Quiz: Forntiden & Antiken
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Quiz: Forntiden & Antiken
Denna quiz-tråd är för frågor som gäller tiden före år 476.
Reglerna är enkla, den som först svarat rätt på en fråga ställer nästa fråga.
Det är tillåtet att använda böcker och dylikt för att komma på svaret.
Reglerna är enkla, den som först svarat rätt på en fråga ställer nästa fråga.
Det är tillåtet att använda böcker och dylikt för att komma på svaret.
Senast redigerad av 1 Marcus, redigerad totalt 28 gånger.
Vilka var de 3 bästa styrelse sätten enligt den antika filosofen Aristoteles. Super bonus om ni även kan nämna de 3 sämsta styrelse sätten d.v.s. de ustpårade versionerna av de 3 bästa.
Senast redigerad av 1 Gatzu, redigerad totalt 29 gånger.
Rätt
Fast Aristoteles kallade den goda demokratin för "politea-medborgarstaten" alltså den utblidade medelklassen styrde. Dålig demokrati kallade han tja... för demokrati
Måste även nämna att med Monarki/Kungadöme så menade Aristoteles att den som var mest vis och skickligast skulle styra landet. Och med Aristokratin så menade han att den grupp som var visast/förnuftigast skulle styra.
Rangordnat:
1: Medborgar staten... urartar till demokrati vilket e den "bästa av de sämsta styrelse skicken"
2: Aristokrati... Urartar till Oligarki
3: Monarki... Urartar till Tyranni
Fast Aristoteles kallade den goda demokratin för "politea-medborgarstaten" alltså den utblidade medelklassen styrde. Dålig demokrati kallade han tja... för demokrati
Måste även nämna att med Monarki/Kungadöme så menade Aristoteles att den som var mest vis och skickligast skulle styra landet. Och med Aristokratin så menade han att den grupp som var visast/förnuftigast skulle styra.
Rangordnat:
1: Medborgar staten... urartar till demokrati vilket e den "bästa av de sämsta styrelse skicken"
2: Aristokrati... Urartar till Oligarki
3: Monarki... Urartar till Tyranni
- Olof Ekström
- Medlem
Pja... Thiudareiks tror jag är (nära) den gotiska formen, Theoderik kallas han väl på svenska. Engelsmännen skriver Theodoric, men det ger fel vibbar för nutida läsare, för det är inte grekiskans Theo (som i Theodore, "älskad av Gud") i prefixet, utan ett germanskt ord för "folket" eller "vi". "-reiks" är ett magnitudsuffix eller vad det kan heta, samma ord som vi idag har i "rik", "rike" (och även i tyskans reich, engelskans rich), och förstås i våra "-rik"-namn och den kortare formen Erik. Samma ord finns i gallernas "-rix"-namn och i det indiska (sanskrit, eller är jag ute och cyklar då?) raja och latinets rex.
På 800-talsnordiska skrevs namnet ung. ThiaurikR, vilket om jag förstått saken blir ungefär Tjodrik. Det är alltså han på Rökstenen.
Får man poäng för det?
(Ett sånt där germanskt namn som jag ibland funderar på att leta efter härledning för är Beowulf - ändelsen är ju rättfram, men vad döljer sig i förledet?)
På 800-talsnordiska skrevs namnet ung. ThiaurikR, vilket om jag förstått saken blir ungefär Tjodrik. Det är alltså han på Rökstenen.
Får man poäng för det?
(Ett sånt där germanskt namn som jag ibland funderar på att leta efter härledning för är Beowulf - ändelsen är ju rättfram, men vad döljer sig i förledet?)
Senast redigerad av 1 Olof Ekström, redigerad totalt 30 gånger.
- Olof Ekström
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem
- Olof Ekström
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem