2023, 15:24
Loop kom med Shanghai...Resten av svaret på din fråga kommer bra fram i den här artikeln!
http://www.chinaww2.com/2019/03/10/muss ... -in-china/

Hans K
Så är det, och jag hämtade en bild därifrån.

Städerna är Tientsin och Peking. Striden stod i Beijing.

Torget hette Piazza Regina Elena, men nu Marco Polo Square, vad nu Square heter på kinesiska, och regementet heter, San Marco, och fler än en heter Markus här. Den symboliska händelsen i grannstaden är "Marco Polo bridge incident", som kan sägas ha startat andra världskriget. Kineserna har förresten restaurerat delar av området i Tianjin för att locka turister, och det är därför som torget är sig likt.

De 600 försvararna i Tianjin beredde sig också på att strida, men snappade upp från radion att en division japaner var på väg. Japanerna hann hur som helst ändå skjuta ett antal diplomatiska skott med sitt artilleri.

Tianjin hade ett område med åtta koncessioner. De första två skapades 1860, och de avvecklades alla genom kriget. Ö-Us, Rysslands och Tysklands hade förvisso försvunnit redan efter det första världskriget, men det fanns ett antal kvar. De bråkande soldaterna var just italienare mot britter och amerikanare. De viktigaste områdena var britternas, fransmännens och japanernas. Britterna mer eller mindre kontrollerade också det amerikanska området.

Det stora passagerarfartyget hette Conte Verde och deltog under kriget i lejdtrafik, utväxlingar av folk; samma som Gripsholm gjorde.

Tyvärr har jag inte klarat av att hitta några bilder från Beijing eller var denna radiostation kan ha varit, men jag antar att den var i närheten av alla legationer, men vad vet man.

Men med det där förstår man att många av soldaterna fortsatte att slåss med japanerna. De hade ju varit allierade i 20 månader.

San Marcos marinregemente finns ännu idag med bas i Brindisi och med traditioner från 1713, men jag har inte förstått vilka som skapade dem. Det skulle kunna vara Savojen. Namnet kom långt senare. Den som ledde striden i Beijing hette Baldesserre.

Ja, det är allt jag vet.

Din fråga!

Ska lägga till att jag glömde att nämna bådane. De andra två i Shanghai hette Lepanto och Carlotto, och kom att bli japanska krigsfartyg, och senare kinesiska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_minelayer_Lepanto
https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_g ... o_Carlotto

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 26 mars 2023, 10:31

Tack Koroshiya, en bra fråga. Loops Shanghai och de italienska soldaterna banade vägen till svaret!

Nu till nästa...
namngivare.jpg
namngivare.jpg (138.12 KiB) Visad 159 gånger

Just det här etablissemanget, bra frekventerat av tyska officerare, gav upphov till en något obskyr "Operation" under andra världskriget.

Vilken?

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av koroshiya » 26 mars 2023, 23:43

Tror att det är i Paris att döma av reklamen, men har inget förslag mer än Moulin Rouge :D

Jag är dålig på sådana nöjesställen.

Skriv svar