M. Wittmann skrev:Löwe skrev:Det är lättare att propagera kommunistiskt styre med fritt demokratiskt system, än med en fascistdiktatur.
Utveckla.
på vilket sätt går det att propagera kommunistiskt styre med fritt demokratiskt system, enklare än fascistiskt styre?
Jag tycker inte att någon av de två ideologierna går att propagera med ett demokratiskt system. "I teoriiiiin", säger alla kommunister. Men det går inte. Sen införs alltid "övergångsperioden" från kapitalism till kommunism - proletariatets diktatur.
Tramsigt att försöka dra in några demokratiska metoder i det - då vore de socialdemokrater och inte kommunister!
Jag menar så här:
I det demokratiska Sverige kan man vara kommunist, springa runt med flygblad o.s.v. utan större problem.
I Francos Spanien vore det nog lite svårare för kommunister att sälja kommunisttidningar och ha torgmöten för en röd revolution.
Jag menar
inte att kommunism på något sätt är demokratiskt.
M. Wittman skrev:Dessutom har fascistiska system inte alltid spårat ur i totala folkmord, vilket alla kommunistiska system har gjort.
Alla kommunistländer har inte gjort folkmord, till exempel inte Polen.
Theodrik skrev:Ja sannarligen kommunister verkar vara var mans niding nu som då. Sen under andra världskriget när sammlingsregeringen hyllade hitler och twalade om den judiskafaran, så var kommunisterna de enda som vågade säga sanningen och protestera mot nazisterna vilket ledde till att de sattes i internerings läger och deras tidningar belades med transportförbud.
Kommunisterna protesterade såvitt jag vet aldrig mot nazismens antisemitism. Däremot deras brutalitet mot arbetarna, och deras utrikespolitik. Kommunisterna talade visst inte om den judiska faran, däremot så bedrev de hets mot folkgrupp mot de stackars balterna, som försökte komma undan kommunisternas Buddha- Stalin. Dessa balter hade modigt kämpat för sina länders frihet, och många var inte alls fascister - även om vissa var det. Kommunisterna ljög och sa att alla var fascister, bara för att de inte kände solidaritet med dem. Däremot kände de solidaritet med den ryske liemannen i sin röda mantel.
Kände du till detta Theodrik?