Einsatzkommando Finnland?

frejs väpnare
Medlem

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av frejs väpnare » 4 november 2009, 10:05

Lawrence har två frågor.
1. Ja, ryska krigsfångar med judisk bakgrund, samlades i specifika läger. Ett antal av dessa krigsfångar upplevde verbala hot.. Vad Lawrence aktar sig för att säga är att samtliga överlevde fångenskapet.
2. ? Ja, det finns ett intresse att fä veta vem/vilka som beslutade om denna uppdelning, liksom skälen därtill.

Men det finns fler frågor.
1. Varför inleder Lawrence sitt första inlägg med en hemsnickrad statistik, som visar att 3.600 ryska soldater, med judisk bakgrund, fattas i den finska statistiken?
2. Varför kallar Lawrence sitt första inlägg ”Finland och Förintelsen” utan ens ett frågetecken?
3 Varför besvarar aldrig Lawrence ett motinlägg, annat än genom att upprepa sina gamla teser?

Lawrence
Utsparkad

Inlägg av Lawrence » 5 november 2009, 02:24

Den uppskattning som jag redovisade ur är Yitzshak Arads bok; The Holocaust i SSSR (2009( USA UP. Nebraska)

Det är inte alls hemsnickrade uppgifter. Är det någon som alltid hänvisar till offentliga källor, namngivna böcker är det jag.

( Läs innantill : (1.) jag har inte skrivit att utlämningarna verkställdes ! men de tycks förberedas, av olika skäl på hösten 1942, därför blir den frågan historiskt intressant - den finska statsledningen var inte så koherent vid denna tid, knappast under hela kriget 1941-44) och frågan skall behandlas därefter, anser jag.)

(2). Finland och Förintelsen, den benämningen använder Arnstad i sina senaste bok, kan gälla vilket land som helst, där frågan är befogad.)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
" There are no statistic on the number of Jewish soldiers taken prisoner by the Finns. Many of them hid their identity because of the outspoken anti-semitism of their fellow Soviet POWs. Based on the possible that the Jews constituted of 1.8 % av Soviet society, is it possible to assume a similar percentage among the Sovjet POWS. Thus the number of Jewish Pows would have been in the region of 1,150.

Many of these POWS were number of the " national militia"/ narodne opolchenie/, from Leningrad and included workers, clerks, students, mobilized in a rush, and sent to the front. The percentage of these Jews was higher than their average in the Red army.

The Jews made up 6.32 % of Leningrad population, which makes it possible to assess that the number of Jews among the POWS i Finland was higher than 1.150. The thousands of Soviet POWS who perished in finnish captivity included hundreds of Jews.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så skriver en av de högsta ledarna i israeliska Holocaust-minnesmyndigheten, 2009. Y.Arad. Något bör det ligga i det, och dessa uppgifter borde någon som... ex.vis.Lars Westerlund kommentera.Att det skall vara så svårt, är ni inte intresserade av historia ?

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 5 november 2009, 08:35

Så den "finländska förintelseindustrin" bär skulden till den sovjetiska antisemitismen?
I min värld innebär ordet "forintelse" utrotande av ett folk, stam, kultur, genom direkt avrättning av människor. Man kan inte anklaga Finland för sådan verksamhet, utan att ha något på fötterna. Överlevande ryska krigsfångar med erkänd judisk bakgrund säger sig ha erfarit verbala hotelser. Ingen vittnar om någon form av avrättning.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 5 november 2009, 09:13

Lawrence skrev: Så skriver en av de högsta ledarna i israeliska Holocaust-minnesmyndigheten, 2009. Y.Arad. Något bör det ligga i det, och dessa uppgifter borde någon som... ex.vis.Lars Westerlund kommentera.Att det skall vara så svårt, är ni inte intresserade av historia ?
Du kan ju knappast tvinga folk att debattera med dig. På det sättet är det ju förvisso ganska svårt.

/G:son

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 5 november 2009, 10:09

Lawrence skrev:--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
" There are no statistic on the number of Jewish soldiers taken prisoner by the Finns. Many of them hid their identity because of the outspoken anti-semitism of their fellow Soviet POWs. Based on the possible that the Jews constituted of 1.8 % av Soviet society, is it possible to assume a similar percentage among the Sovjet POWS. Thus the number of Jewish Pows would have been in the region of 1,150.

Many of these POWS were number of the " national militia"/ narodne opolchenie/, from Leningrad and included workers, clerks, students, mobilized in a rush, and sent to the front. The percentage of these Jews was higher than their average in the Red army.

The Jews made up 6.32 % of Leningrad population, which makes it possible to assess that the number of Jews among the POWS i Finland was higher than 1.150. The thousands of Soviet POWS who perished in finnish captivity included hundreds of Jews.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så skriver en av de högsta ledarna i israeliska Holocaust-minnesmyndigheten, 2009. Y.Arad. Något bör det ligga i det, och dessa uppgifter borde någon som... ex.vis.Lars Westerlund kommentera.Att det skall vara så svårt, är ni inte intresserade av historia ?

Jag hade egentligen tänkt att lämna denna meningslösa cirkel diskusion men:

There are no statistic on the number of Jewish soldiers taken prisoner by the Finns. Many of them hid their identity because of the outspoken anti-semitism of their fellow Soviet POWs. Based on the possible that the Jews constituted of 1.8 % av Soviet society, is it possible to assume a similar percentage among the Sovjet POWS. Thus the number of Jewish Pows would have been in the region of 1,150.

Helt felaktigt påstånde, statistik finns visst. Om verkligen Arad skrivit det här så visar det på hans egen bristande kunskap. Läs LW forskar rapport.

Som JariL och jag redan nämnt så utgjordes huvuddelen av de ryskafångarna från reguljära förband ur 7 och 23 armen, oftast tagna under motti slag eller när Sovjet moralen nåde botten i Augusti 1941. Ännu ett bevis på att författaren inte kände till förhållandena på den finska fronten.

Helt fel igen, LW siffror över dödade judar bland fångarna uppgår till ca 70.

Alltså till er andra som inte fångats i någon tankewurpa så rekomenderar jag igen Lars Westerlunds rapport, med all respekt för förintelse forskarna, men det här arbetet är bevisat ett illa genom arbetat hafsverk.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 november 2009, 08:31

Ett inlägg har tagits bort, diskutera gärna men gör det med källor.

/Martin

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 7 november 2009, 22:44

OK

Så jag kontaktade Y Arad och ställde hans uppgifter mot Lars Westlund, och sänd med länkarna till bägge Westlunds rapporter, här är svaret.
Dear Oxford
Yad Vashem transfered to me your letter in regard the number of Jewish prisoners of war in Finland.The Finnish researcher Lars Westerlund, according your letter, published his work last year, so I did not quote him in my book which was written earlier.But Westerlund regards to the number of Jews who identified themselves as Jews. But many Jews hid their nationality because of a number of reasons
1 -not to be handed over to the Germans as the 51 Jewish prisoners were handed over and murdered.
2. antisemitism among non Jewish Soviet prisoners
3. wide scale assimilation among Soviet Jews who identified themselves more as Russians than Jews
4. many were offsprings of mixed marriages which preferd in
such a situation, not to identify themselves as Jews

based on this assumptions and of the percentage of Jews among the Soviet population
and the population of Jews Leningrad I assume that the number of Jewish war prisoners was much closer to the number I quoted then the official number in Westerlund rapports.

Sincerely,
Dr. Y. Arad
Jag respekterar Arads arbete, verkligen, men jag håller fast vid svagheten om hans resonemang om antalet Judar fångatagna av Finska armen och framför allt "Om vi trots allt låter oss anta att Arads uppfatning om antalet är riktig så:
A.) Så ansågs sig inte en stor del av dessa fångar sig själv som judiska.
B.) Finska armen vissade inget intresse eller försökte att undersöka och utreda för att fastställa hur stort mörkertal av fångarna som kunde betraktas som judiska.

Jag tycker det var stort att han svarade mig 8-)

Skriv svar