Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av masase » 19 september 2022, 20:40

Chefen och 101 jobbade ihop i Normandie.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 19 september 2022, 22:25

Då är vi i Little Rock, Arkansas, där 101 sätts in för att skydda svarta barn som bussades till vita skolor. Detta var när Eisenhover var president.

Intressant är att, jag tror, borgmästaren hade kallat dit nationalgardet för att förhindra bussningarna. Jag tror emellertid inte att de var där samtidigt med 101. Annars hade situationen kunnat bli intressant.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av masase » 20 september 2022, 14:53

Markus Holst skrev:
19 september 2022, 22:25
Intressant är att, jag tror, borgmästaren hade kallat dit nationalgardet för att förhindra bussningarna. Jag tror emellertid inte att de var där samtidigt med 101. Annars hade situationen kunnat bli intressant.
Det var delstatsguvenören i Arkansa som skickade in Arkansas nationalgarde "to preserve the peace" / "för att stoppa nio färgade skolbarn från att börja studera på den tidigare segregerade skolan". Eisenhower federaliserade nationalgradet och skickade den vita delen av 101 för att bevara freden lite mera konkret.

https://en.wikipedia.org/wiki/Little_Rock_Nine

Kan vara intressant kontext när man diskuterar vad som skulle krävas om man vill ändra det nuvarande svenska skolväsendet.

Markus plockar frågan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 20 september 2022, 16:12

Om jag säger Scapa Flow, vilken svensk restaurang tänker ni på då?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 21 september 2022, 11:17

Man kan väl lite enklare säga att jag tänker på en svensk krögare, inte krigare, som under kriget råkade befinna sig i Scapa Flow.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 22 september 2022, 10:21

Vår blivande krögare tillbringade några ungdomsår i USA men tog 1941 hyra på finska S/S Winha för att komma hem. Båten blev emellertid bordad av brittiskt krigsfartyg norr om Island och togs till Scapa Flow / Kirkwall.

Festligt i sammanhanget är att krögarens första egna restaurang kom att ligga i kvarteret Matrosen.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 23 september 2022, 17:38

Vid besöken i Sverige står för undertecknad alltid en toast Skagen först på programmet! En Toast för krögaren som kreerade den, Tore Wretman!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 23 september 2022, 19:52

Där satt den! Tore Wretman tog en ofrivillig tur via Scapa Flow. Frågan går till Alperna.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 23 september 2022, 20:10

Tack för den!

Den här ubåten är i dag ett tacksamt dykobjekt. Under kriget var den orsaken till ett antal sänkta fartyg, bl.a. nio norska och ett finskt handelsskepp...
dykobjekt.jpg

Vad heter den och var ligger den nu?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 24 september 2022, 09:35

under kriget.jpg
under kriget.jpg (104.79 KiB) Visad 214 gånger
Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 24 september 2022, 19:42

Blir inte klok på den här frågan. Det är ju ingen klassisk typ VII ubåt i alla fall, inte heller typ IX. Och inget annat än en tysk ubåt kan väl ha minst ett så bra record av nio norska och ett finskt fartyg... inte många ubåtar var så framgångsrika och dessutom ett dykmål. Jag tycker mer det liknar den italienska Marcello-klassen än någon tysk - antar att svaret är så uppenbart att jag helt missar det? :D :?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 24 september 2022, 23:34

Amund, jag hoppades att frågan skulle vara lite lurig 8-) !

Lösningshjälp:
Ubåten som vi ser hade en speciell uppgift i kriget, den var utrustad för - just det, minutläggning! Och speciellt för Norges västkust...där också de norska handelsskeppen sänktes...

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 25 september 2022, 14:58

Ja det var inte lätt. :)

Då prövar jag franska Rubis som vilar vid Côte d'azur ?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 25 september 2022, 22:24

Amund skrev:
25 september 2022, 14:58
Ja det var inte lätt. :)

Då prövar jag franska Rubis som vilar vid Côte d'azur ?
Rätt prövat. "The French submarine Rubis (H4, 202, P15) was a Saphir-class minelaying submarine which first served in the French submarine pavilion, then the Free French Naval Forces (FNFL) during the Second World War and back with the French Navy." https://en.wikipedia.org/wiki/French_su ... bis_(1931)

Dess huvuduppgift var alltså att lägga ut minor i farleder där fartyg i tysk tjänst under kriget kunde tänkas komma förbi - som t.ex. den där svensk järnmalm skeppades från Narvik till Tyskland. 22 sänkta skepp blev det till slut, 21 med utlagda minor och ett finskt handelsfartyg med en torped!

Amund tar över!

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 26 september 2022, 17:03

Tackar tackar! Blev en del sökande innan jag hittade rätt. :) De höga sänkningssiffrorna gjorde att det nästan inte kunde handla om annat än en tysk ubåt tänkte jag. De flesta norska fartyg seglade ju i NORTRA för britterna.

Nästa fråga:

Den här ön
En ö.jpg
är landets fjärde största ö, men den största om man räknar bort öar som har fast förbindelse med fastlandet.

Under kriget blir det ett tag lite väl kämpigt ute på ön där ockupationsmakten jagar civila partisaner som gömmer sig i grottor och liknande. Ockupationsmakten har försökt evakuera befolkningen men dessa har kämpat emot, och repressionerna tilltar.
Förödelse.jpg
Förödelse.jpg (69.62 KiB) Visad 186 gånger
Därför hämtas över femhundra människor i en rätt så vågad operation i fientliga vatten med jagare, först till en allierads territorium och sedan till mer trygga hamnar.

Frågan är alltså vilken ö och när dessa jagare gör denna modiga hämtningsoperation..?

Och det blir även en bonusfråga - här ser vi en av jagarna passera Kielkanalen:
Genom  Kielkanalen.jpg

Denna jagare kommer mer än flera decennier senare att toppa världsnyheterna - varför då?

Skriv svar