Stalin & Hitler

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 oktober 2002, 19:48

Jag tror att du bara missförstått. Det är förmodligen inte medlemsregistret man utgår från utan befolkningsgrupperna. Således behöver det inte bli 100%. Exempel: Av Tysklands alla tjänstemän var 50 promille medlemmar i NSDAP.
Aha. Då säger ju siffrorna i princip ingenting eftersom vi inte vet hur många procent av befolkningen som tillhörde respektive klass.

/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 oktober 2002, 20:02

Johan Elisson skrev:
Jag tror att du bara missförstått. Det är förmodligen inte medlemsregistret man utgår från utan befolkningsgrupperna. Således behöver det inte bli 100%. Exempel: Av Tysklands alla tjänstemän var 50 promille medlemmar i NSDAP.
Aha. Då säger ju siffrorna i princip ingenting eftersom vi inte vet hur många procent av befolkningen som tillhörde respektive klass.

/Johan
nja ,man kan ju se hur stor del av vardera klass som valde att vbli medlemmar i partiet. Vilket kan vara intressant, tycker jag.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 oktober 2002, 20:05

Jag menade snarare att man inte får ut någon som helst fakta om hur många av de som röstade på NSDAP som var arbetare, vilket jag antar var meningen att visa med siffrorna.

/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 10 oktober 2002, 20:21

Johan Elisson skrev:Jag menade snarare att man inte får ut någon som helst fakta om hur många av de som röstade på NSDAP som var arbetare, vilket jag antar var meningen att visa med siffrorna.

/Johan
aha, ok

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 11 oktober 2002, 00:44

Johan Elisson skrev:Jag menade snarare att man inte får ut någon som helst fakta om hur många av de som röstade på NSDAP som var arbetare, vilket jag antar var meningen att visa med siffrorna.

/Johan
För det första behandlar inte diagrammet väljare utan partimedlemmar. För det andra var syftet med diagrammet att visa representationen ur de olika tyska samhällsgrupperna i NSDAP innan machtubernahme (30 Januari 1933). Det var därför jag skrev så här:
Syftet med diagrammet är att visa representationen ur de olika tyska samhällsgrupperna i NSDAP innan machtubernahme (30 Januari 1933).
Väljarmässigt vet man att arbetarpartierna, kommunisterna och Zentrum (Centrum) behöll sina respektive röstandelar under NSDAP:s uppsvingsår medan t.ex. de tysknationella förlorade en stor del av sin väljarkår. Därmed vet man ungefär varifrån de nytillkomna nazistsympatisörerna härstammade ideologiskt.


mvh ingmar

Användarvisningsbild
cloud
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 oktober 2002, 14:29
Ort: Skåne

Re: Stalin & Hitler

Inlägg av cloud » 17 oktober 2002, 15:58

Enligt det jag vet, tycker jag ryssarna var värre på att ta hand om sina soldater...

Om de typ backade ett steg i en strid, blev de skjutna av sina befäl för "desertion"

Användarvisningsbild
Jesusmoma
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 3 april 2002, 20:36
Ort: Helsingborg, wow, där kommer Bob Hund
Kontakt:

Inlägg av Jesusmoma » 24 oktober 2002, 12:02

Varför Sovjet sågs som de goda här är för att de vann (tur)! De Fick skriva historien.

David_A
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 oktober 2002, 14:30
Ort: skogen

Inlägg av David_A » 24 oktober 2002, 13:29

Att Nazism är socialism märks ju redan på namnet men även om man läser Mein kampf. Att få nazism till en högerideologi är vänsterns överlägset största propagandaseger. Hade Nazismen setts som en vänsterideologi hade kommunism och socialism i stort varit förpassade dit de hör hemma - historiens skräphög- redan vid andra världskrigets slut.

Mycket läsvärt om ämnet - http://www.marknadskraften.com/artiklar/kom_naz.shtml

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 oktober 2002, 14:24

David_A skrev:Att Nazism är socialism märks ju redan på namnet
Att DDR var en Demokrati märks redan på namnet! Eller....??? :?

David_A
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 oktober 2002, 14:30
Ort: skogen

Inlägg av David_A » 24 oktober 2002, 15:44

Anno skrev:
David_A skrev:Att Nazism är socialism märks ju redan på namnet
Att DDR var en Demokrati märks redan på namnet! Eller....??? :?
Hehe, det kanske inte var världens mest genomtänkta formulering :oops:

Ungefär som Saddams nyligen genomförda demokratiska folkomröstning.

Även om namnet inte stämmer speciellt bra med verkligheten i samtliga fall så gör det iaf det när det gäller Nationalsocialism.

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 24 oktober 2002, 18:19

David_A skrev:Att Nazism är socialism märks ju redan på namnet men även om man läser Mein kampf. Att få nazism till en högerideologi är vänsterns överlägset största propagandaseger. Hade Nazismen setts som en vänsterideologi hade kommunism och socialism i stort varit förpassade dit de hör hemma - historiens skräphög- redan vid andra världskrigets slut.
Men snälla nån.. Man kan knappast härleda ett partis ideologi ur dess partinamn. Jag föreslår att du studerar nutidshistoria och idélära lite närmare och sedan berättar för oss vad som fick dig att tro att nazismen var socialistisk. Själv orkar jag inte dra igenom NSDAP:s story en gång till utan du får läsa tidigare diskussioner om det. Dock får gärna peka på vad i Mein Kampf du tycker gjorde nazismen socialistisk. Är det kanske det här citatet:

"Det stora problemet med socialismen, är att den inte låter arbetare och bönder verkligen komma till makten. Istället är det en liten judisk klick som tar sig fram. De kliver på folket för att själv komma upp sig. Och så fort det blir problem, så flyr de och lämnar folket i sticket."

