Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
'Ahhuummm' som Lt. Hornblower sa, när Virginia Mayo stod på 'hans plats'CvD skrev:Inte enligt vad jag hört.Probstner skrev:Alpenjäger / Probstner
/CvD
på quarterdeck....efter Probstners svar googlade jag (usch Varjag!) på
k.u.k. alpenjäger - och det verkade rätt...Har vi bägge fel? Dom ungerska
trupperna kallades ju allmänt för 'honved' eller 'hontved' - men ungrare
hade väl inte många berg att leka i?...mvh, Varjag
Erkänner att jag blivit lite osäker, men jag har bara mött beteckningen Alpenjäger i texter efter VK1.
I texter om VK1 har jag mött beteckningen Kaiserjäger och Kaiserschützen (tyrolska lokalförsvarsförband).
/CvD
Edit: Har konsulterat min bokhylla och i Gebirgskrieg 1915-1918 av Heinz von Lichem så hittar jag inga referenser till Alpenjäger utan endast till Kasierjäger och Kaiserschützen. Men eftersom jag redan givit svaret så är frågan fri.
I texter om VK1 har jag mött beteckningen Kaiserjäger och Kaiserschützen (tyrolska lokalförsvarsförband).
/CvD
Edit: Har konsulterat min bokhylla och i Gebirgskrieg 1915-1918 av Heinz von Lichem så hittar jag inga referenser till Alpenjäger utan endast till Kasierjäger och Kaiserschützen. Men eftersom jag redan givit svaret så är frågan fri.
-
Torbjörn J
- Medlem
-
Torbjörn J
- Medlem
Tillrättaläggande
Det oinskränkta U-båtskriget återupptogs den 1 februari 1917, men den första ordern kom redan den 22 februari 1915. Men som vi alla vet återtogs ordern pga av USA:s protester efter Lusitanias sänkning den 7 maj samma år.
Så frågan är alltså vad det första amerikanska fartyget som sänktes efter den 1/2 1917 hette?
Så frågan är alltså vad det första amerikanska fartyget som sänktes efter den 1/2 1917 hette?
Antalet båtar
Antalet u -båtar var 150 st den 1 februari 1917, fartyget som sänktes var precis som Varjag redan skrivit s/s Housatonic som sänktes den 3 februari.
Re: Antalet båtar
Mina '200' var bara en grov gissning...med hänsyn till de otroliga sänkningssiffror som ubåtarna nådde 1917.alexcykel skrev:Antalet u -båtar var 150 st den 1 februari 1917, fartyget som sänktes var precis som Varjag redan skrivit s/s Housatonic som sänktes den 3 februari.
HOUSATONIC's sänkning ledde väl till USA's avbrytande av diplomatiska förbindelserna med Tyskland - eller
var 'droppen'....mvh, Varjag
USA:s krigsinträde
Den 2 april röstade kongressen för en krigsförklaring mot Tyskland efter Wilsons önskemål. Den 6 april överlämnades den. Jag vet inte vad som hände under de dryga två månaderna som följde efter sänkningen av Housatonic.