Quiz: Tidigmodern tid

Låst
Användarvisningsbild
Kent III Johan
Medlem

Inlägg av Kent III Johan » 24 september 2003, 13:45

Rubber Duck skrev:Gäller det fortfarande att man får "fuska" i detta quiz (dvs kolla källor, till skillnad från övriga quiz)? Personligen tycker jag att det är roligare att försöka svara utan att kolla upp frågan.
Självklart borde man inte få fuska, var ligger det roliga då? Då är det ju bara att slå upp i NE eller något.

Dessutom kan ni ge vinsten till Karl Bruno, jag har ändå ingen bra fråga på lager :)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 24 september 2003, 14:36

Marcus Wendel skrev:Om det skall köras en quiz här (vilket jag inte har något emot), varför inte tillåta att man använder källor? Jag är personligen övertygad om att kvaliteten då skulle höjas, dessutom går det naturligtvis inte kontrollera ifall någon "fuskar".

/Marcus
Jag tycker att båda sidor har en poäng. Men tänk att ju mer information man har desto svårare frågor kan ställas. Som Marcus sade.

Eder
- Palle

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 24 september 2003, 16:47

Okej - egentligen var jag inte ute efter att ta ifrån KIIIJ det rätta svaret utan bara utveckla det hela lite. Men ok:

Att Axel Oxenstierna var rikskansler i Sverige under Gustav II Adolf känner ju de flesta till. Men vad som är mindre bekant är att hans son senare innehade samma ämbete. Vad hette han, (och för att det inte ska bli för enkelt) och när, var och hur dog han?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 24 september 2003, 17:46

Johan Oxenstierna, ungefär under Karl X Gustavs regerings tid. Mer kan jag inte utan att slå upp det.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 25 september 2003, 11:24

SuperPalle skrev:Johan Oxenstierna, ungefär under Karl X Gustavs regerings tid. Mer kan jag inte utan att slå upp det.
Exakt, det är precis det jag menar. Det är ju världens lättaste sak att söka på Johan Oxenstierna och ta reda på när, var och hur han dog. Men hur kul är det?

Användarvisningsbild
Kent III Johan
Medlem

Inlägg av Kent III Johan » 25 september 2003, 13:51

Rubber Duck skrev:Exakt, det är precis det jag menar. Det är ju världens lättaste sak att söka på Johan Oxenstierna och ta reda på när, var och hur han dog. Men hur kul är det?
Jag håller fullständigt med, fullständigt.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 september 2003, 14:54

Rubber Duck skrev:
SuperPalle skrev:Johan Oxenstierna, ungefär under Karl X Gustavs regerings tid. Mer kan jag inte utan att slå upp det.
Exakt, det är precis det jag menar. Det är ju världens lättaste sak att söka på Johan Oxenstierna och ta reda på när, var och hur han dog. Men hur kul är det?
Fast Axel Oxenstiernas son och efterträdare som Rikskansler hette Erik och dog av pesten i Polen.

Eftersom SuperPalle svarade Johan valde jag för säkerhets skull att kolla i Nordisk familjebok. Där stod det att Axel Oxenstierna även hade en son som hette Johan, men han blev aldrig rikskansler. Erik Oxenstierna dog 1656 i Frauenburg i Preussen men Nordisk familjebok säger inget om dödsorsaken.

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 25 september 2003, 16:06

Erik Oxenstierna, Frauenburg 1656 är korrekt.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 september 2003, 16:13

När Sigismund blev avsatt som kung 1598 var det inte självklart att Karl IX skulle efterträda honom eftersom en annan person var före Karl IX i tronföljdsordningen. Vad hette denne man?

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 25 september 2003, 16:43

Hertig Magnus av Östergötland, Gustav Wasas tredje son.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 september 2003, 16:48

Nej, men den rätte personen blev hertig av Östergötland istället för kung.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 25 september 2003, 16:53

"Hertig Johan" ska det väl vara? Son till Johan III även han fast i det andra äktenskapet. Johan hade inte kraft nog att hävda sig något vidare i maktspelet och nöjde sig med östergötland som heritgdömmet östergötland. Han var väl den sista regerande hertigen?

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 september 2003, 17:05

SuperPalle skrev:"Hertig Johan" ska det väl vara? Son till Johan III även han fast i det andra äktenskapet. Johan hade inte kraft nog att hävda sig något vidare i maktspelet och nöjde sig med östergötland som heritgdömmet östergötland. Han var väl den sista regerande hertigen?

Eder
- Palle
Det är helt rätt. Johan var bara 9 år gammal när hans halvbror avsattes av Karl IX. I utbyte mot ett hertigdöme avstod han från sina anspråk på tronen till förmån för sin farbror. När det blev aktuellt att ordna Gustav II Adolfs tronföljd blev Johans hertigdöme utdvidgat för att han återigen skulle avstå från sina anspråk. 1612 gifte han sig med Gustav II Adolfs syster. Men äktenskapet var olyckligt och han dog 1618 utan några barn som kunde ärva hans hertigdöme.

Din tur Palle!

Användarvisningsbild
Kent III Johan
Medlem

Inlägg av Kent III Johan » 25 september 2003, 18:34

Örjan skrev:"Men äktenskapet var olyckligt och han dog 1618 utan några barn som kunde ärva hans hertigdöme.
Vilket kanske var tur, eftersom att både Johan och Gustav II Adolfs syster förmodligen bar på den sinnessjukdom som gick inom Vasa, en sinnessjuk Vasa som utan större problem hade kunnat säga sig ha anspråk på tronen, det hade inte varit bra för Sverige, särskilt eftersom att han säkert också fått tronen tillslut, om inte genom Drottning Kristinas abdikering.

Ville bara skjuta in med det :)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 26 september 2003, 19:04

för att glida in på ämnet Karl XII:

När Karl red från turkiet till Stralsund så hade han två kompanjoner, Den ena var en ung adelsman som senare blev sårad vid slaget om Stralsund, vad hette han?

Eder
- Palle

Låst