Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Skriv svar
Patrik Öbrink
Medlem

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 mars 2026, 13:05

adlercreutz skrev:
4 mars 2026, 14:10
Mycket intressant att läsa om kristna i Iran, i min fördom och okunskap tänkte jag att sådant var helt nedtryckt av regimen, i alla fall på papperet. Tydligen inte.
De iranska ledarna har stor respekt för den kristna minoriteten.

Varje jul besökte Ali Khamenei kristna familjer. Här vid ett tillfälle då han besökte familjer till kristna martyrer:

De kristna som har det lite svårt i Iran är medlemmar av protestantiska så kallade husförsamlingar. De samlas hemma hos varandra, vilket väcker regimens misstänksamhet; bjuder in muslimer, vilket är förbjudet enligt lag; och har anammat sionismen, som av förklarliga skäl inte är så populärt i Iran (varken bland den muslimska majoriteten eller bland andra kristna).

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 5 mars 2026, 16:40

Det cirkulerar nu uppgifter om att en del amerikanska officerare sprider något slags apokalyptiska ideer om att kriget i Iran förebådar armageddon och Kristus återkomst.
Finns de här ideerna inom katolska kyrkan.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 mars 2026, 17:24

hilbert skrev:
5 mars 2026, 16:40
Det cirkulerar nu uppgifter om att en del amerikanska officerare sprider något slags apokalyptiska ideer om att kriget i Iran förebådar armageddon och Kristus återkomst.
Finns de här ideerna inom katolska kyrkan.
Nej, de där idéerna hör ihop med den premillenialistiska dispensationalismen som skapades på 1800-talet och fick fäste inom vissa protestantiska grupper. Den bygger på en bokstavlig tolkning av profetiorna i Gamla Testamentet och en tidslinje för de sista dagarna innan Jesu återkomst. Vissa händelser som påstås förutspås i profetiorna måste ske för att Jesus ska återkomma. Den kristna sionismen har sina rötter i detta; Jesu återkomst anses avhängig av staten Israels existens. Enligt deras tolkning av profetiorna måste Israel också kriga med Persien.

Det här är alltså moderna påhitt utan förankring i kyrkans tradition och Katolska kyrkan tar tydligt avstånd från dessa idéer.

Enligt kyrkans lära förebådar profetiorna i GT Jesus i Nya Testamentet, inget annat.

Katolska kyrkan tar också avstånd från sionismen och har alltid menat att kyrkan är det nya Israel som ersatt det gamla Israel som Guds egendomsfolk. Den moderna staten Israel får finnas men har inget med Jesu återkomst att göra.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 5 mars 2026, 17:52

Patrik Öbrink skrev:
5 mars 2026, 13:05
adlercreutz skrev:
4 mars 2026, 14:10
Mycket intressant att läsa om kristna i Iran, i min fördom och okunskap tänkte jag att sådant var helt nedtryckt av regimen, i alla fall på papperet. Tydligen inte.
De iranska ledarna har stor respekt för den kristna minoriteten.

Varje jul besökte Ali Khamenei kristna familjer. Här vid ett tillfälle då han besökte familjer till kristna martyrer:

De kristna som har det lite svårt i Iran är medlemmar av protestantiska så kallade husförsamlingar. De samlas hemma hos varandra, vilket väcker regimens misstänksamhet; bjuder in muslimer, vilket är förbjudet enligt lag; och har anammat sionismen, som av förklarliga skäl inte är så populärt i Iran (varken bland den muslimska majoriteten eller bland andra kristna).
Tack, jag antar att missionerande inte är så populärt heller.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 mars 2026, 06:39

adlercreutz skrev:
5 mars 2026, 17:52

Tack, jag antar att missionerande inte är så populärt heller.
Missionerande är förbjudet, i alla fall bland muslimer.

De judar som valt att bo kvar i Iran efter revolutionen 1979 och deras ättlingar verkar för övrigt också behandlas väl i Iran. Det finns en del diskriminerande lagar, som t.ex. att de inte får inneha höga poster i statsförvaltningen, men i övrigt lämnas de i fred. Liksom kristna och zoroastrier har judarna en representant i parlamentet. Judiska män måste liksom alla andra iranska män göra militärtjänstgöring. De cirka 8000 judar som bor i landet är av naturliga skäl inte sionister (långt ifrån alla judar i världen är det).

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 mars 2026, 11:33

2016 bestämde påven Franciskus att hans porträtt inte längre skulle präglas på Vatikanstatens mynt. Trots detta ger man nu, lagom till trettonårsdagen av hans val, ut ett mynt som visar honom bakifrån när han öppnar den heliga dörren i Peterskyrkan. Ansiktet syns inte så det går väl att argumentera för att det inte är ett porträtt.

