Stefan
Ord som har fått ändrad betydelse
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ännu en del av vårt kulturarv i putten
Enligt Wikipedian var det 2001. Den 28 december 2000 var alltså Menlösa barns sista dag någonsin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/28_december
Enligt Wikipedian var det 2001. Den 28 december 2000 var alltså Menlösa barns sista dag någonsin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/28_december
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Re: Ord som har fått ändrat betydelse
Jaså? Är det kanske därför äldre damer kallas Kelling på Gotland.Lindir skrev:Ursprungligen är det en avledning av ordet karl (den fornsvenska formen blev då kärling). Man och hustru kunde t ex kallas karl och kärling. Det är först senare som man kommit att tolka det som en avledning av ordet kär (parallell till älskling, av älska[d]).Stefan Lundgren skrev:KÄRRING
De tre första bokstäverna i ordet är "kär", förr i tiden så kallades ofta mannen sin hustru för "kärring".
Gemein betyder elak på tyska. Allmän betyder gemeinsam eller allgemein.Rubber Duck skrev:Anmärkningsvärt är att ord som ursprungligen haft betydelsen "folklig" med tiden ofta fått en nedsättande klang. Till exempel vulgär från latinets vulgus = vanlig, pöbel av latinets populus = folk, eller gemen av tyskans gemein = allmän.
Vet inte vad ni tycker men ordet hårddisk används mycket ofta om "lådan", "burken", "maskinen" eller vad man nu kallar den del i vilken hårddisken ju bara är en komponent.
Det här har väl lite karaktär av vardagligt slarvspråk, alla som vet det minsta om ämnet vet ju hur det ligger till, men när man i en polisrapport kan läsa om att "hårddiskar stulits" så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. (Om ordets utveckling, alltså - det är väl ingen som tror att tjuvarna skruvat upp "burkarna" och plockat med sig de faktiska hårddiskarna.)
Det här har väl lite karaktär av vardagligt slarvspråk, alla som vet det minsta om ämnet vet ju hur det ligger till, men när man i en polisrapport kan läsa om att "hårddiskar stulits" så vet jag inte riktigt vad jag ska tro. (Om ordets utveckling, alltså - det är väl ingen som tror att tjuvarna skruvat upp "burkarna" och plockat med sig de faktiska hårddiskarna.)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: