Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
I ''Terrorns Hus'' i Budapest fanns en annan bild av honom - men jag kopplade inte förrän Qmannen's post fick slanten att ramla....
Denne herre tog omedelbart efter fredsutbrottet i Europa befälet över - - som räkande närmare 30 000 man. Deras svåra uppgift gjordes under denna intetsägande - Vilka var dom och vad hette mannen på bilden?
Varjag
Denne herre tog omedelbart efter fredsutbrottet i Europa befälet över - - som räkande närmare 30 000 man. Deras svåra uppgift gjordes under denna intetsägande - Vilka var dom och vad hette mannen på bilden?
Varjag
Drog mig till minnes en intressant tråd, en av varjag's många intressanta trådar, i forumet från förra året.....
viewtopic.php?f=6&t=42428&p=649244
Min gissning blir alltså konteramiralen Fritz Krauss, chef för GMSA.
/Qmannen
/Qmannen
Qmannen skrev:Drog mig till minnes en intressant tråd, en av varjag's många intressanta trådar, i forumet från förra året.....
/Qmannen
Jodå, tvångsarbetarna var mycket riktigt Deutscher Minenräumdienst eller German Mine Sweeping Administration i allierad parlance. Men som bekant brukar varjagen då och då plantera en Slamkrypare i frågorna.....
Mannen på bilden är inte Kadm Krauss - utan dennes företrädare Generaladmiral Walter Warzecha.
En nästan okänd figur, som - efter Generalamiral von Friedeburg's självmord - var senior officer i f.d. Kriegsmarine.
Han - fick plikten att i all hast skapa GMSA - innan han i juli blev krigsfånge -
Signalvimpeln = ''Siffran 8'' blev Minenräumdiensts tjänstetecken.
Qmannen äger frågan!, Varjag
Stolpe ut igen alltså......Men som bekant brukar varjagen då och då plantera en Slamkrypare i frågorna.....
En ny fråga,
Vem är författaren?
/Qmannen
- Bilagor
-
- författare.jpg (5.72 KiB) Visad 1211 gånger
Friedrich Hayek?????, Varjag
Nej! En ledtråd; Den vi söker fick inte ge ut sin bok i sitt hemland.....varjag skrev:Friedrich Hayek?????, Varjag
/Qmannen
Ledtråd; Järnladyn lät inte denne man att publicera sin kunskaper.......
/Qmannen
/Qmannen
Det var fd MI5-tjänstemannen Peter Wright, författare till boken Spycatcher.
Frågan är fri.
/Qmannen
Frågan är fri.
/Qmannen
Vi provar en lättare fråga - med en annan kändis.....
Vem?
Varjag
Varjag
Usama bin Laden kommer inte ihåg säkert om det var Mora men Dalarna var det nog i.
Falun 1971 - 2:a från höger.Stighult skrev:Usama bin Laden kommer inte ihåg säkert om det var Mora men Dalarna var det nog i.
Att notera - inte en burkha i sikte
Din tur, Varjag
Efter att ha sett den bilden -eller motsvarande från exempelvis Iran eller Afghanistan- så undrar man verkligen hur det kunde gå så totalt fel bara några år senare...
Rätt kul med bilden på Bin Laden. En avlägsen släkting la upp bilden och berättade om klädinköpen som brukade ske i affären, för två veckor sedan.
Lägger väl upp en ny bild.
Lägger väl upp en ny bild.
Ser ut som Arthur Miller?
Gott kände igen Arthur Miller och frågar vidare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arthur_Miller
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arthur_Miller