Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
-
Lynx_39
- Medlem
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
- Ort: Kristianstad
Inlägg
av Lynx_39 » 11 januari 2007, 16:53
Marmon-Herrington (typiskt dig Erik) Mk IV, ombeväpnad med 6pdr av Jordanska Arablegionen kanske?
Vagnen står i Amman, Jordanien vill jag minnas...
-
Öken-Erik
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
- Ort: Malmö
Inlägg
av Öken-Erik » 11 januari 2007, 19:50
Lynx har rätt!
En M-H Mk IV uppbeväpnad av Arablegionen med en 6 pundare och står utanför "Martyrs Memorial" i Amman.
Lynx fråga.
Öken-Erik
-
Lynx_39
- Medlem
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
- Ort: Kristianstad
Inlägg
av Lynx_39 » 11 januari 2007, 22:41
Ok.
Vilken vagn är det som herrarna från en Panzer Division undersöker till vänster, och i vilket land tjänstgjorde vagnen?

-
Öken-Erik
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
- Ort: Malmö
Inlägg
av Öken-Erik » 11 januari 2007, 23:00
Jadu.... inte minst med tanke på frågeställaren så tror jag att det är en Vickers commercial light tank. I detta fall verkar den vara en av dom med det större tornet beväpnad med en 40mm kanon. Detta gör att den bör tillhöra Lettland.
Problemet är dock att vi har tyska soldater bredvid den och inte ryska det föranleder mej att tro att den vid detta tillfälle (eller rättare sagt före fotot tpgs sas) faktiskt tillhörde Sovjetunionen eftersom Lettlands arme upptagits i densamma.
Jag förmodar att vill att jag skall svara Lettland men jag hävdar faktiskt att det korrekta svaret faktiskt är Sovjetunionen.
Öken-Erik
-
Lynx_39
- Medlem
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
- Ort: Kristianstad
Inlägg
av Lynx_39 » 11 januari 2007, 23:26
Hehe..nåå Lettland hade ju både vagnar med ksp och 40mm QF kanon.
Grabbarna tillhör 6. Panzer Division, vi är i Baltikum och det är sommar 1941.
Att det är en ex-Lettisk vagn ser man på camon samt på vagnsnr de hade på nedre frontplåten.
Det finns bilder på tyskar i ex-Litauiska Vickers också, mitt inne i Riga bl.a.
Om det var Lettisk eller Ryska besättningar är oklart, men dem var under Rysk kontroll iaf så visst är det din poäng Erik! Din tur.
-
Öken-Erik
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
- Ort: Malmö
Inlägg
av Öken-Erik » 12 januari 2007, 12:06
OK!
Vad är då detta för en liten godbit?
Öken-Erik
-
Bilagor
-

- Bild 156.jpg (54.74 KiB) Visad 498 gånger
-
Lynx_39
- Medlem
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
- Ort: Kristianstad
Inlägg
av Lynx_39 » 12 januari 2007, 12:49
Kan det vara en rysk Izhorskiy?
-
Öken-Erik
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
- Ort: Malmö
Inlägg
av Öken-Erik » 12 januari 2007, 12:55
Nä....men på rätt väg, på rätt väg.....
Öken-Erik
-
Öken-Erik
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
- Ort: Malmö
Inlägg
av Öken-Erik » 13 januari 2007, 21:59
OK!
Tydligen för svår.
Det är en rysk "Russo Balt" pansarbil.
Jag lämnar frågan fri.
Öken-Erik
-
Hans
- Fältmarskalk
- Inlägg: 33803
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 15 januari 2007, 11:07
Då tar vi en ovanlig burk - vilken?
MVH
Hans
-
Bilagor
-

- konservburk.jpeg (6.33 KiB) Visad 407 gånger
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 15 januari 2007, 11:46
Vars hittar Ni allt????

-
varjag
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
- Ort: Australien
Inlägg
av varjag » 15 januari 2007, 11:53
MD650 skrev:Vars hittar Ni allt????

Enspårigt?....menar järnvägshjulet framtill

-
Hans
- Fältmarskalk
- Inlägg: 33803
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 15 januari 2007, 12:06
Jag tror den byggdes på denna typ av chassie.
MVH
Hans
-
Bilagor
-

- tractor_1919.jpeg (20.82 KiB) Visad 393 gånger
-
Hans
- Fältmarskalk
- Inlägg: 33803
- Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 16 januari 2007, 20:36
Sorry för den dåliga uppföljningen, bevisligen för udda - Clayton armored tractor.
Då tar vi en självrättande* enkel i stället, vem har tagit sitt skönhetsbad?
MVH
Hans
*Den som svarar frågar direkt en ny fråga.
-
Bilagor
-

- susanna.jpeg (30.84 KiB) Visad 358 gånger
-
hoffe_salem
- Medlem
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
- Ort: sthlm
Inlägg
av hoffe_salem » 16 januari 2007, 20:50
Strv 103 .... lägger upp en fråga alldes strax..