Det är italienska Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato som präglar mynten. Förutom att förse italienarna med mynt, pass och frimärken förser de Vatikanstaten, San Marino och Malteserorden med detta.
Bilagor
euro.jpeg
euro.jpeg (47.9 KiB) Visad 233 gånger

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 13 mars 2026, 21:50

Har Leo XIV ändrat på det, alltså låtit sig avbildas på mynt?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 mars 2026, 06:07

a81 skrev:
13 mars 2026, 21:50
Har Leo XIV ändrat på det, alltså låtit sig avbildas på mynt?
Inte än, men det förväntas komma ut mynt med Leos porträtt längre fram. Han är mer traditionell än Franciskus och har inget emot att avporträtteras på mynten. Jag tror heller inte han har en tanke på att detaljstyra numismatiska kontorets arbete.

I stället för Franciskus porträtt var det hans påvliga vapen på mynten.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 14 mars 2026, 09:08

Vatikanens Euromynt präglas i små utgåvor och är då eftertraktade av samlare. Vissa kan vara vara värda en smärre förmögenhet.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 mars 2026, 09:50

Hans skrev:
14 mars 2026, 09:08
Vatikanens Euromynt präglas i små utgåvor och är då eftertraktade av samlare. Vissa kan vara vara värda en smärre förmögenhet.

MVH

Hans
Så är det. Om jag hade samlat på mynt - jag är intresserad av numismatik men samlar inte på mynt; precis som väl i stort sett alla pojkar förr i tiden hade jag en liten samling billiga mynt som barn, men det var inget jag tog på särskilt stort allvar) - skulle det vara mynt från Vatikanstaten och Suveräna Malteserorden.

Mynten är också en viktig inkomstkälla för Heliga Stolen och därför präglas även särskilda minnesmynt; det präglas till och med särskilda mynt för Sede Vacante.

foronum287-vaticano-10-euro-cent-sede-vacante-thumb.jpeg
foronum287-vaticano-10-euro-cent-sede-vacante-thumb.jpeg (27.25 KiB) Visad 180 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 14 mars 2026, 10:15

Är det inte samma sak med frimärken?

Jag är så uråldrig att jag skickar fysiska vykort och har skickat från Vatikanstaten. Vill minnas ett eget ganska litet postkontor.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 mars 2026, 10:22

Ja, det är samma sak med frimärken. Det finns en postkontor vid Petersplatsen och det är populärt bland turister att skicka vykort därifrån. Det sägs att det är pålitligare och snabbare än att posta dem i Italien, men jag vet inte om det stämmer.

VATICAN-LEO-STAMP.jpeg
VATICAN-LEO-STAMP.jpeg (70.49 KiB) Visad 171 gånger
vatican-post-office-.jpeg
vatican-post-office-.jpeg (46.21 KiB) Visad 168 gånger

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 16 mars 2026, 00:21

Vad är det som gör att även en påve verkar ganska vanlig? Förutom att de inte får gifta sig och väl inte brukar ha några större personliga ekonomiska tillgångar, så verkar de mer som vem som helst, finns liksom inte den här speciella framtoningen som kan finnas bland frikyrkliga ledare. Om man t.ex. ser bilden på frimärket ovan så ser Leo XIV ut som en helt vanlig 70-årig man i väldigt ovanliga kläder.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 mars 2026, 19:05

a81 skrev:
16 mars 2026, 00:21
Vad är det som gör att även en påve verkar ganska vanlig? Förutom att de inte får gifta sig och väl inte brukar ha några större personliga ekonomiska tillgångar, så verkar de mer som vem som helst, finns liksom inte den här speciella framtoningen som kan finnas bland frikyrkliga ledare. Om man t.ex. ser bilden på frimärket ovan så ser Leo XIV ut som en helt vanlig 70-årig man i väldigt ovanliga kläder.
I Katolska kyrkan ligger fokus på ämbetet, inte den enskilda personen. Vanliga människor kan nå långt upp i hierarkin genom att bara vara vanliga människor men duktiga präster. Frikyrkor, i synnerhet amerikanska sådana, har en tendens att bli personfixerade, ibland rena personkulter. Det är en viss typ av människor som lockas till frikyrkorna och blir pastorer. Katolska kyrkan med dess strikta hierarki och fasta liturgi främjar inte människor med sådan personlighet. Det ser vi för övrigt också i andra kyrkor med liturgi, som den anglikanska och lutherska.

Blev du klokare av den förklaringen?

Samtidigt är påven Leo ovanligare än vilken frikyrkoledare som helst. Han talar fem språk flytande och har doktorerat i kanonisk rätt.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 17 mars 2026, 19:13

New Yorks bogmästare Zohran Mamdani var den första på det ämbetet på hundra år som inte deltog vid installationen av en ny ärkebiskop. Men han vågade inte utebli vid S:t Patricksmässan; då hade de nog rullat honom i tjära och fjädrar.

2026-03-17 19.08.34.jpg

(Den som vet vem kvinnan till vänster om borgmästare är får en guldstjärna).

Skriv svar