Olof Palmes baneman

Skriv svar
Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 23 oktober 2025, 19:30

a81 skrev:
20 oktober 2025, 21:21
OK, men det tyder ändå på vapenkunskap och vapenintresse. Det är också något som talare emot Skandiamannen som gärningsman. Mordet ger väl på flera sätt ett "semiprofessionellt" intryck, vilket liksom pekar i riktningen ensam galning med vapenvana.

Samtidigt är det flera underliga sammanträffanden i samband med Palmemordet, t.ex. att mordet skedde utanför Skandiahuset där Stay Behind hållit till, att ett gäng Bofors-medarbetare på AW (inte ett begrepp som användes 1986) befann sig vid mordplatsen, att Dekorima i sitt skyltfönster hade masker liknande den Gustav III hade på sig när han sköts 1792, observationer av walkie talkie-män, Säpos underrättelseoperation "Cosi fan tutte" på mordkvällen, etc. Mycket är säkert bara slumpmässiga konstigheter, men kanske inte allt?

Intressant ledarkrönika från UNT: https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/ ... s/r08g3nqj
Visst kan man räkna med sammanträffanden. Detta av enkla anledningar. Strax före midnatt mitt i vår huvudstad och det är lönehelg. Hur många rövare och notoriska förbrytare kan man räkna med befinner sig inom en radie av några hundra meter?

Det som stör mig och borde oroa alla svenska medborgare är säkerhetsapparatens icke-agerande. Trots intensiva övningar så fanns det ingen synlig aktivering. Polis och hemvärn i Stockholm ansvarade för kuppberedskapen. Skyddsobjekten väl definierade; förutom ÖB statsministern och andra höga befattninghavare fanns stridspiloter på listen.
MEN, inga synliga åtgärder. Ingvar Carlsson skriver i sina memoarer hur han hukade i bilens baksäte under färden till Rosenbad. Kjell Olof Feldt fick själv ringa polisen i Nacka och begära eskort. På stationen hade ingen hört om något mord.

Vadan denna märkliga passivitet? Även om det var ett falskt larm så borde berörda ha agerat snabbt och resolut.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 23 oktober 2025, 23:21

Samtidigt är väl den där oförmågan ett mönster som går igen i Sverige, tänk på allt från hanteringen av nödåren 1867-1869 till covidpandemin 2020-2022...

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 24 oktober 2025, 07:28

a81 skrev:
20 oktober 2025, 21:21
OK, men det tyder ändå på vapenkunskap och vapenintresse. Det är också något som talare emot Skandiamannen som gärningsman. Mordet ger väl på flera sätt ett "semiprofessionellt" intryck, vilket liksom pekar i riktningen ensam galning med vapenvana.

Samtidigt är det flera underliga sammanträffanden i samband med Palmemordet, t.ex. att mordet skedde utanför Skandiahuset där Stay Behind hållit till, att ett gäng Bofors-medarbetare på AW (inte ett begrepp som användes 1986) befann sig vid mordplatsen, att Dekorima i sitt skyltfönster hade masker liknande den Gustav III hade på sig när han sköts 1792, observationer av walkie talkie-män, Säpos underrättelseoperation "Cosi fan tutte" på mordkvällen, etc. Mycket är säkert bara slumpmässiga konstigheter, men kanske inte allt?

Intressant ledarkrönika från UNT: https://www.unt.se/ledare/ledarkronika/ ... s/r08g3nqj
Dessutom var väl bakdörren till Skandiahuset öppen under kvällen?

Något som inte fått så stor uppmärksamhet är ett vittnesmål från Sergelstorg eller där runtomkring. En kvinna såg några män springa och en av dem skrek något i stil med "han skulle ju inte döda honom". Det kan förstås vara helt orelaterat - det händer nog mycket konstigt på kvällar och nätter - men intressant.

Att Palmemordet inte kommer att lösas är nog de allra flesta överens om. Är antagligen bara ett fåtal privatspanare och deras hejaklack som tror att de blir löst (eller att de själva redan löst det).

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 oktober 2025, 08:12

Ja, det var något med bakdörren på Skandiahuset också, men jag minns inte detaljerna.

Något slags "underättelseövning" där någon spårade ur och sköt Palme är kanske tänkbart, men är inte mordvapnet (revolver) udda i så fall?

