Mellanmjölkens land
Re: Mellanmjölkens land
Apropå alkohol kom jag att tänka på den diskussion som förs om svenska traditioner. Varför har man inte tagit upp den pursvenska traditionen
helgfyllan.
"I Sverige finns det en tradition fra bland yngre män att man fredag och lördagskvällar super sig dyngrak, sedan lallar man runt på stan och vrålar könsord och förolämpningar till alla man möter, så gör riktiga svenskar".
Det måste vara en märklig upplevelse om man kommer från ett land där det inte förekommer alkohol.
helgfyllan.
"I Sverige finns det en tradition fra bland yngre män att man fredag och lördagskvällar super sig dyngrak, sedan lallar man runt på stan och vrålar könsord och förolämpningar till alla man möter, så gör riktiga svenskar".
Det måste vara en märklig upplevelse om man kommer från ett land där det inte förekommer alkohol.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Förvisso är jag sällan i tätbebyggda områden numera, men det undras mig om inte det beteende som här beskrivs är på utdöende. Själv utövade jag det runt år 1980, men sedan dess har jag inte sett det särdeles mycket.
Det finns kvar men är mindre än innan, men det beteendet har många förklaringar, bl a vår alkoholpolitik.
Monopolvurmare påstår ofta (även hos oss) att mopopolet säkrar ett "stort och bra sortiment". Om det skulle stämma borde vi ju ändra all detaljhandel till statsmonopol. Ännu ett påstående som saknar grund i ekonomisk teori och verkligheten, men som basuneras ut då de flesta inte tänker efter.mrsund skrev: ↑29 augusti 2018, 21:22Visst diskuteras det, ganska ofta bland mina vänner och kollegor, de flesta av oss ser några fördelar med monopolet, det är ett stort och bra sortiment, i fina lokaler med kunnig personal, hyggligt bra öppettider och lokaler nära den vanliga affären.
Vi kan inte riktigt förstå hälsopoängen av monopolet, förmodligen för att den är skapad av en tidigare generation med andra erfarenheter.
Våra erfarenheter långt innan vi fyllde tjugo år var hembränt och smuggelsprit som var billigare än på systemet samt de vanliga a-lagarna på parkbänken.
Den bästa reformen än så länge har varit alkoholskatten är i relation till alkoholhalten, som ger ett APK där man gärna väljer vin eller öl istället för vodka.
Nummer två är de utökade öppettiderna.
Det som diskuteras nu är gårdsförsäljning, vilket kan bli ännu ett steg mot friheten![]()
I den svenska debatten om gårdsförsäljning framförs ofta att tillåtande av gårdsförsäljning skulle riskera monopolet då EU eventuellt skulle ingripa. Här är tanken att då folkhälsoskäl har varit orsaken så uppluckras dessa om gårdsförsäljningen tillåts. I Finland har det funnits gårdsförsäljning av vin från 1995. EU har inte haft något att anmärka.
Här är dock ett program där det uppmärksammas. Värt att lyssna. Systembolagets företrädare ljuger helt enkelt.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6822881
Efter att artikeln är skriven/bandad har även mikrobryggerier fått en möjlighet att sälja max 5,5% öl i en affär i samband med bryggeriet.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
I långa loppet tror jag att spelmonopolet kommer försvinna och för framtiden vara lika svårt att förstå och motivera som motboken.
Vi börjar ju även se en uppluckring av knark-förbudet runt om i världen utan att det verkar medföra negativa konsekvenser för andra än knarksyndikaten.
Vi börjar ju även se en uppluckring av knark-förbudet runt om i världen utan att det verkar medföra negativa konsekvenser för andra än knarksyndikaten.
Jag tycker de har ett bra sortiment, vad tycker ni andra systemkunder?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Instämmer. Om man jämför med utbudet i små butiker på tyska landsbygden så känns systemet hemma i Svenljunga som en tillgång.
Varför skulle en lika stor avdelning i en privatägd affär ha sämre? Små butiker skulle så klart ha sämre men de skulle ofta finnas närmare konsumenten, men störe skulle ha ett stort sortiment.
