K-pist M45 dålig?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Re: K-pist M45 dålig?

Inlägg av Ori » 3 augusti 2011, 10:08

Dalmas skrev:Om jag inte minns fel så passade de äldre k-pistarnas trummagasin i a- modellens magasinsbrunn?
Enligt sidan på gotavapen.se (länkad på första sidan i denna tråd) så var det magasinet till M/37-39 som kunde användas om man tog bort magasin-brunnen/styrningen (i senare modeller av M/45 gick detta inte). Detta var ett rakt magasin som rymde 50 patroner, men det var krångligt att ladda och kunde tydligen lätt ge eldavbrott.
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 3 augusti 2011, 10:26

Stämmer. men iom att trummagasinen från Soumin passade på m37- 39 så borde de passa även på m45a?

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 3 augusti 2011, 11:03

Jag undrar hur ett rakt magasin kan vara mer i vägen än ett trummagasin? En trumma sticker ut från vapnet på sidorna så det blir varken bekvämt att ha det på ryggen eller på magen. Oavsett vad man ser på krigsfilmer så vilar vapnet mot kroppen mer än 99% av tiden när man är i fält.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 3 augusti 2011, 13:22

Tittade på länken till youtube och kom att minnas hur kul det var att skjuta :D

Under lumpen hade jag eldavbrott en gång. Tyvärr kommer jag inte ihåg huruvida det var med k-pisten eller akn. Vad som hände är nog något som drabbat många här i Norden.

Det var en övning under vintern - vapnet var i tältet ett tag och när vi kom ut igen så frös vattnet som hade bildats och jag kunde inte få iväg ett skott. Jag tänker mig att det kan vara likadant med många olika vapen.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 augusti 2011, 14:02

Dalmas skrev:Stämmer. men iom att trummagasinen från Soumin passade på m37- 39 så borde de passa även på m45a?
Helt rätt. Trummagasin kunde användas till kpist m/45. Magasin m/45 kan inte användas till kpist m/37-39.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 4 augusti 2011, 12:25

Stellan Bojerud skrev:
Dalmas skrev:Stämmer. men iom att trummagasinen från Soumin passade på m37- 39 så borde de passa även på m45a?
Helt rätt. Trummagasin kunde användas till kpist m/45. Magasin m/45 kan inte användas till kpist m/37-39.
Bara för nyfikenhets skull, om jag läser sidan enligt mitt inlägg ovan rätt så fanns inte trummagasinet i Sverige, stämmer det?

Kanske lite intressant så började Finland använda magasin m/45 i mitten på 50-talet till sina Soumi (efter en liten modifiering) enligt Suomi M/31.
--
Jörgen

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 augusti 2011, 12:46

Oavsett vad man ser på krigsfilmer så vilar vapnet mot kroppen mer än 99% av tiden när man är i fält.

Man ränner väl inte omkring i terrängen med en skarpladdad k-pist med isatt magasin på ryggen.....????
Jo - jag ser att massvis med brunhyade på TV - gör det. Men antagligen finns ordet ''säkerhetsföreskrifter'' inte på deras aviga skriftspråk.... :roll:
I en situ när man skall avända bössan med magasinet isatt - håller man den i händerna!

Varjag

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 4 augusti 2011, 21:46

Faktiskt inte. Kpist var efter 60 talet ett vapen för de som inte var "gevärsskyttar" tex pjäsmanskap, mekaniker, signalister, chefer, stabspersonal mfl. Många tillfällen behövde man använda båda händerna till annat än att hålla i vapnet. Man kunde ibland lägga ifrån sig vapnet i en eldställning vid arbetsplatsen, men ofta hängde den på ryggen eller på magen. Jag har genomfört flera skarpskjutningsveckor då man alltid hade laddat vapen, även ovanför huvudet när man sov. Det är viktigt att vänja sig vid hur man ska hanskas med laddade vapen redan i den fredstida träningen. Nu kanske säkerhetsbestämelserna har mjuknat i samma takt som invasionshotet har minskat. Några incidenter där manöverhandtaget förts från säkrat till osäkrat när soldater förde vapnet från ryggen gjorde det förbjudet att ha vapnet laddat på ryggen någon gång på 90 talet. Men att ha det hängande i remmen över bröstet var både mer praktiskt och säkrare.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 5 augusti 2011, 08:32

När jag gjorde vpl 88-89 fick vi inte ha laddad k-pist, skarpa eller lösplugg, på ryggen. Vårt befäl förevisade noggrant varför.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 5 augusti 2011, 10:53

Under min värnplikt 89-90 så var kpisten alltid laddad med lösplugg under övningarna och bars på rygg när situationen så krävde, vilket var ganska ofta då man som tidigare nämnts behövde ha händerna fria för att bära,arbeta i den roll man hade.

De få gånger man hade skarpladdat vapen utanför skjutbana så bars den på bröstet/sidan på vaktpass.

Var aldrig med om någon vådaavfyrning men man var medveten om att man kunde haka i och att ta sig förbi kamouflagenät vid tält och bilar var ibland svårt då man fastnade ganska lätt med vapnet på ryggen, så då vred man ofta ner det mot bröstet.

Upplevde kpisten som enkel och robust som fungerade bra med de taktiska begränsingar den hade. De få gånger det sket sig på min pluton var det materialfel på ammunition, magasin eller att den utfällbara kolven blev skadad.

Var dock en viss svårighet att med tre skott lyckas passera vaktprovet då man inbland kunde bränna av två skott när man blev lite ivrig och var för tung på avtryckaren :)

Skriv svar