Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 29 oktober 2018, 23:04

Tackar Stighult, blir alltid så impad av britternas oslagbara förmåga i den där branschen, men du är inte heller så dålig. Jag har faktiskt funderat i samma bana som du, jag tänker på bild ett. Ska vi avslöja hur man lurar självaste google?

Så till frågan, ibland har man tur när historien förvandlar den tvivelaktiga nyttan av ett diskutabelt projekt till höjden av framsynthet i stället. Den unge mannen på nedanstående bild hade en i slutändan väldigt perifer koppling till ett sånt projekt startat ett antal år före kriget. I början hade man tänkt att han skulle ta mera plats pr-mässigt, men av politiska skäl så blev det mera begränsat. Vad tänker jag på för projekt?
traig2.jpg
traig2.jpg (40.06 KiB) Visad 1133 gånger
Stighultmetoden tillämpad, nu vet jag att den funkar.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 30 oktober 2018, 08:42

En flod är också inblandad, men vilken?
flod.jpg
flod.jpg (44.13 KiB) Visad 1113 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 30 oktober 2018, 10:52


stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 30 oktober 2018, 11:17

Exakt, Woody är lika spegelvänd som Eddie Chapman i Stighults fråga, men det lurade inte Femtiotrean. Elen från kraftverken i Columbia kom verkligen i rättan tid. Kriget krävde aluminium och i nordväststaterna fanns plötsligt förutsättningarna för aluminiumproduktion i stor skala. Plutoniumproduktionen i Hanford drog en del el också, men långt ifrån vad som behövdes vid Oak Ridge, där man anrikade uran, det fick gå på kolkraft förmodar jag.
Femtiotrean bygger nästa fråga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 30 oktober 2018, 18:06

fågel.png
???

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 31 oktober 2018, 15:10

Det finns olika bildelement på frimärket, men frågans "huvudperson" står i mitten.

Under kriget:
påspår.png
påspår.png (367.45 KiB) Visad 1026 gånger

Efter kriget:
original.JPG

Det kanske finns en himla massa dammar av sådant historiskt, nationellt och/eller symboliskt värde att de kan tänkas att hamna på ett frimärke i detta land?

Eller var frågan för svår eller för lätt att svaras? Eller hamnade den i skymundan när det samtidigt fanns mer intressanta frågår i andra quizztrådar? Kanske det sist nämnda...

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 31 oktober 2018, 18:03

Tänkte först på Norge, men naturen ser mer mellaneuropeisk ut... Vilket land hade resurser att syssla med sådant under brinnande krig..? Luftlandsättningen på bilden förbryllar... :?

Måste gissa på något - Rumänien 1944?

Har någonstans i bakhuvudet att ryssarna luftlandsatte trupper i slutskedet mot rumänerna.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 31 oktober 2018, 18:44

Varken Norge eller Rumänien.

Det är inte fientliga flygplan man ser på frimärket.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 1 november 2018, 10:44

Den var ju totalt okänd för mig. Trodde först nåt åt det här hållet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Maquis_du ... of_Vercors

Men dom fick ju ingen hjälp från ovan. Men att dammen var huvudpersonen hjälpte, åtminstone om man söker på franska. T.o.m. örnen, som jag hade kopplat till USA, fick sin förklaring.
http://x-resistance.polytechnique.org/aigle.html

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 1 november 2018, 10:59

Hittade svaret bakvägen. Bilden femtiotrean visar har "taggar", ser ut som ett frimärke, och för att gå ytterligare ett steg...ett franskt frimärke. Varför franskt? Sedan 70-80 år tillbaka graveras de franska frimärkena, och i dag är det tillsammans med Sverige och ett par andra länder de enda som har behållit den konstnärliga utformningen.

Och mycket riktigt, i den franska frimärkskatalogen hittar vi 2016 just det frimärket: "Maquis du barrage de l'Aigle"
Maquis-du-barrage-de-l-Aigle.jpg

...som betyder ungefär "Motståndsrörelsens örndamm ". Ligger vid floden Dordogne, på börjad 1942 men färdigbyggd först efter kriget. Medvetet fördröjd efter vad jag förstått...

Hans K

Edit, slagen av stillen :x

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 1 november 2018, 17:56

Arbetet hade egentligen börjat tidigare, men först byggdes vägar, järnvägar, en betongfabrik osv. Det var ett slags bragd att bygga dammen och kraftverket i sådan takt att den tyska krigsindustrin kunde inte anväńda elektricitet under ockupationstiden, men så att bygget blev färdigt strax efter kriget då behovet av elektricitet var akut.

Man lyckades också med att "kamoflera" ett relativt stor antal franska militärlastbilar osv som annars skulle ha tvångutskrivats av tyskarna. Man kunde utnytja dem under byggtiden och sedan som transportmedel när området frigjordes av den militära motståndsenheten som man hade i sekretess formerats av byggarbetarna och beväpnade med "parachutage". Bygget var också en reträttplats för många som var under flykt: förrymda krigsfångar, spanska landsflyktingar, motståndsmän från andra delar av landet osv som sedan blev en del av Bataillon Didier.

"Le message arrive :
"Les cannibales bouffent les esquimaux"
Le grand parachutage est pour le lendemain sur le terrain Serrurier.
On comptabilise 120 containers pour 90 tonnes d'armement : 75 fusils mitrailleurs, 400 fusils, 200 mitraillettes, 9 bazookas et 300 000 cartouches.
Les alliés font un geste qui enthousiasme les participants : en ce jour de 14 juillet, ils larguent quelques parachutes bleus, blancs et rouges..."

"En 1945, le barrage est prêt pour participer à l'effort industriel d'après-guerre sans jamais avoir produit d'électricité pour l'occupant.
Il nous est aujourd'hui difficile d'imaginer ce que furent, pour eux, ces années.
Leur capacité d'adaptation aux rigueurs de cette vie, aux conditions de travail difficiles, leur façon de vivre ensemble, leur entraide furent autant d'éléments qui constituèrent le terreau dans lequel le mouvement de résistance allait pouvoir naître et se développer."


Stillen har frågan!

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 1 november 2018, 19:06

Fascinerande historia, tack för den. Jag ser att jag glömt bort helgen som kommer, jag lär vara i stort sett offline till en bit in i nästa vecka. Så jag föreslår att sveahk tar frågan, han var ju ändå så nära.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 10 november 2018, 17:34

Oj, dags för en fråga...

En snabbis - Ge ett namn till den här fisken.
IMG_8973.jpg

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 10 november 2018, 23:03

Ge ett namn till den här fisken…..
Lite svårt namnge en firre - som en ''mård'' :D Men faktiskt vad det är - en
Marder modertorped.jpg
Marder modertorped.jpg (141.42 KiB) Visad 674 gånger
marder.jpg
marder.jpg (9.97 KiB) Visad 674 gånger
så nära ett självmordsvapen man kan komma :roll:

http://www.uboataces.com/weapon-human-torpedo.shtml

https://argoul.com/2015/08/08/brest-mus ... la-marine/

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 10 november 2018, 23:32

En "Marder" var det ja, utmärkt varjag, som tar nästa fråga!

Firren f.ö. sedd i Brests utmärkta Sjöfartsmuseum - Brest i Bretagne...

Hans K

Skriv svar