Att ett monopol inte är urdåligt är inte ett argument för ett monopol.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag förespråkar egentligen inget här, utan bara ger min bild av det.
I de affärer i Danmark, Tyskland eller USA jag har varit i så är sortimentet ingen direkt höjdare, vill man ha det sortimentet i USA så får man tex gå till en special affär som BevMo, då faller ju lite idén med att slippa gå till systemet.
De bästa affärerna jag har varit i Tyskland och Danmark har faktiskt varit de som riktar sig till Svenskar.
Det är inte urdåligt nu, en del förbättringar har ju gjorts de sista åren som jag beskrev innan och det har fått bort de mesta motståndet mot monopolet.
Öppettider, lokalplacering, kunnig Personal, ändrat skattesystem. stort sortiment, hemkörning, beställningssortiment utan extra avgifter.
Nu pågår kampanjen för gårdsförsäljning och efter det så kommer man nog att igen försöka få sälja vin och öl i vanliga butiker
I de affärer i Danmark, Tyskland eller USA jag har varit i så är sortimentet ingen direkt höjdare, vill man ha det sortimentet i USA så får man tex gå till en special affär som BevMo, då faller ju lite idén med att slippa gå till systemet.
De bästa affärerna jag har varit i Tyskland och Danmark har faktiskt varit de som riktar sig till Svenskar.
Det är inte urdåligt nu, en del förbättringar har ju gjorts de sista åren som jag beskrev innan och det har fått bort de mesta motståndet mot monopolet.
Öppettider, lokalplacering, kunnig Personal, ändrat skattesystem. stort sortiment, hemkörning, beställningssortiment utan extra avgifter.
Nu pågår kampanjen för gårdsförsäljning och efter det så kommer man nog att igen försöka få sälja vin och öl i vanliga butiker
T.ex. i Frankrike har de större snabbköpen ett i mitt tycke gott urval av drycker. Jag som ofta spontanhandlar middagen ser det som en stor fördel att man samtidigt kan införskaffa lämpligt vin.
Dessutom har de ofta lockpriser på vin parat med provsmakning i butiken
Typ sidan 16-18 här: https://catalogue.auchan.fr/courses-au- ... fr&u=&p=16
MVH
Hans
Dessutom har de ofta lockpriser på vin parat med provsmakning i butiken
MVH
Hans
-
pandersson2
- Medlem
Ni som uppskattar utbudet på Systembolaget. Är det OK att fråga om ni känner igen några sorter som jag lärt mig uppskatta?
Rigas balsams- Örtbrännvin med mycken smak från Lettland.
Vanna Tallin- Estnisk likör
Beli asti- Moldavisk konjak
Riga finns i beställningssortimentet, 498kr/700mlpandersson2 skrev: ↑30 augusti 2018, 13:44Ni som uppskattar utbudet på Systembolaget. Är det OK att fråga om ni känner igen några sorter som jag lärt mig uppskatta?
inte de andra två vad jag kunde se
Mmm, provsmakning hade jag uppskattat, gärna med lite tilltugg.Hans skrev: ↑30 augusti 2018, 13:33T.ex. i Frankrike har de större snabbköpen ett i mitt tycke gott urval av drycker. Jag som ofta spontanhandlar middagen ser det som en stor fördel att man samtidigt kan införskaffa lämpligt vin.
Dessutom har de ofta lockpriser på vin parat med provsmakning i butiken![]()
MVH
Hans
Om inte Frankrike har ett bra sortiment av viner så lär väl ingen annan ha det heller
Ännu sämre är utbudet i små butiker på svenska eller finska landsbygdenMarkus Holst skrev: ↑30 augusti 2018, 12:53Instämmer. Om man jämför med utbudet i små butiker på tyska landsbygden så känns systemet hemma i Svenljunga som en tillgång.
Det är väl inte riktigt objektivt att jämföra butiker som placerats baserat på uträkningar om befolkningen på vissa platser med små lokalbutiker.