Eller är det rentav 8x63?
Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Är det inte .30-06 då?
Senast redigerad av 1 millgard, redigerad totalt 15 gånger.
Nope, inget amerikansk junk
Även om sådana finns i min hylla de med.
Skulle kunna tänka mig att ha en K98 kammrad för en sån patron som älgpang.
Du tog det där, 8mm Bofors är en mer korrekt benämning.
Svensk stål vettu
http://www.8x63swedish.pridham.ca/history.html
Skulle kunna tänka mig att ha en K98 kammrad för en sån patron som älgpang.
Du tog det där, 8mm Bofors är en mer korrekt benämning.
Svensk stål vettu
http://www.8x63swedish.pridham.ca/history.html
Senast redigerad av 1 diravi, redigerad totalt 15 gånger.
8x63 är så svensk den kan bli.
En sån skulle man ha, laminatstock, prima stål, svensk patron. Lagom för älgen 
m40

m40

Vem är detta? Och gärna smek(ök-)namnet också. Samt givetvis vilket vapen.
- Bilagor
-
- quizvk2.jpg (32.74 KiB) Visad 771 gånger
Senast redigerad av 2 millgard, redigerad totalt 15 gång.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Är inte 8x63 en Madsen-kaliber från Danmark ursprungligen? Anammad 1932 för flygvapnet, som (rätteligen) ansåg 6,5x55 för lätt för flygplansvapen.millgard skrev:8x63 är så svensk den kan bli.
von Adler skrev:Är inte 8x63 en Madsen-kaliber från Danmark ursprungligen? Anammad 1932 för flygvapnet, som (rätteligen) ansåg 6,5x55 för lätt för flygplansvapen.millgard skrev:8x63 är så svensk den kan bli.
Enligt de uppgifter jag har så togs kalibern fram 1932 av KATF för just kulsprutor till de ändamål där 6,5x55 var för klen. Försedd med stålkula var den även ansedd som "lätt pansarbrytande"...
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Så den var genomsvensk. Man lär så länge man lever!
Simo Häyhä är det ju.
Eller "Belaja Smert", den vita döden, som ryssen kallade honom. Drygt 200 "confirmed kills" med gevär, de flesta med vapnet på bilden, en Mosin-Nagant M28. Enligt obekräftade uppgifter sköt han drygt 500 fiender med gevär, och ytterligare drygt hundra med k-pist och kulspruta, allt under ca 100 dagar vid fronten under vinterkriget, innan han sårades svårt.
/G:son
Nog är det han alltid! Snyggt, G:son. (Vad kunde man förstås vänta av en finlandssvensk?)
Din fråga!
Din fråga!
Tack millgard. Visst ser han lite kuslig ut i sin kamouflagedräkt. Häyhä provade vapen med kikarsikten också, men han gillade dem aldrig, utan föredrog sitt eget skyddskårsgevär. Åtminstone delvis för att han upplevde att kikarsikten tvingar skytten att höja på huvudet på ett ohälsosamt sätt.
Nästa fråga, vem, var och när?
Nästa fråga, vem, var och när?
- Bilagor
-
- fs.jpg (39.55 KiB) Visad 715 gånger
Borgmästaren i Leipzig, Alfred Freyberg med fru och dotter - som 'bitit cyankalieampullen' i april 1945, Varjag
Ett foto så välkomponerat och välexponerat att man nästan frestas tro att bilden är arrangerad.
Pressbild. Togs många i olika vinklar - på några hade man flyttat liken en smula för bättre effekt tror jag. En del bildtexter hävdar att damerna var hans sekreterare, vilket är fel då självmordspakten fick en viss uppmärksamhet. Varjagmillgard skrev:Ett foto så välkomponerat och välexponerat att man nästan frestas tro att bilden är arrangerad.
Men fotografen hade också öga för stil och finess, om man kan säga så i sammanhanget. Bilden togs nämligen av amerikanskan Lee Miller, modell, modefotograf och krigskorrespondent för Vogue Magazine. Huruvida just den här bilden publicerades i den tidningen vet jag inte. Frågan till varjag.varjag skrev:Pressbild. Togs många i olika vinklar - på några hade man flyttat liken en smula för bättre effekt tror jag. En del bildtexter hävdar att damerna var hans sekreterare, vilket är fel då självmordspakten fick en viss uppmärksamhet. Varjagmillgard skrev:Ett foto så välkomponerat och välexponerat att man nästan frestas tro att bilden är arrangerad.