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 24 oktober 2025, 15:59

a81 skrev:
23 oktober 2025, 23:21
Samtidigt är väl den där oförmågan ett mönster som går igen i Sverige, tänk på allt från hanteringen av nödåren 1867-1869 till covidpandemin 2020-2022...
Det där förklarar inget. Säkerhetstjänsten agerade inte fel mordnatten. Den gjorde inget.
I gamla Anvisning fö Truppföring stod vad jag minns:[
Handla! Underlåtenhet att fatta beslut ligger Dig mer till last, än val av fel medel

Under rubriken Chefs ansvar...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 24 oktober 2025, 16:28

Struntdetalj. Ursäkta.

Uraktlåtenhet att handla ligger chef mer till last än fel vid val av medel.
Arméreglemente 2, 1962
https://kkrva.se/uppdragstaktiken-ar-do ... staktiken/

Mitt dåliga minne sade 'vid felaktigt'.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 oktober 2025, 17:26

Gerrgul skrev:
24 oktober 2025, 15:59
a81 skrev:
23 oktober 2025, 23:21
Det där förklarar inget. Säkerhetstjänsten agerade inte fel mordnatten. Den gjorde inget.
I gamla Anvisning fö Truppföring stod vad jag minns:[
Handla! Underlåtenhet att fatta beslut ligger Dig mer till last, än val av fel medel

Under rubriken Chefs ansvar...
Jo, jag håller med när det gäller säkerhetspolisen och liknande, men faktum kvarstår att myndigheter i andra länder ofta verkar vara mer operativa.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem

Inlägg av Smalandsman » 12 november 2025, 11:57

Har det nämnts i tråden att Stay Behind´s mötesplats i Sverige var på Lindencronas kontor i Thulehuset där det också fanns en bakre utgång mot Luntmakargatan?

Jag har inte orkat dra igenom 55 sidor i tråden, och kommer inte ihåg vare sig andras eller mina egna inlägg i debatten : )

Edit: Ja det har det ju förstås eftersom "Skandiamannen" höll till just i huset : ))
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 12 november 2025, 23:35

Jo, men det kan väl lika gärna vara så att Stay Behind försökte rädda Palme? (De kanske visste att mordplaner fanns den kvällen.) Eller att Stay Behind ville tala med Palme om något, men att någon ville stoppa detta och sköt Palme?

Samtidigt finns det mycket som tyder på ensam galning...

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 15 november 2025, 12:10

a81 skrev:
12 november 2025, 23:35
Jo, men det kan väl lika gärna vara så att Stay Behind försökte rädda Palme? (De kanske visste att mordplaner fanns den kvällen.) Eller att Stay Behind ville tala med Palme om något, men att någon ville stoppa detta och sköt Palme?

Samtidigt finns det mycket som tyder på ensam galning...
Det finns inget i mördarens agerande på mp som indikerar galning. Agerar lugnt och snabbt. Försvinner nästan spårlöst. Tappar inget på platsen eller står och skriker och gapar. Enligt rättsmedicinaren Kari O som obducerade var skottet välriktat och garanterat dödande. Även med omedelbar medicinsk hjälp.

Inga jämförelser i övrigt men vi kanske ska komma ihåg Anckarström som hade pistol och dolk på sig för ett nådaskott eller en nådastöt. Men hade inte nerver att fullfölja. Och där hade vi en yrkesmilitär med vapenvana.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 november 2025, 13:25

Som sagt, jag kommenterar bara det vapentekniska. Jag vet inte hans CV innan men han slutade i Hären 1783. Och en normal kapten då var inte speciellt van vid eldhandvapen.
Vid unga år blev han page vid hovet och efter faderns död, då Anckarström var sexton, utnämndes han till fänrik vid kungens livgarde. Fem år senare tog han avsked därifrån - med kaptens rang.
https://historiesajten.se/visainfo.asp?id=87

Skottet med metallskrot avlossades på nära håll mot kungens rygg. Enligt Wiki. Förmodligen är nära håll en meter eller två. Då skulle inte ens min hustru missa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 november 2025, 14:06