Jag har studerat nazismen ganska ingående och skulle aldrig få för mig att kalla den för socialistisk (eller marknadsliberal, eller rent konservativ). Att den skulle varit socialistisk faller redan på första punkten:

- Produktionsmedlen kontrollerades inte av arbetarna

Istället ägdes produktionsmedlen i Nazityskland privat av affärsmän. Den nazistiska stadgan för arbetskraft gav dessutom arbetsgivaren full makt över arbetarna. Stadgan sade:

"The leader of the enterprise makes the decisions for the employees and laborers in all matters concerning the enterprise."

Att nazisterna kontrollerade ekonomin (Schachts krigsekonomi) och därmed förde en slags kapitalistisk planekonomi - har inget med socialism att göra (Och det är heller ingen som påstår att Hitler förespråkade ekonomisk liberalism..)

Om man inte vill analysera nazismen i sin helhet kan man göra det ganska lätt för sig genom att analysera dess förhållande till principer som traditionellt associeras med högern:

- Individualism före kollektivism
- Eugenik före fri fortplantning
- Konkurrens före kooperativism
- Militarism före pacifism
- Kapitalism före marxism
- Realpolitik före idealism
- Nationalism före internationalism


mvh ingmar

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 oktober 2002, 19:14

Nu är jag kanske inte lika beläst, men jag såg en Intervju med Ingemar Somberg och han hävdade att Nazismen var en socialistisk ideologi.
Under Hitler så fick ju faktiskt arbetarna bättre löner, och möjlighet för familjen att åka på "sommarläger". Ekonomin var ju till stor del kontrollererad av staten, men privat konkurrens tolererades.
Arbeitsdienst måste ju ses som ett försök att sätta alla i arbete. Motorvägarna var ju inte bara för militären utan likaså ett sätt att sätta folk i arbete. Folkvagnen och Telefunken fanns ju för att alla skulle ha råd att skaffa bil och radio.
Kapitalismen förkastastades väl, men tanke på den "internationella judendomen" och deras "svindleri".
Jag kan ha fel, men jag tycker att Nazismen under 30-40 talet rimmar väldigt illa med exempelvis "våra" moderater och definitivt inte till höger om dem.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 24 oktober 2002, 19:22

Intressant inlägg Ingmar, jag instämmer.

/daniel

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 oktober 2002, 20:02

Jag har svårt att sätta nazismen någonstans, men dock inte åt socialism, även om det finns inslag av detta!

Hur hade det gått med 4 år:s planerna när Tyskland erövrat Ryssland(och där med fått enorma resurser), då hade man inte behövt dom? 8O

Att folk fick arbete kan jag hålla med om, men jag ska ha läst någonstans att lönerna var inte högre utan lägre, än under det glada 20-talet!
Dessutom gjorde man det svårare för arbetarna att byta jobb, för att det inte skulle bli löne krig mellan arbetsgivarna. Som då skulle göra att produkterna skulle bli dyrare(särskilt militära produkter)
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 oktober 2002, 21:06

Ingmar skrev:Att nazisterna kontrollerade ekonomin (Schachts krigsekonomi) och därmed förde en slags kapitalistisk planekonomi - har inget med socialism att göra (Och det är heller ingen som påstår att Hitler förespråkade ekonomisk liberalism..)
Nu vet jag inte om jag kan riktigt hålla med dig, även om Schacht's politik delvis var insipirerad av Keynes idéer om ekonomin så dröjde det trots allt ända till 1943 innan man de facto fick en krigsekonomi värd namnet.
Till skillnad mot Storbritannien som redna 1939 införde stränga planekonomiska reformer så dröjde alltså detta i princip ända fram till dess 1943, något bl.a. Albert Speer flera gånger "beklagade" sig över.

Däremot så återfinns det klara "socialistiska" uttalanden i Mein Kampf, och även ett par anti-kapitialistiska uttalanden i NSDAP:s valslogans. Dock ska man väl komma ihåg att få av dessa vallöften infriades utan mer riktade in sig på det hot som fanns mot en av NSDAP:s största väljarkårer nämligen småföretagarna och delvis bönderna.
Om man inte vill analysera nazismen i sin helhet kan man göra det ganska lätt för sig genom att analysera dess förhållande till principer som traditionellt associeras med högern:
Snarare skulle jag vilja säga konservativa åsikter än höger åsikter då termen "högern" är gansa flytande iom att den innehåller allt från liberaler till ultrakonservativa.

Som jag skrivit förut så är nazismen ett oöverskådligt gytter av idéer från alla möjliga håll och kanter och egentligen omöjligt att placera i något fack - förutom möjligen i sitt egna lilla fack.

Skriv svar