Etanol som drivmedel

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Etanol som drivmedel

Inlägg av tryggve » 20 mars 2013, 14:40

LasseMaja skrev:
varjag skrev:Ytterst - kämpar vi på med en ''ekonomisk modell'' - som kräver Den Heliga Tillväxten.
All ''tillväxt'' i ekonomin - är beroende av FLERA INDIVIDER! Det finns ingen ekonomisk modell jag känner - som
beskriver hur man kan minska antalet individer - och bibehålla existerande ekonomiska system.
Jodå, visst finns det sådana ekonomiska idéer. Om man tittar på begrepp som "ekologisk ekonomi" eller "grön ekonomi". Här finns en lite studie i ekonomi utan tillväxt från en grön tankesmedja.

http://www.cogito.nu/artiklar/ekonomi-utan-tillvaxt
Det finns ju också en diskussion kring mycket av detta på:
http://ekologistas.se/

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 21 mars 2013, 10:44

Självklart har vi passerat peak oil och vi kommer att i framtiden få vänja oss vid långsammare och färre resor, elbilar istället för bensinbilar, dyrare elräkningar, dyrare mat (särskilt sådant som inte kan produceras lokalt, som fräscha äpplen mitt i vintern o.s.v.), men jag tror knappast vi står inför någon slags katastrof. Produktiviteten per timme ökar, när oljan blir dyrare blir alternativen mer gångbara, det investeras och byggs väldigt mycket kring förnyelsebar energi.

Dessutom har man börjat prata katalysatoreffekter ur ur varmt vatten - teknologin vi använder för el- och värmeframställning är två hundra år gammal (högtrycksånga som dirver turbiner) och den energi som används för att få vattnet från 10 till 60 grader kan i princip inte användas.

http://www.energinyheter.se/2013/03/kat ... tosyntesen

Svenska forskare har nyligen gjort storskaliga test med en kemisk katalysador som kan få ut energin ur varmt snarare än kokhett vatten, vilket skulle kunna göra vår elproduktion minst dubbelt så effektiv.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 mars 2013, 12:09

Jag tackar LasseMaja, Tryggve och von Adler för alla goda prognoser från de Gröna ''tankesmedjorna'' runt ekonomisk stagnation och grön ekonomi, ''principiella katalysatoreffekter'' och andra syntetiska lösningar från belästa snorvalpar
med ett stycke papper från nåt Universitet.....Bah - dubbelt bah!

De ''gröna lösningarna'' finner jag principiellt leda tillbaka till Edens Lustgård, Lianer och Bananer......alla företräder en helt världsfrånvänd utopisk framtid. Som jag anser saknar varje förankring i verkligheten. Som är en helt annan.

Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 21 mars 2013, 20:57

En verklighet du fortfarande inte på något vis underbyggt med några som helst källor annat än din egen magkänsla. Ursäkta om jag tvivlar.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 mars 2013, 22:33

Ursäkta om jag tvivlar
Makes two of us! :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 21 mars 2013, 23:01

Tja, vi har i alla fall postat något slags källor som stödjer vår sak.

Tankspridd
Medlem

Inlägg av Tankspridd » 22 mars 2013, 03:44

Som jag ser det med enkel matematik bakom så hänger inte den gröna utvecklingen med i takten i förhållande till befolkningsökningen och ett delproblem som uppstår är när produktiv jordbruksmark börjar användas till energiproduktion .

Etanol är som jag själv ser det en miljöbov utav rang då produktionen som den ser ut idag är allt annat än miljövänlig inte för att förglömma det sämre energiutbytet .

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Energiutskottet

Inlägg av tryggve » 2 maj 2013, 17:57

Funderingar från Energiutskottet om biodrivmedel nu och i framtiden. Rätt intressant läsning. Metanol och DME anses där vara bättre att satsa på än etanol.

Rapporten.

http://www.kva.se/Documents/Vetenskap_s ... l_2013.pdf

Där påpekas också att även sjöfartsnäringen nu börjar intressera sig för metanol som möjligt alternativ som drivmedel.

Skriv svar