Hans skrev:
15 november 2025, 13:25
Jag vet inte hans CV innan men han slutade i Hären 1783. Och en normal kapten då var inte speciellt van vid eldhandvapen.
Född 1762 och hade en kort militär karriär som varade från 1777 till 1783. Därefter var han lantbrukare. Han tycks ha varit en mycket besvärlig person att ha att göra med och kom att bli en rättshaverist. En av alla dessa rättstvister ledde till att han förlorade sitt arrende och tvingades flytta till Stockholm 1790 varefter han inte hade någon egentlig sysselsättning.
Page vid hovet och underofficer vid livregementet 1777; fänrik vid livgardet 9 okt. 1778; erhöll avsked med kaptens värdighet 14 apr. 1783.
[...]
Såsom fänrik vid livgardet i Stockholm synes A. ofta råkat i delo med sina förmän på grund av sturskhet och insubordination. 1783 begärde han avsked och erhöll därvid kaptens titel på grund av den höga rang, som tillkom gardesofficerare. Samma år ingick han äktenskap, fick även med sin hustru någon förmögenhet och slog sig ned som lantbrukare och arrendator först på Mällösa ryttmästarboställe och sedan på Torsåkers säteri, båda belägna i Vallentuna härad och i närheten av hans fädernegård. A. råkade ofta i processer med sina grannar. Enligt uppgift av häradshövdingen i Vallentuna härad Anders Nordell, med vilken han tidtals haft nära bekantskap, gingo de processer, han förde, honom mest emot, vilket kanske bidrog att förbittra hans liv.
[...]
Efter en tid kom A. i tvist med ägaren till Torsåker, major Rudbeck, och avträdde efter ingången förlikning sitt arrende. Då han ej lyckades finna något annat passande sådant, flyttade han 1790 med sin familj till Stockholm och levde där i det följande utan egentlig sysselsättning. Han synes huvudsakligen varit upptagen med att genom utlåning mot skälig ränta till vänner och bekanta förränta sin hustrus och sitt eget ärvda kapital, tillräckligt för att med inskränkt hushållning draga sig fram.
https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presenta ... px?id=5761

Anckarströms politiska karriär inleddes 1789 då han representerade sin ätt i riksdagen, vilket han även gjorde 1792. Som riksdagsledamot anslöt han sig till kungens opposition och blev då allt mer radikaliserad. Innan kungamordet var Anckarström även inblandad i en mystisk resa till Gotland mitt under brinnande krig där han tycks ha försökt få invånarna att motsätta sig krigsrustningarna. Detta ledde till åtal om "majestätsbrott och högförrädiska stämplingar" vilket förbittrade Anckarström än mer.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 15 november 2025, 15:10

Hans skrev:
15 november 2025, 13:25
Som sagt, jag kommenterar bara det vapentekniska. Jag vet inte hans CV innan men han slutade i Hären 1783. Och en normal kapten då var inte speciellt van vid eldhandvapen.
Vid unga år blev han page vid hovet och efter faderns död, då Anckarström var sexton, utnämndes han till fänrik vid kungens livgarde. Fem år senare tog han avsked därifrån - med kaptens rang.
https://historiesajten.se/visainfo.asp?id=87

Skottet med metallskrot avlossades på nära håll mot kungens rygg. Enligt Wiki. Förmodligen är nära håll en meter eller två. Då skulle inte ens min hustru missa.

MVH

Hans
Så var det ju. Min poäng var att han inte fullbordade mordförsöket, då det stod klart att Gustav blott sårades
"Je suis blesse.." som han lär ha utropat (Henriksson mfl)

Åter till Sveavägen. Om mördaren inte var en kall jävel så måste han ha haft en helsikes tur. Centrum i vår huvudstad där polispatruller är blott ett par hundra meter bort. Larm gick direkt.
Försök tänka sig in i läget. Tror inte att jag kommit undan om jag slagit taxichauffören på käften och sprungit. Jag var snabbfotad (1986 alltså :D )

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 november 2025, 15:34

När de ungefär klockan 23:21:30 passerade Tunnelgatan och Dekorima-butiken kom en man upp bakom Olof Palme och sköt honom från nära håll i ryggen med ett skott som var omedelbart dödande. Ett andra skott åsamkade Lisbeth Palme en skråma längs ryggen.
Wiki

För alla så är det även med en .357 svårt att missa på nära håll. Skall vi gissa på att nära håll är inom två meter. Men att det sköts mot Lisbeth och som inte var dödande tyder väl inte på något proffs. Jag råkar ha skjutit med .357 en del. Och övervakat skyttar utan erfarenhet. Sedan att kulan träffade 'bra' kan ju vara en ren slump.

MVH

Hans

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 15 november 2025, 19:28

Jag menar inte att GM nödvändigtvis var yrkesmördare eller proffs. Däremot att agerandet är oförenligt med en galning. Inga tecken på aggression, nervositet eller impulsivitet.

För övrigt ska vi komma ihåg att även proffs missar grovt emellanåt. Kända fall kan påminnas om. Som Pinochets yrkesmördare som sändes till Italien för att släcka en chilensk opponent i exil. Både mannen och hans fru överlevde attentatet. Eller israeliska Mossads mördargäng som dödade fel person i Lillehammer.

Skriv svar