Quiz: Kulturhistoria
Nice
Italiensk författare (Sicilien). Född 1925. Medlem i det Italienska Kommunistpartiet. Läste på Academy of Drama Arts "Silvio D'Amico" mellan åren 1948-1950.
Började jobba för RAI under 50 talet. Gjorde sammarbete med Gino Cervi.
1978 skrev han sin första roman.
1992 utgavs hans första best seller som gjorde honom känd.
1994 kom hans första bok i hans serie om en person som jobbar inom statens myndigheter. Denna bok serie är välkänd bland oss utomlands.
Ledtrådar?
Italiensk författare (Sicilien). Född 1925. Medlem i det Italienska Kommunistpartiet. Läste på Academy of Drama Arts "Silvio D'Amico" mellan åren 1948-1950.
Började jobba för RAI under 50 talet. Gjorde sammarbete med Gino Cervi.
1978 skrev han sin första roman.
1992 utgavs hans första best seller som gjorde honom känd.
1994 kom hans första bok i hans serie om en person som jobbar inom statens myndigheter. Denna bok serie är välkänd bland oss utomlands.
Ledtrådar?
Probstner skrev:Andrea Camilleri! Läste honom f f g i somras (Terrakottahunden, en av böckerna "om en person som jobbar inom statens myndigheter").
/ Probstner
Probstner, din fråga!
Hex: nix.
Marco: Tveksam. Typ "jag tyckte inte riktigt om den men jag läste den på två nätter". Kanske gillade jag boken, men inte kommissarien. Och inte heller hans svenska nästan-älskarinna (var finns de i hemlandet när man som bäst behöver dem?).
Vem skrev "Den unge Törless" (filmad av Volker Schlöndorff 1966)?
/ Probstner
Marco: Tveksam. Typ "jag tyckte inte riktigt om den men jag läste den på två nätter". Kanske gillade jag boken, men inte kommissarien. Och inte heller hans svenska nästan-älskarinna (var finns de i hemlandet när man som bäst behöver dem?).
/ Probstner
aa, okeayProbstner skrev:Hex: nix.
/ Probstner
- bobby_milk
- Medlem
Nej, nu menar jag en betydligt äldre bok. Gavs ut efter kriget.bobby_milk skrev:Marco skrev:Vad handlar den Finländska boken "Vaputemme Hinta/Frihetens pris" om? Eller rättare sagt vad är det för bok?
Tips: Något med krig att göra[/quot
Menar du Barbara Ewings bok - frihetens pris.?
Skulle tippa på att största delen av dom finländska familjerna har denna bok.
Det finns ägentligen ingen handling, men vad är det för bok?
Det var rättProbstner skrev:Jag tror att det är nån sorts dödbok från Vinterkriget. F ö marigt att fuskgoogla dels när boken egentligen heter Vapautemme hinta, dels när alla träffar är på finska.
/ Probstner
Din fråga Probstner!