Nästa självständiga stat?

Skriv svar
Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 10 februari 2006, 22:46

Ferocius skrev: Jp, den infon lyckades jag själv, tillslut hitta. Men Bangladesh-delen? Jag är ganska säker på att jag har hört det, men är det sant, och var någonstans kan jag rimligen ha hört det?

Detta är ett mysterium, en olöslig gåta...
Min teori är väl att det är något diplomatiskt utbyte. Nordcypern blev ju "oavhängigt" (från Cypern) i början av sjuttiotalet (1974). Precis som Bangadesh blev självständigt från Pakistan under samma tidsperiod (1971). Nya stater som inte är riktigt erkännda bland internationella stater, brukar hålla ihop och erkänna varandra. Detta mest för att de förstår varandras situation och ju mer de erkänns av andra stater, desto större chans är att de blir erkännda av hela världsamfundet.
(T.ex så erkännde Taiwan och Republiken Makedonien varandra när Makedonien var en ny stat och Taiwan gick över till demokrati (och längre bort från Kina-ältandet)
Så antagligen så ville Bangladesh bli erkännt som något annat än "Östpakistan" och Nordcypern bli erkännt som något annat än "Cypern". Så de gjorde väl ett utbyte. Bangladesh var väl dock det enda som riktigt blev erkänd av världsamfundet.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 februari 2006, 22:52

9_IsIk skrev:när det inte passar stänger vi ner ämnen här eller?
När/om inte forumreglerna följs modereras trådar. Om man vill undvika modererande åtgärder, följer man reglerna.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 22 maj 2006, 11:01

Preliminära och inofficiella resultat från folkomröstningen i Montenegro indikerar att Europa snart får ytterligare en stat, och att den sista av ex-Jugoslaviens republiker nu får självständighet.

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 22 maj 2006, 14:48

tror det blivit officiellt att Montenegro blir en egen stat redan.. Det var då iaf vad dom sa på radion idag..
Sen om dom feltolkat eller inte e ju en annan sak ;P

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 22 maj 2006, 14:54

Ja, nu ser det ut att vara officiellt (det var det inte när jag skrev mitt inlägg). Montenegro har fått en egen tråd på Skalman också, så fortsatta diskussioner om Europas nyaste stat kan fortsätta där. :)

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 25 november 2006, 15:30

Giancarlo skrev:Montenegro låter iaf rimligast i Europa.
Kul när man har rätt :lol:

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 25 november 2006, 17:29

Om Irak splittras så blir det ju åtminstone tre nya stater. Det är ju sunniterna (en minoritet) som är mest sugna på att hålla ihop landet (de har ingen egen olja), men kurder och shiiter är ju av förståerliga skäl inte så pigga på att jobba för sunniternas räkning. Särskilt kurderna vill ju bli självständiga, men Turkiet och Iran vill inte ha något självständigt Kurdistan från Iraks ruiner, då detta skulle trigga deras kurdiska befolkning att kämpa ännu mer för självständighet.

Sen får vi se hur det går i Nagorno-Karabakh. Vet faktiskt inte om armenierna där ville upprätta ett eget land eller ansluta enklaven till Armenien.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 27 november 2006, 17:39

Hur går det i Nordossetien? Dem hade sitt val nyligen men vad valde dem egentligen anslutning till Ryssland eller självständighet och stort samarbete med Ryssland?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 27 november 2006, 17:56

Det börjar knaka i samväldet... Skottland??!

Calypze
Medlem

Inlägg av Calypze » 4 december 2006, 09:51

Niedzwiadek skrev:Hur går det i Nordossetien? Dem hade sitt val nyligen men vad valde dem egentligen anslutning till Ryssland eller självständighet och stort samarbete med Ryssland?
Nej det var Sydossetien som hade val, och som inte vill tillhöra Georgien. De vill ha ihop det med Nordossetien, på något sätt...

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 4 december 2006, 19:16

Juste Sydossetien var det. Nordossetien är ju ett av rysslands områden.

Ahuitzotl
Ny medlem

Inlägg av Ahuitzotl » 31 december 2006, 15:49

Så vitt jag förstår finns det redan en del områden som i praktiken styrs som självständiga stater, men som av olika anledningar inte erkänts internationellt, eller av bara ett fåtal länder. För dessa är frågan alltså snarare om och när de kommer att erkännas.

-Taiwan har diplomatiska förbindelser med 24 länder, och det lär väl inte råda några tvivel om att det faktiskt är självständigt, men Kinas inställning gör det svårt att i nuläget få erkännanden från någon betydande regering.
-Nordcypern erkänns av Turkiet, förstås, och har faktisk självständighet, men ingår officiellt i EU-republiken Cypern.
-Nagorno-Karabach erkänns inte ens av Armenien, men är i praktiken självstyrande. Officiellt del av Azerbajdzjan.
-Somaliland i norra Somalia.
-Abchazien i nordvästra Georgien har goda förbindelser med Ryssland.
-Waziristan i Pakistan.
-Sydossetien i Georgien.
-Tamil Eelam har kontroll över vissa områden på Sri Lanka.
-Transnistrien öster om floden Dnjestr i Moldavien.

I nuläget ser det väl inte särskilt ljust ut för någon av dem. Taiwans situation blir ju inte bättre av att de gör anspråk på hela Fastlandskina och Mongoliet därtill... :)
Vet inte om Somaliland kommer passa på att försöka få något uträttat nu när Somalias kris är på tapeten.

Användarvisningsbild
saffecool
Medlem

Inlägg av saffecool » 31 december 2006, 22:49

Har ingen fört Skåne på tal?

Skriv svar