Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 13 september 2006, 14:33
Gutekrigaren skrev:The Ghost skrev:kanske för att jag vill att det ska finnas en pyramid i bosnien

Jag skulle väldigt gärna vilja att det fanns en vänligt sinnad befolkning på månen som visste hur vi skulle lösa jordens problem, och det vore roligt med en romersk amfiteater i Majorna här i Göteborg. Men nu finns inte dessa saker hur gärna jag än vill. Och hur jag en försöker så blir inte någonting jag kan visa upp bevis för deras existens. Tyvärr.
Mvh Petter
Jag läste nånstans att man registrera det som man själv vill det, tycker att definitionen
perceptuell varseblivning låter bekant, men vågar inte riktigt använda det där ordet. Tänkte på detta när jag läste ett tidigare inlägg av Gutekrigaren.
Hans invändningar bygger ju till största delen på det du har skrivit själv. Då kan du ju åtminstone motivera varför du tolkar den informationen annorlunda än de flesta andra. Till exempel kan du ju svara på varför Osmanagic stöder sig på forskare med påhittade titlar och forskare som inte forskar på det de uttalar sig om? Tycker du att det ökar projektets trovärdighet?
Börjar nästan att tro att dom (Osmanovic m fl) lider lite grann av
kollektiv varseblivning, att det vill att det skall vara en pyramid när det inte är det. Jag tillhör nog skeptikerna nu, börjar nästan att tro att det lider av någonting där nere nu. Tror nästan att jag skall skicka en ny email till arkeologiska institutionen.
Stefan
-
-vils-
- Medlem
Oavsett sant eller falskt, jag tycker det är oerhört förvånande att inte en jätteinsats görs så de kan gräva ut de såkallade gångarna samt ner på djupet. De måste ju hitta kvarlämningar av människor, verktyg etc ganska så snart OM det rör sig av ett byggnadsverk.
Detta duttande med små tillsynes meningslösa utgrävningar än på ena berget, än på det andra, får en att undra om de överhuvudtaget har någon fungerande ledning med direktiv över hur utgrävningarna skall genomföras? Jag är ingen arkeolog (tyvärr!!) men jag får intrycket att det är semesterfirare som slumpmässigt gräver lite här o där som ren fritidsyssla..
Hur skulle enligt skeptikerna här utgrävningen göras?
DIG!
-
Giancarlo
- Medlem
Vem är det som pumpar in pengar i tramset?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 15 september 2006, 23:46
-vils- skrev:Oavsett sant eller falskt, jag tycker det är oerhört förvånande att inte en jätteinsats görs så de kan gräva ut de såkallade gångarna samt ner på djupet. De måste ju hitta kvarlämningar av människor, verktyg etc ganska så snart OM det rör sig av ett byggnadsverk.
Detta duttande med små tillsynes meningslösa utgrävningar än på ena berget, än på det andra, får en att undra om de överhuvudtaget har någon fungerande ledning med direktiv över hur utgrävningarna skall genomföras? Jag är ingen arkeolog (tyvärr!!) men jag får intrycket att det är semesterfirare som slumpmässigt gräver lite här o där som ren fritidsyssla..
DIG!
När du skrev
DIG
Jag reagerar faktiskt på det utan att vi betraktas som bråkstake

............Men det tänker jag lämna vidare och du får nog veta vem jag tog kontakt med.
Stefan
-
Dezert
- Medlem
För oss som är för lata för att tröska igenom 66 sidor bosniska pyramider, kan någon summera hur långt man har kommit till dags dato? Och, såklart, vad för slags belägg för/emot att det är en (4 st, enligt en bekant som varit där) pyramid finns det?
Efter att tagit upp ämnet med flertalet bosnier verkar det vara lika klart som kajmak att pyramiderna finns, även om jag ställer mig mer än skeptisk till det

-
MD650
- Redaktör emeritus
På pyramidfronten intet nytt.........

-
OldCode
- Medlem
Hej.
Dezert: för att göra en kort sammanfattning.
Det finns INGA belägg som påvisar pyramider i Bosnien. Allt utgrävningsteamet och andra "troende" har visat fram har av oberoende experter visats vara fullkomligt naturliga geologiska formationer.
Vad de troende basunerat ut på många forum runt om i världen, tillika i världspress har inte varit annat än desinformation och fria fantasier utan någon som helst uppbackning.
Man har också slängt sig med "lånade fjädrar" på många sätt, samt helt eller delvis förfalskade resultat. Dessutom har en skimmer av nationell romantik lagt en ganska speciell prägel på hela cirkusen.
Man har heller inte följt vetenskaplig metodik och standard i projektet, vilket är förödande.
Bevisbördan ligger hos de som kommer med påståendet, och summan av bevisen är hittils = 0.
Där befann sig cirkusen redan för 1 år sedan, och inget har framkommit som stöder de vilda påståenden man slängt omkring sig.
MVH
OldCode - geolog och skeptiker, men är snabb att se mig överbevisad om hållbara bevis finns.
-
sabo
- Medlem
Dezert skrev:Efter att tagit upp ämnet med flertalet bosnier verkar det vara lika klart som kajmak att pyramiderna finns, även om jag ställer mig mer än skeptisk till det

Skepticismen är stor bland många bosnier också, vill jag bara påpeka. Många tidningar väljer att se cirkusen från den humoristiska sidan och flera vetenskapsmän har protesterat mot utgrävningarna vid åtskilliga tillfällen. Att gemene man tilltalas av tanken på att ha något storslaget och potentiellt inkomstinbringande på bakgården är en annan femma, som tyvärr understöds av att många (i synnerhet lokala) affärsmän och politiker söker sig till pyramiderna - de förra med geschäft i tankarna, de senare av ren populism.
-
Boreas
- Medlem
-
Kontakt:
Skeptisism i säg själv är fortfarande - tyvär - lönlöst. Precis som alla andra förutfattade meningar bidrar man finga med klargörande innsikt eller information. Enbart analyser - av bilder, vinklar, konstruksjoner och material kan ge oss möjlighet att förstå det här - just som alla andra, nya fynd. Altså:
1. Har "Circus Osmagic" gjort en fynd eller ei?
2. I så fall, av vad?
3. Hur/När tänker ansvariga (arkeologer. etc) besvara fråga 1 och 2?
I mellantid får vi amatører uttrycka oss om dom bilder vi redan fått se - av ytor, veggar vinklar, golv, brunnar och kanaler. Objektivt och derför utan dom uppfatningar vi tidligare trott oss förstå - om norra Balkans forntid.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Två inlägg som bröt mot forumets regler har tagits bort. Det första för att inte vara författat på svenska, norska eller danska, det andra för att endast innehålla en länk.
Mvh Petter
-
Boreas
- Medlem
-
Kontakt:
Vääääldigen som den mannen rakar rent. Men her blev det ju en rentav nån form av acetonisk stänk - specielt eftersom båda objekt för moderators kirurgi enbart strider mot Guterkrigarens eget syn på temat, och överhuvudtaget inget annat. Vad övrigt - utöver vätenskapsnytheter på engelska - får man EJ meddela på detta forum?
Vad hände så när den Egyptiska professors äntligen dök upp och efter 14 dagars undersökning av Osmangics fynd och analyser - til sist meddelar sina konklusjoner? Var hans förklarade åsikter möjligen irellevant - eller var det hans resultat och konklusjoner som visade sig "oförenlig" med moderators åsikter?
"Regler..."

-
Boreas
- Medlem
-
Kontakt:
Det här er en länk til en avsevärd billedgalleria - der ALLA bilder hör til temat för det her ämnet, innon detta forum på denna sajt.
http://www.bosniskpyramid.se/
Detta professorala uttalande är definitivt interresant;
http://piramide.jahu.net/piramide.php/p ... he-experts
Den som vågar tänka tanken av att avskära ovriga medlemmar glädjen av att blädra i materialet bör hållå stenkoll på sina egna fingrar - för all fattbar framtid.
Senast redigerad av 2
Boreas, redigerad totalt 17 gång.
-
Martin Lundvall
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Lundvall » 17 oktober 2006, 22:55
Sluta insuniera att vi är rädda för sanningen. Gutekrigaren har tydligt klargjort varför inläggen togs bort, det första inlägget var på engelska och den andra innehöll endast en länk men ingen anvisning om varför man skulle besöka den.
Om du har några mer problem med reglerna så föreslår jag att du tittar här
viewtopic.php?t=2
/Martin
-
Boreas
- Medlem
-
Kontakt:
Så får man sluta bäte sig obstruktivt. Åtminstone borde man påse att det angällande material behålls och meddelas. Såvidt jag vet har man ett överordnande motto för den her sajten som lyder så her; "Information not shared is lost!". Bemerk i hvilket språk sajtens ideal-motiv forklaras. (Altså blir dagens quiz; I hvilken balk, stadge, artikkel och led står denna regel?!)
För framtiden får vi vel insistera på att sajtens egen, gyllene regel åtminstone översättas til riktig svenska. För att unngå dölja min positiva anda har jag derför bemödat mig med att göra ett förslag til en utbettring av detta regelbrott. Derför får man altså be att d' herrar Moderators kan seriöst betänka ett förslag jag har gjort alledeles själv, i den åsikt ätt forhopningsvis kunna bidra til detta forums fortsatta etiska hälsa och substansiella utväckling - vid a beakta följande:
"Informasjon som INTE meddelas förloras!"
-
Martin Lundvall
- Medlem
-
Kontakt:
av Martin Lundvall » 17 oktober 2006, 23:50
Diskutera den påstådda pyrmaiden istället för att göra egna tolkningar om forumets regler. Jag tar det en gång till:
1.) Diskussionernas förs på svenska, norska eller danska - inlägg författade på engelska bryter därför mot reglerna. Det är däremot inte förbjudit att diskutera vad personer har sagt men då ska det ske på något av de tre språken.
2.) En länk tillför inte mycket (såvida det inte explicit efterfrågas), hade vi varit rädda för hemsidan så hade jag väl inte låtit den stå kvar i ditt inlägg?
Återgå nu till den påstådda pyramiden, har du mer tolkningar på rgeler så föreslår jag att du tar upp de med någon av oss i redaktionen och inte genom att förstöra sakfrågorna. Nästa inlägg som behandlar om tolkningar av regler, våra syften med modereringar kort sagt allt som inte rör utgrävningarna i Bosnien kommer taas bort, även hur välgrundad kritiken än är.
/Martin